تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۱۱۰۵۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت باز شدن بازارهای مالی به روی تولیدکنندگان/ صنایع هم اکنون نیازمند حمایت هستند

می متالز - یک فعال معدنی معتقد است سیاست گذاری در بخش صنعت و معدن با مشکلات و ضعف های بسیاری همراه است و باید بازارهای مالی به روی تولیدکنندگان باز شود.
ضرورت باز شدن بازارهای مالی به روی تولیدکنندگان/ صنایع هم اکنون نیازمند حمایت هستند

به گزارش می متالز، مهرداد شکوهی رازی با بیان این مطلب در ادامه افزود: امسال که با نام جهش تولید نامگذاری شده با وقوع حادثه‌ای بزرگ به نام کرونا و مصائب آن همراه شده و بسیاری از کسب و کارها را در بخش صنعت متوقف کرده است. نکته جالب اینجاست که حتی برخی از خریداران بزرگ مواد اولیه از کارخانه ها نیز دچار مشکل نقدینگی شده اند و عدم خرید آنها منجر به تعطیلی کارخانه‌ها می شود. در واقع تنها مشکل این واحدها در حال حاضر نقدینگی است.

به گفته وی، تنها راهکاری که اکنون می‌تواند از سمت دولت برای برون رفت از این شرایط انجام شود تزریق نقدینگی است به این شکل که با باز شدن  بازارهای مالی به روی تولیدکنندگان به صنعت کشور کمک شود. این در حالیست که اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود تنها از طریق بانک و بورس است و سیاست‌های بانکی نیز که کاملا مشخص است و تغییری در آن حاصل نشده و تنها موردی که رخ داده کاهش نرخ بهره بانکی است که خود تبعات دیگری را به همراه داشته و باعث شده تا مردم سرمایه های خود را در جای دیگری بجز بانک‌ها تزریق کنند. کما اینکه می بینیم امروزه تمایل عموم جامعه برای سرمایه گذاری در بورس بسیار افزایش یافته است.

به عقیده وی، اگر قرار است برای سرپا ماندن و زنده نگهداشتن واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور اقدامی انجام شود زمانش همین امروز است؛ چرا که اگر قرار باشد سیاستگذاری و تصمیم‌گیری برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت به صنایع مختلف در ماه‌های آینده انجام شود، فایده ای نخواهد داشت و در واقع همان نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود.

شکوهی رازی گفت: از سوی دیگر این نکته را نباید فراموش کرد که دولت نیز برای تامین منابع مالی مجبور است دست به اقدامات دیگری همچون دریافت مالیات از تولیدکنندگان بزند و دیگر پول نفتی وجود ندارد که بتواند به کمک دولت بیاید. در نهایت می‌توان گفت با وجود اینکه شعار رونق تولید و جهش تولید در کشور بسیار خوب و مناسب بوده اما با شرایط فعلی حاکم در کشور امکان تحقق آن بسیار کم و دور از ذهن خواهد بود.

عناوین برگزیده