تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۱۱۴۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون وزیر صمت:

اصفهان می‌تواند نهال توسعه صادرات سنگ‌های قیمتی باشد

می متالز - معاون وزیر صمت گفت: ۳۰ درصد معادن سنگ های قیمتی کشور در اصفهان است و این پتانسیل در استان وجود دارد که نهال توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی در اصفهان باشد.
اصفهان می‌تواند نهال توسعه صادرات سنگ‌های قیمتی باشد

به گزارش می متالز، خداداد غریب‌پور امروز (یکشنبه-۲۵ خرداد) در مراسم افتتاح بازارچه تخصصی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در ارگ جهان نمای اصفهان، به فعالیت ستاد سیاست گذاری در این حوزه اشاره و اظهار کرد: باید در کنار بخش خصوصی تعامل با سازمان های ذیربط انجام شود تا با سیاست گذاری پخته، نتیجه استفاده از ظرفیت ها عملی شود.

وی افزود: محصول باید نتیجه هم اندیشی، هم ارزشی و همفکری باشد که در مورد سنگ های قیمتی این اتفاق افتاده و اکنون از این ظرفیت سرشار موجود در کشور به نحو احسن استفاده می شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ۱۳۰ اندیس در اصفهان در زمینه سنگ های قیمتی وجود دارد که کار اکتشافی می کنند، تصریح کرد: سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی جزء ظرفیت های پنهان حوزه معادن کشور است که نیاز به کار اکتشافی مفصل دارد. وظیفه ایمیدرو در کشور انجام کار اکتشافی است که فعالیتی زمانبر و مفصل است و اکنون در آغاز راه هستیم.

غریب‌پور با تاکید براینکه این ظرفیت اخیرا در دستور کار سازمان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در ایمیدرو به دنبال احصاء ظرفیت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هستیم تا این ظرفیت را در اختیار فعالان بخش بگذاریم.

وی با اشاره به افتتاح اولین بازار سنگ‌های تخصصی قیمتی و نیمه قیمتی در اصفهان، اظهار کرد: حمایت ما در قالب آموزش انجام می شود و با تعیین و اصلاح استانداردهای مورد نیاز قوانین صادرات و وادرات، زمینه کمک به فعالان بخش خصوصی را فراهم می کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: در نظر داریم مواد اولیه بخش و  مشکلات این حوزه را شناسایی کنیم و با استفاده از ظرفیت مراکز علمی همچون دانشگاه اصفهان، مرکز فنی حرفه ای و جهاد دانشگاهی و آزمایشگاه های مرجع بتوانیم محصولی با استاندارد بین المللی لازم داشته باشیم که پذیرای کشورهای مختلف باشد.

غریب‌پور از راه اندازی بازار تخصصی سنگ در مشهد و بازارچه مرزی خبر داد و ابراز امیدواری کرد؛ به مرور زمان با شناسایی ظرفیت های معدنی که محصول اکتشاف ماست و با معرفی به فعالان این حوزه ظرفیت را توسعه داده و موجب اشتغال زایی شویم.

وی تاکید کرد: پیش بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۵ بالغ بر ۵۰۰ و حدود ۵۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم در این حوزه داشته باشیم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه سنگ های قیمتی در عین حال که کار معدنی است، یک کار هنری نیز است، تصریح کرد: این کار در اصفهان شکل گرفته و آینده درخشانی دارد.  

به گفته وی در اصفهان بالغ بر ۱۰۰ معدن غیرفعال سنگ های تزئینی وجود دارد که با ۴۳۰ معدن فعال و حمایت های کنسرسیوم سنگ های تزئینی، اصفهان می تواند آغازگر صادرات در این حوزه شود.

غریب پور با تاکید براینکه ۹۰۰ معدن تزئینی غیر فعال در کشور وجود دارد، تصریح کرد: یک نهم معادن غیرفعال کشور در اصفهان است و اصفهان ۳۰ درصد معادن سنگ های تزئینی کشور را دارا است و پتانسیل آن در استان وجود دارد و با این حساب نهال توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی می‌تواند در اصفهان باشد.

غریب پور تاکید کرد: فولاد مبارکه اصفهان در مدار توسعه قرار دارد و توسعه ۲۰ هزار میلیارد تومانی ظرف سال های ۹۸ و ۹۹ انجام شده و این توسعه ادامه خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که بر اساس پیش بینی ها تا سال ۱۴۱۰ به بیش از ۹ میلیارد دلار ظرفیت در این بخش برسیم.

عناوین برگزیده