تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۱۱۷۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برای ۱۲ ماهه سال ۹۸:

صورت های مالی تلفیقی "وبصادر" منتشر شد/ پیش بینی تغییرات نرخ سود تسهیلات

می متالز - بانک صادرات با انتشار صورت های مالی تلفیقی حسابرسی نشده دوره مالی ۹۸ از پیش بینی تغییرات در نرخ سود تسهیلات اعطایی، مانده تسهیلات و مانده ذخایر مطالبات مشکوک الوصول در سال جاری خبر داد.
صورت های مالی تلفیقی "وبصادر" منتشر شد/ پیش بینی تغییرات نرخ سود تسهیلات

به گزارش می متالز، بانک صادرات که با سرمایه 17.5 هزار میلیارد تومانی دومین بانک بزرگ بورسی محسوب می شود، صورت های مالی حسابرسی نشده تلفیقی 12 ماهه منتهی به اسفند گذشته را منتشر کرد.

براین اساس، شرکت اصلی در این مدت 7 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد که نسبت به دوره مشابه قبل با 168 ریال زیان، حکایت از رشد 104 درصدی دارد. همچنین سود تلفیقی با کاهش 33 درصدی 155 ریال به ازای هر سهم شناسایی شد.

اهداف سال 99 "وبصادر"

  • بر اساس برآوردهای انجام شده پیش بینی می شود در سال 99 سپرده های شبکه بانکی حدود 30 درصد رشد داشته باشد و منابع سپرده ای بانک صادرات نیز باید لااقل به همین میزان رشد کنند اما از سوی دیگر ارتقای سهم بازار در بخش سپرده ها نیز حداقل به میزان 0.5 درصد پیش بینی شده که لازمه آن رشدی بیش از درصد رشد شبکه بانکی در این بخش خواهد بود.
  • افزایش سپرده ها زمانی مطلوب است که با رشد تسهیلات پرداختی توام باشد که این موضوع نیز بطور ویژه در سال 99 پیش بینی شده است.
  • در بخش مطالبات کاهش 30 درصدی مورد تایید مدیریت بانک است. در مقابل انتظار می رود تعهدات و کارمزدهای حاصل از آنها حداقل به میزان 30 درصد رشد یابند. در راستای خروج از بنگاهداری مقرر است عرضه اولیه سهام گروه مالی سپهر صادرات و پس از آن تامین سرمایه سپهر صادرات در سال 99 انجام پذیرد.
  • کاهش تدریجی زیان انباشته (چشم انداز حذف کامل آن در سال های آینده ترسیم شده است) و تقویت جایگاه بانک در بازار سرمایه نیز بطور دقیق مورد توجه مدیریت بانک قرار دارد.

منابع سپرده ای بانک

بانک صادرات در سال گذشته موفق به رشد منابع سپرده ای در حدود 36 درصد شد در صورتی که بر اساس آخرین گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی، رشد سپرده های شبکه بانکی در آن سال حدود 25 درصد بوده و این امر باعث افزایش سهم بازار منابع بانک به 8.3 درصد شده است. به علاوه ترکیب منابع بانک نیز به نفع منابع ارزان قیمت تغییر یافته که این امر در کاهش بهای تمام شده پول تاثیری قابل توجه داشته است.

مصارف تسهیلاتی بانک

مانده مصارف تسهیلاتی در سال گذشته رشدی برابر با 30 درصد داشته در صورتی که مانده تسهیلات در شبکه بانکی بر اساس آخرین گزارش منتشره بانک مرکزی رشدی در حدود 20 درصد گزارش شده و به این ترتیب سهم بازار تسهیلات بانک به بیش از 7 درصد ارتقا یافته است.

برآورد بانک از تغییرات در نرخ سود تسهیلات اعطایی

موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی همواره در سال های اخیر مورد تایید کارشناسان اقتصادی بوده و به باور آنان می تواند در رونق تولید تاثیر گذار باشد اما لازمه آن کاهش همزمان نرخ سود سپرده های مشتریان است که می تواند منجر به خروج بیشتر نقدینگی از بانک ها و در نتیجه افزایش تقاضا و تورم در بازارهای دیگر شود. از این رو کاهش نرخ سود تسهیلات در سال 99 بعید به نظر می رسد.

برآورد بانک از تغییرات در مانده تسهیلات

از آن جا که عزم مدیریت بانک بر دست یابی به سود عملیاتی و سود خالص است در نتیجه افزایش پرداخت تسهیلات و بهبود پرتفوی تسهیلاتی در دستور کار قرار دارد. آمار تسهیلات پرداختی نیز موید این رویکرد است.

برآورد بانک از تغییرات در مانده ذخایر مطالبات مشکوک الوصول

با توجه به تاثیر وصول مطالبات بر بهبود جریان نقدی و فراهم شدن امکان اعطای تسهیلات از یک سو و کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول از سوی دیگر، هدف مدیریت بانک در این خصوص کاهش 30 درصدی مطالبات غیر جاری در سال 99 است. باتوجه به کنترل مطالبات در سال گذشته تحقق این هدف و یا لااقل عدم افزایش مطالبات امکان پذیر بوده و در نتیجه انتظار افزایش با اهمیتی در هزینه مطالبات مشموک الوصول در سال 99 نمی رود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده