تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۷۰۱
کد خبر: ۱۱۱۸۷۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی بیرام‌نژاد:

میزان تولید شمش سرب به واردات باتری‌های فرسوده وابسته است

می متالز - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی بیرام‌نژاد گفت: با توجه به اینکه به دلیل محدودیت‌های گمرکی و زیست‌محیطی، امکان واردات باتری فرسوده طی این چند سال اخیر به حداقل ممکن رسیده است، تولیدات شرکت‌های داخلی باتری‌سازی به عنوان تنها منبع تامین مواد اولیه تولیدکنندگان شمش سرب از طریق استحصال باتری فرسوده شناخته می‌شوند.
میزان تولید شمش سرب به واردات باتری‌های فرسوده وابسته است

به گزارش می متالز، عسگر بیرام‌نژاد، اظهار داشت: علی‌رغم تمام مشکلاتی که در تولید شمش سرب کشور وجود دارد اما نزدیک به 30 سال است که با شور و توان مضاعف در مسیر توسعه صنعتی کشور، گام برمی‌داریم. اهمیت رویکرد مثبت تولیدکنندگان به مساله تولید می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در بخش صنعت و معدن را تسهیل نماید؛ چراکه تجربه گذشته به‌مثابه چراغ راه آینده، به ما نشان می‌دهد که مشکلات و مصائب موجود، با تلاش و همت همگانی قابل رفع و اصلاح است. با این حال، وضعیت امروز تولید شمش سرب کشور نسبت به چند دهه گذشته، تغییرات بنیادینی را نشان می‌دهد؛ تا جایی که وفور مواد اولیه در گذشته، جای خود را به چالش نبود مواد اولیه در عصر امروز داده است.

وی مطرح کرد: شرکت ما از سال 1390 که در شهرک صنعتی مزرعه نو در شهرستان آشتیان به بهره‌برداری رسید، با ظرفیت اسمی سالانه 9 هزار تن به تولید شمش سرب از طریق باتری فرسوده، مشغول فعالیت است. وجود ظرفیت درج شده در پروانه بهره‌برداری به معنای تحقق واقعی آن در واحد تولیدی نیست، بلکه از ابتدای دهه 90 شمسی به دلیل محدودیت در تهیه و تامین مواد اولیه، هیچگاه امکان رسیدن به این میزان تولید را پیدا نکردیم. در واقع، با تمام کمبودهایی که در حال حاضر در زمینه مواد اولیه وجود دارد، میزان تولید سالانه ما حدودا نصف رقم درج شده در پروانه بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی بیرام‌نژاد گفت: افزایش یا کاهش میزان تولید ما بستگی به میزان مواد اولیه در دسترس دارد. با توجه به اینکه امکان واردات باتری فرسوده طی این چند سال اخیر به حداقل ممکن و گاهی به صفر رسیده است، شرکت‌های داخلی باتری‌سازی به عنوان تنها منبع تامین مواد اولیه واحد تولیدی ما شناخته می‌شوند. از طرفی باید توجه داشته باشید که از همان ابتدای تاسیس کارخانه تا امروز، هیچ‌گونه سهمیه‌ای از طرف ارگان‌ها یا شرکت‌های داخلی برای افزایش میزان تولید به ما اختصاص داده نشده است و این نزد ما به عنوان یک دستاورد تلقی می‌شود.  

بیرام‎‌نژاد یادآور شد: تنها یک بار دست به واردات باتری فرسوده از کشور عراق زدیم که میزان آن به دو هزار تن برای یک سال رسید و در ادامه به دلیل محدودیت‌های گمرکی و زیست‌محیطی که در این زمینه توسط مسوولین ذی‌‌ربط وضع شده بود، امکان واردات باتری فرسوده را از دست دادیم. با این حال، توان و ظرفیت شرکت ما بیش از رقم درج شده در پروانه بهره‌برداری است؛ لذا اگر امکان دستیابی به مواد اولیه کافی در مجموعه فراهم شود، بدون تردید شاهد جهش تولید در کوتاه‌مدت خواهیم بود.

افزایش راندمان تولید با نصب ماشین‌‌آلات به‌روز

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی بیرام‌نژاد تصریح کرد: به تازگی اغلب دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولید شمش سرب مجموعه را به‌روز کردیم تا از این طریق بتوانیم راندمان تولید را افزایش دهیم. وقتی کیفیت ماشین‌آلات مجموعه‌ای ارتقا پیدا می‌کند، به معنای این است که نیروی انسانی کمتری با مخاطرات شیمیایی تولید شمش سرب مواجه می‌شود. در واقع ما با به‌روز کردن دستگاه‌ها، نیروهای مجموعه را به حداقل ممکن رساندیم تا در این زمینه بتوانیم از طریق ماشین‌آلات، شاهد سیر صعودی راندمان تولید باشیم.

