تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۴۲۲
کد خبر: ۱۱۰۳۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ارائه پیشنهادهای تخصصی برای تنظیم بازار زنجیره فولاد در رادیو فولاد:

جعفری طهرانی: برای ایجاد انگیزه در محصولات بالادستی، ضریبی از قیمت جهانی سنگ آهن یا فوب بندرعباس تعیین شود/ حیدری: قیمت محصولات بالادستی طبق نظر کارشناسان، در سال ۹۹ نباید افزایش یابد

می متالز - تحلیل گر ارشد بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد گفت: برای ایجاد انگیزه در محصولات بالادستی، باید ضریبی توسط تولیدکنندگان مواد معدنی و فولادسازان بر اساس قیمت جهانی سنگ آهن یا فوب بندرعباس تعیین شود.
جعفری طهرانی: برای ایجاد انگیزه در محصولات بالادستی، ضریبی از قیمت جهانی سنگ آهن یا فوب بندرعباس تعیین شود/ حیدری: قیمت محصولات بالادستی طبق نظر کارشناسان، در سال ۹۹ نباید افزایش یابد

به گزارش «می متالز»، دکتر کیوان جعفری طهرانی در گفت و گو با رادیو فولاد ضمن بیان این مطلب و تحلیل وضعیت جهانی سنگ آهن اظهار داشت: برزیل به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی سنگ آهن جهان، تحت تاثیر کووید ۱۹ (دومین کشور از نظر مبتلایان و مرگ ومیر)، قرار گرفته و دولت این کشور معادن و از جمله شرکت واله را مجبور کرده تحت هیچ شرایطی معادن خود را تعطیل نکنند.

وی افزود: از این رو، برخی  معدنکاران برزیلی با وجود ابتلا به کرونا، ناچار به کار هستند. این موارد بازار جهانی سنگ آهن را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده این محصول دچار نوسانات قیمتی شود. به طوری که قیمت سنگ آهن ۶۲ دلار، اکنون در محدوده ۹۹ و ۱۰۱ دلار در نوسان است که نرخ بسیار بالایی است.

جعفری طهرانی گفت: قیمت کنسانتره هم ۱۲ دلار بالاتر از این نرخ (یعنی ۱۱۳ دلار) است و نرخ گندله ۱۰ تا ۱۲ دلار بالاتر از کنسانتره (۱۲۵ دلار) است.

وی ادامه داد: نکته مطرح اینکه فاصله قیمتی کنسانتره با سنگ آهن به اندازه فاصله قیمتی گندله با کنسانتره است. در حالی که میزان سرمایه گذاری گندله حداقل ۵ برابر کنسانتره است.

تحلیل گر ارشد بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه در بین فولادسازان بزرگ و کوچک بخش خصوصی، بهترین عملکرد را در زمینه تامین خوراک کارخانه داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه، بخشی از سنگ آهن مورد نیاز کارخانه ها توسط معادن بخش خصوصی تامین می شود و این امر به دلیل مدیریت بهینه در ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است.

وی افزود: جا دارد از دکتر غریب پور و مهندس جعفری تشکر کنیم که باعث شده اند معادن کوچک مقیاس فعال و حتی واحدهای کنسانتره سازی کوچک راه اندازی شوند.

پرداخت به موقع فولاد مبارکه به معادن کوچک

جعفری طهرانی با ابراز قدردانی از شرکت فولاد مبارکه به دلیل پرداخت به موقع هزینه های خرید از معادن کوچک مقیاس، بیان داشت: این شرکت از نظر پرداخت ها به معادن، بهترین عملکرد را داشته  و از آقای مهندس حیدری جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: در صورت پرداخت مطلوب وجه معادن کوچک، بخشی از کمبود سنگ آهن را می توانیم در کوتاه مدت جبران کنیم.

۶ میلیون تن کسری کنسانتره تا ۱۴۰۴

تحلیل گر ارشد بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد با اشاره به چشم انداز فولاد در ۱۴۰۴ گفت: براساس این چشم انداز- که توسط شرکت فولاد تکنیک انجام شده - برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، ۱۶۸ میلیون تن سنگ آهن خام و حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تن  کنسانتره نیاز داریم.

وی ادامه داد: اما حدود ۶ میلیون تن کنسانتره در سال ۹۹ کسری داریم که این کسری تا ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت و برای رفع مشکل باید نسبت به تامین آنها، اقدام شود.

