تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۱۱۵۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مجتمع مس شهربابک در پی جبران خسارت‌های محیط زیستی

می متالز - مجری طرح تامین و اصلاحات آب مجتمع مس شهربابک گفت: مجتمع مس شهربابک همواره در پی جبران خسارات زیست‌محیطی بوده و اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و گسترش فضای سبز در دستور کار مجتمع بوده است.
مجتمع مس شهربابک در پی جبران خسارت‌های محیط زیستی

به گزارش می متالز،  به مناسبت ۲۸ خرداد و روز جهانی بیابان‌زدایی، منصور اسدی مجری طرح تامین و اصلاحات آب مجتمع مس شهربابک در حاشیه بازدید احمد فاتحی عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری از طرح‌های آبخیزداری شهربابک، به عوامل بیابان‌زا اشاره کرد و گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی، دخالت انسان در طبیعت، چرای بیش از حد دام، آتش‌سوزی، بوته کنی و عوامل زیادی در افزایش بیابان‌ها نقش دارند و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک و ایجاد سیلاب‌ها می‌شوند.

او با تاکید بر جبران خسارت‌های انسانی به محیط زیست، افزود: مجتمع مس شهربابک همواره در پی جبران خسارات زیست‌محیطی بوده و اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و گسترش فضای سبز در دستور کار مجتمع بوده است.

اسدی با اشاره به طرح آبخوان‌داری دشت خاتون‌آباد ادامه داد: در پرو‍ژه‌های آبخوان داری سعی بر ذخیره و جلوگیری از هدر رفت آب‌های سطحی ناشی از بارندگی است.

او هدف از اجرای طرح آبخوان‌داری را تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دشت خاتون‌آباد عنوان کرد و ادامه داد: طرح آبخوان‌داری دشت خاتون‌آباد در سال ۷۸ اجرا شد، اما متاسفانه رها شده است.

اسدی ادامه داد: مجتمع مس شهربابک با همکاری دستگاه‌های اجرایی و دعوت از مشاوران متخصص مربوطه اقدام به مطالعه، طراحی و تکمیل این پرو‍‍ژه در سال جاری کرده است تا بتواند با ذخیره آب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی به حفظ و افزایش منابع آبی و تقویت مراتع و کشاورزی منطقه کمک کند.

او با بیان اینکه تمام سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان به همت مجتمع مس مطالعه شده است، گفت: طرح آبخیزداری رودخانه میمند و بند آبگیر و رسوبگیر این روخانه نیز طراحی شده که با تفاهم و همکاری اداره منابع طبیعی اجرایی خواهد شد.

اسدی همچنین در خصوص جنگلکاری و گسترش فضای سبز اظهار داشت: با توجه به راه اندازی طرح‌های توسعه کارخانه خاتون آباد وتبدیل این صنعت به صنعت سبز، به منظور جبران خسارت‌های زیست محیطی، پروژه‌های جنگل کاری و گسترش فضای سبز در مراتع بین معدن میدوک تا خاتون آباد با همکاری اداره منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد.

او تصریح کرد: طرح جنگل کاری ۷۰۰ هکتاری در مراتع اطراف کارخانه خاتون آباد وهمچنین جنگل بادام کوهی تل غدیر توسط اداره منابع طبیعی اجرا شده است و هرسال به وسعت این طرح افزوده خواهد شد.

اسدی در پاسخ به این سوال که چرا این طرح جنگل کاری در قالب یک پرو‍ژه اجرایی نمی‌شود گفت: از آنجایی که این جنگل‌ها در مراتع دامداران اجرا می‌شود و برای رشد درختان نیاز به قرق منطقه است، امکان قرق این مراتع به صورت یکجا وجود ندارد و با درختکاری باید فاز به فاز اجرا شود.

او با تاکید بر اهمیت قرق مراتع بیان داشت: قرق کردن مراتع به حفظ وتقویت پوشش گیاهی کمک شایانی میکند و در نهایت نفع مردم، دامداران ومحیط زیست خواهد بود پس انتظار می‌رود مردم ودامداران در بحث قرق مراتع همکاری بیشتری با دستگاه‌های مربوطه داشته باشند.

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید