تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۱۶
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۱۱۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کره جنوبی با ایجاد فضای رقابتی، از محصول ارزان‌تر و با کیفیت بهره بیشتری برد

می متالز - در سال 2017، هند در رقابت با استرالیا موفق شد تا جایگاه شماره اول تأمین‌کنندگان آلومینیوم اولیه در بازار وارداتی کره جنوبی را تصاحب کند. در این رقابت، تأمین‌کنندگان این بازار با ارایه محصولی با پریمیوم پایین‌تر نسبت به محصولات مشابه استرالیایی، موفق به ارتقای جایگاه خود شدند.
کره جنوبی با ایجاد فضای رقابتی، از محصول ارزان‌تر و با کیفیت بهره بیشتری برد

به گزارش می متالز، کره‌ جنوبی بعد از ژاپن بزرگترین واردکننده انواع محصولات بالادستی آلومینیوم در منطقه آسیا است و خود بزرگترین بازارهای مصرف آلومینیوم اولیه را در آسیا  در دست دارد. از این رو عمده بازار مصرف آلومینیوم این کشور وابسته به واردات است. این کشور در سال 2017، بالغ بر 1.14 میلیون تن انواع محصولات کارنشده خالص آلومینیومی، از اقصی نقاط جهان وارد کرد، هر چند که این میزان از واردات، نسبت به سال 2016 حدود 4.7 درصد افت داشت. البته این میزان از افت نه‌به‌دلیل افت تقاضا و مصرف، بلکه به‌دلیل افزایش حجم بازیافت آلومینیوم در این کشور بود.

در سال‌های اخیر همواره رقابت مهمی بین 2 کشور هند و استرالیا برقرار بود؛ چرا که بخش اعظمی از نیاز وارداتی کره جنوبی به آلومینیوم اولیه، از طریق این دو کشور تأمین می‌شد. در عین حال، طبق توافقات تجاری به‌عمل آمده، هر 2 کشور استرالیا و هند، امکان صادرات به کره جنوبی را بدون نیاز به پرداخت یک درصد مالیات گمرکی دارند که این امر خود به رقابت بین این 2 کشور بیشتر دامن می‌زند؛ بدین ترتیب کره جنوبی با ایجاد یک فضای رقابتی بین تأمین‌کنندگان اصلی، درصدد بهره‌مندی از قیمت کمتر و کیفیت بهتر محصولات است.

در حالی که در سال 2016، استرالیا با حجم صادرات 440 هزار تن، بزرگ‌ترین صادرکننده آلومینیوم به کره جنوبی بود، در سال 2017، حجم صادرات آن به مقدار 24.0 درصد افت پیدا کرد و به حجم 335 هزار تن کاهش یافت. در همین حین، صادرات هند به‌عنوان دومین صادرکننده آلومینیوم به کره جنوبی در سال 2016، حدود 292 هزار تن بود که در سال 2017 با 38.2 درصد رشد، به 404 هزار تن افزایش یافت و در این سال در جایگاه نخست قرار گرفت.

نمودار 1، حجم صادرات آلومینیوم هند و استرالیا به کره جنوبی را در 5 سال گذشته مقایسه می‌کند. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، صادرات آلومینیوم هند به کره‌جنوبی با رشد یکنواختی همراه بوده است، به‌طوری در هر سال حدود 28 درصد بر مقدار صادرات آن افزوده شده است. همچنین با توجه به همین نمودار مشاهده می‌شود که حجم صادرات هند در سال 2013، کمتر از نصف حجم صادرات استرالیا بود، ولی طی دوره 5 ساله موفق شد از مقدار صادرات استرالیا پیشی بگیرد.

به گفته برخی از تجار فعال در این بازار و به نقل از متال بولتن، مهمترین عواملی که باعث شد بازار مصرف در کره جنوبی به سمت محصولات هندی سوق پیدا کند عبارت بودند از: قیمت پایین‌تر محصولات هندی در مقایسه با محصولات استرالیایی و همچنین کیفیت بهتر آن‌ها. گفتنی است که هزینه تولید هر تن آلومینیوم در کشور هند، بیش از 5 دلار نسبت به استرالیا پایین‌تر است؛ این امر سبب اختلاف حدود 5 تا 10 دلاری به‌ازای هر تن آلومینیوم در پریمیوم‌ها می‌شود. البته وقفه‌های تولید ایجاد شده در مهم‌ترین واحدهای ذوب آلومینیوم استرالیا در سال گذشته، می‌تواند از جمله موارد دیگر برشمرده شود؛ سال گذشته علاوه بر واحد ذوب بوین (Boyne) که میزان تولیدات خود را تا 14 درصد، به‌دلیل افزایش هزینه‌های انرژی کاهش داد، واحد ذوب پورتلند آلکوا (Portland) نیز به‌دلیل قطعی برق، برای مدت چند ماه از تولید باز مانده بود. در عین حال نیز در سال گذشته طی توافقاتی که بین استرالیا و ایالات متحده ایجاد شد، استرالیا در بازار وارداتی ایالات متحده بیشتر تمرکز کرد.

عناوین برگزیده