تامین بخشی از نیاز سنگ آهن با معادن کوچک

جعفری طهرانی درباره راهکارهای جبران کسری کنسانتره ابراز کرد: یکی از راهکارهای پیش رو، اجرای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس است که مدیرعامل ایمیدرو و مدیرعامل ایمپاسکو به اجرا گذاشته اند و مدیریت آن دکتر عظیمی است.

وی افزود: قبلا به معادن کوچک و کنسانتره سازی کوچک توجه نمی شد اما این معادن می توانند بخشی از نیاز را تامین کنند.

ضرورت تعین ضرایبی نزدیک به قیمت واقعی

تحلیل گر ارشد بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد با اشاره به پیشنهاد دیگر خود برای تنظیم بازار گفت: دولت در کنار خرید مواد خام باید با توافق فولادسازان، سیاستی اتخاذ کند که ضرایب کنسانتره و گندله به قیمت واقعی نزدیک تر باشد. از این رو، برای ایجاد انگیزه در محصولات بالادستی، باید ضریبی توسط تولیدکنندگان مواد معدنی و فولادسازان براساس قیمت جهانی سنگ آهن یا فوب بندرعباس تعیین شود.

وی ادامه داد: باید سرمایه های بخش خصوصی را در کنار امکانات دولتی برای تولید محصولات بالادستی به ویژه کنسانتره و گندله گسیل کنیم. الان قیمت فولاد جهانی 10 درصد بالا رفته است. قیمت بیلت ایران در هفته سوم فروردین 330 دلار بود و اکنون به 360 دلار در تن رسیده است.

اعمال عوارض صادراتی؛ سیاستی نادرست

جعفری طهرانی با بیان اینکه معضل اساسی موجود (کمبود کنسانتره و گندله) به دلیل سیاست نسبتا نادرست اعمال عوارض سنگین بر صادرات طی حدود ۵ سال گذشته بود.  

وی ادامه داد: درنتیجه، سرمایه گذاری ها به این سمت نرفت و تنها به کارهای معدنکاری محدود شد.

احداث واحدهای کوچک؛ راهکاری دیگر

جعفری طهرانی گفت: دولت باید تصمیم بگیرد قیمت کنسانتره و گندله امسال بالا نرود یا اینکه با توجه به قیمت فوب خلیج فارس منهای ضریبی اضافه شود تا کسری جبران شود.

وی ادامه داد: با توجه به کسری ۶ تا ۱۰ میلیون تنی کنسانتره تا افق ۱۴۰۴، می توان با واحدهای کوچک ۳۰۰ هزار تنی با سرمایه گذاری ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان طی ۶ تا ۹ ماه احداث کرد.

ضرورت انتقال امتیاز احداث واحدهای کنسانتره

تحلیل گر ارشد بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد با بیان اینکه آقای اسماعیلی، معاون امور معادن وزارت صمت، امتیاز تولید کنسانتره را به برخی شرکت ها واگذار کرد اما برخی از آنها ها اقدام به ایجاد واحد کنسانتره سازی نکردند.

وی افزود: دولت باید امتیاز شرکت هایی که اقدام به احداث واحد کنسانتره سازی نکرده اند، به شرکت های دیگر برای سرمایه گذاری انتقال دهد تا کسری ها تا ۱۴۰۴ جبران شود.

رکوردهای جدید فولاد مبارکه در سال جهش تولید

رضا حیدری، مدیر خرید مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه با ابراز تشکر از همکاران خود در فولاد مبارکه به دلیل رکوردهای جدید، گفت: سال جهش تولید را با جهش تولید شروع کردیم و رکوردهای ایجاد شده در نواحی مختلف فولاد مبارکه، در شرایطی حاصل شد که با کمبود کنسانتره و گندله مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در سال های گذشته به دلیل رشد ناموزون صنایع معدنی و فولادسازی، کمبود گندله و کنسانتره برای فولادسازها ایجاد شده است.