بیرام‌نژاد اضافه کرد: تولید شمش سرب از باتری فرسوده، به وسیله کوره‌های ذوب باتری و سپس جداسازی سرب موجود در باتری صورت می‌گیرد. در حال حاضر، دو کوره بلند با ظرفیت روزانه 15 تا 20 تن در مجموعه نصب شده است که به طور مرتب مراحل ذوب باتری را انجام می‌دهد.

اولویت ما ایجاد شرایط مطلوب زیست‌محیطی است

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی بیرام‌نژاد اظهار کرد: در حال حاضر، شرایط زیست‌محیطی مطلوبی در مجموعه وجود دارد؛ به طوری که فیلتراسیون‌های کاملا پیشرفته‌ای برای جلوگیری از نشت آلودگی صنعتی-معدنی به طبیعت پیرامون، در کوره‌های ذوب مجموعه نصب شده است. فرآیند پایش کوره‌ها نیز توسط نمایندگان سازمان محیط زیست به صورت فصلی انجام می‌گیرد که تاکنون هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه به وجود نیامده و در مواردی نیز از تلاش‌های مجموعه پیرامون تمهیدات زیست‌محیطی، تقدیر به عمل آمده است.

بیرام‌نژاد اذعان داشت: باتری‌های فرسوده ایران و خارجی تفاوت عمده‌ای از لحاظ زیست‌محیطی ندارند، چراکه اگر در هر کدام از آن‌ها اسید وجود داشته باشد، زیان‌های جبران‌ناپذیری در طبیعت بر جای خواهد گذاشت. با این حال، از جنبه میزان سرب موجود در هر باتری، می‌توان اشاره کرد که باتری‌های فرسوده داخلی، سرب بیشتری درون خود دارند.

وی اضافه کرد: باید در نظر داشت که ناخالصی موجود در باتری فرسوده که باعث کاهش میزان سرب قابل استحصال از آن می‌شود، در باتری‌های ایرانی بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی است. از طرفی به طور میانگین، سرب قابل استحصال از باتری‌های فرسوده داخلی حدود 2 تا 3 درصد بیشتر از باتری‌های خارجی است؛ یعنی در باتری ایرانی حدود 62 تا 63 درصد از هر باتری فرسوده، فلز قابل استحصال سرب وجود دارد که این رقم در نمونه خارجی، حدود 58 تا 60 درصد تخمین زده می‌شود.

کرونا وقفه‌ای در فرآیند تولید ایجاد نکرد

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی بیرام‌نژاد بیان کرد: با شیوع گسترده ویروس کرونا، بسیاری از واحدهای تولید شمش سرب، تن به تعطیلی دادند اما  مابا توجه به تمهیدات ویژه بهداشتی که در مجموعه در نظر گرفتیم، هیچ‌گونه وقفه‌ای در فرآیند تولید به وجود نیامد. از طرفی، مراکز بهداشتی موجود در شهرستان آشتیان، با توجه وظایف ذاتی خود پیرامون سرکشی از واحدهای تولیدی همزمان با شیوع ویروس کرونا، به صورت هفتگی فرآیند تولید ما را بررسی و مورد ارزیابی قرار می‌دادند که از این منظر، تحرک و انگیزه خوب و مناسبی برای توجه بیشتر واحدهای تولیدی به خطرات ناشی از ویروس کرونا بود.

به دنبال افزایش ظرفیت تولید هستیم

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی بیرام‌نژاد تصریح کرد: پتانسیل مجموعه ما فراتر از تولید محصول شمش سرب است، تا جایی که به طور ویژه پیگیر اخذ مجوز لازم برای تولید آلومینیوم و مس نیز بوده و هستیم؛ اما متاسفانه تا این لحظه هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. با این حال، امیدوار هستیم که دولت و سایر نهادهای ذی‌ربط با تسهیل روند اخذ مجوزهای معدنی و صنعتی، زمینه‌ساز تحقق «جهش تولید» در سال 1399 بشوند.

بیرام‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید اگر همه ما بر اساس قوانین مصوب ملی پیش برویم و دست به تولید بزنیم، هیچ‌گونه مشکلی در زمینه «جهش تولید» به وجود نخواهد آمد اما اگر با وجود تصویب یک قانون، عده‌ای تصمیم به عدم اجرای آن بگیرند، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که حتما برای صنعت آسیب‌زا خواهد بود. بنابراین برای حل مشکلات موجود در زمینه تولید ملی و به به خصوص تولید شمش سرب، بهترین راه این است که ما تولیدکنندگان به همراه دولت بر اجرای قوانین مصوب در زمینه صنعت و معدن استمرار ورزیم؛ تا از این طریق شرایطی را فراهم آوریم که بتوانیم چالش‌ها را برطرف سازیم.

عناوین برگزیده