تامین مواد اولیه در فولاد مبارکه

حیدری با اشاره به قطعی بودن کسری ۶ میلیون تنی کنسانتره در بازار، گفت: شاید عمده این کسری (حداقل ۳ میلیون تن) متوجه فولاد مبارکه باشد. با توجه به اینکه هنوز واحد کنسانتره سنگان به بهره برداری نرسیده، نیاز است تا زمان بهره برداری، کنسانتره این واحد تولیدی را تامین کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه توزیع کنسانتره و گندله از حیث شاخص سهامداری و هزینه های حمل و نقل، به خوبی در کشور ما انجام نشده و همه این عوامل باعث شده تا در سال جهش تولید، فولادسازان با چالش جدی در تامین کنسانتره و گندله مواجه شوند. با این حال، شرکت فولاد مبارکه با تلاش های انجام شده توانسته در حد امکان کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی خود را تامین کند تا خللی در فرآیند تولید ایجاد نشود.

اقدام اخیر فولاد مبارکه برای قیمت گذاری

مدیر خرید مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه در این گفت و گو با بیان اینکه این شرکت طی روزهای اخیر اقدامات مطلوبی برای واقعی کردن محصولات نهایی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داد، تصریح کرد: این واقعی سازی قیمت نه تنها برای فولادسازان بلکه برای معدنی ها نیز ارزشمند و جذاب بوده است.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه خود را متعهد به تصمیمات فنی و کارشناسی دانسته و هر گونه تصمیمات غیر کارشناسی را باعث ایجاد التهاب مجدد بازار محصولات نهایی می داند.

مدل قیمت گذاری گذشته، مبنای مناسب

حیدری با اشاره به مدل قیمت گذاری سال های گذشته، گفت: در سال های اخیر، کارشناسان حوزه معدن و فولاد، مدلی را برای قیمت گذاری صادر کردند و براساس آن، سود عادلانه را بر مبنای هزینه های سرمایه گذاری در طول زنجیره تقسیم می کردند.

وی ادامه داد: این اقدام، باعث می شد که همه شرکت های موجود در زنجیره احساس کنند که متناسب با سرمایه گذاری، سود عادلانه دریافت می کنند. در این مدل، هزینه های تبدیل و حمل به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

افزایش قیمت در سال ۹۹؛ نه

مدیر خرید مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: براساس کار کارشناسی انجام شده توسط ما و استعلام از کارشناسان این حوزه، در سال ۹۹ افزایش قیمتی برای کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نباید صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر قیمت خالص صادراتی سال ۹۸ را مورد محاسبه قرار دهید، متوجه می شوید که با خروجی مدل سرمایه گذاری اختلاف معناداری ندارد. امیدواریم امسال گام جدی توسط وزارت صمت برداشته شود و فرصتی که به تشکل ها و کارشناسان حوزه برای بررسی موضوع دادند، فرصت خوبی است تا هر تصمیم گیری که انجام می گیرد، واقعی تر باشد.

ضرورت تشویق معادن به اکتشاف عمقی

حیدری با بیان اینکه باید معادن را به سرمایه گذاری در حوزه معدنی به ویژه اکتشاف در عمق تشویق کنیم، اظهار داشت: حمایت از معادن کوچک باید در برنامه فولادسازان قرار گیرد. فولاد مبارکه خود را متعهد به حمایت از این معادن می داند.

وی ادامه داد: ما بخش زیادی از کسری سنگ آهن خود را از معادن کوچک تامین کردیم. امسال نیز در برنامه داریم تا معادن کوچک را حمایت کنیم. یک بسته حمایتی به معاونت معدنی وزارتخانه داده ایم تا با کمک فولادسازان، معادن کوچک را در جهت تولید کمی و کیفی معادن کوچک تقویت کنیم.

ضرورت فروش مواد بالادستی در زنجیره

مدیر خرید مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اقدام ۲ ماه اخیر آقای اسماعیلی درباره فروش آهن اسفنجی مبنی بر اینکه تولیدکننده آهن اسفنجی، محصول خود را در زنجیره به فروش برساند، گفت: اعتقاد داریم این سیاست باید در کنسانتره و گندله اجرایی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش زیادی از کنسانتره و گندله کشور در دست دلال ها معامله می شود. اگر دست دلال ها از بازار کوتاه شود و شرکت های فولادی و معدنی بتوانند با همدیگر کار کنند، بدون شک کمک زیادی برای تنظیم بازار خواهد بود و کسری کنسانتره و گندله جبران خواهد شد.

تهیه گزارش از «می متالز»

منبع: می متالز
عناوین برگزیده