به گزارش میمتالز، احمدرضا شیخ حسینی اظهارداشت: در سال ۱۳۷۱ در زمینه تولید شمش سرب کارگاهی و خالص با استفاده از بازیافت باتری فرسوده، فعالیت خود را آغاز کردیم. ضمن اینکه در این کارخانه نزدیک به ۳۰ نفر در حال کار هستند. درجه خلوص شمشهای سرب کارگاهی تولید شده دارای پایینتر از ۹۸.۳۶ درصد و شمشهای خالص، ۹۹.۹۹ درصد است.
وی افزود: شمشهای ۹۹.۹۹ درصد سربی که در این کارخانه تولید میشوند، قابلیت صادرات دارند؛ چرا که از خلوص بالایی برخوردار هستند، اما در این خصوص، از سوی دولت حمایتی صورت نگرفته است و چالشهای گوناگونی در زمینه صادرات وجود دارد.
این تولیدکننده در خصوص وضعیت بازار داخلی سرب، مطرح کرد: روند قیمتی که در حال حاضر بر بازار فلزات حاکم بوده، نزولی است و قیمت فلزات در بازار داخلی کاملا به نوسان نرخ دلار و قیمتهای جهانی بستگی دارد. از سه ماه گذشته تاکنون تغییرات چشمگیری در قیمت فلزات به وجود نیامده و میتوان گفت قیمت آنها در بازار داخلی تا حدودی تعدیل شده، زیرا نرخ دلار نیز توسط دولت، کنترل شده است و خبری از افزایش ناگهانی ارز نیست. برآورد میشود به احتمال زیاد، تا پایان سال ۱۴۰۰، قیمت جهانی سرب نیز روند افزایشی را طی نکند.
مدیرعامل شرکت بازیافت باتری شیخ حسینی در خصوص اعلام نحوه محاسبه قیمت شمش سرب و روی در بورس کالا و تاثیر آن روی این صنعت، بیان کرد: این اتفاق، به ضرر تولیدکننده و بیش از هر چیزی به ضرر مصرفکننده خواهد بود؛ قیمت پایه شمش روی و سرب بر اساس میانگین هفتگی بورس فلزات لندن ضرب در میانگین هفتگی دلار حواله سامانه سنا ضرب در ۱.۱ محاسبه و اعمال خواهد شد و این به معنای افزایش ۱۰ درصدی قیمت تمام شده شمش سربی که تولید میکنیم، است و مصرفکننده در هر گروه تولیدی که باید از شمش سرب استفاده کند، باید ۱۰ درصد گرانتر، مواد اولیه خود را تامین کند و ما نیز به عنوان تولیدکننده باید به همین میزان، باتری فرسوده خود را گرانتر تامین میکنیم.
شیخحسینی در ارزیابی وضعیت فروش محصولات خود در سال ۱۴۰۰، اذعان کرد: آمار دقیقی در این خصوص در دست نداریم و میزان فروش مجموعه در هر دوره زمانی، متفاوت بوده است، اما به طور کلی، میتوان گفت طی سال جاری وضعیت مطلوبی را در فروش تجربه نکردیم. لازم به ذکر بوده قیمت شمش سرب تولیدی این شرکت، معمولا ۵۰ دلار کمتر از قیمت تعین شده در بورس فلزات لندن تعیین شده است.
وی در خصوص ماشینآلات مستقر در خطوط تولید این کارخانه عنوان کرد: خط تولیدی که در اختیار داریم، با استفاده از قطعات خارجی، مونتاژ شده که عمده این قطعات، محصول کشورهای ایتالیا، چین و آلمان است. برای تامین این قطعات در صورت خرابی، نمونههای چینی بهترین انتخاب برای جایگزین کردن به حساب میآیند.
این تولیدکننده در ادامه به کمبود باتری فرسوده به عنوان تنها ماده اولیه مورد مصرف برای تولید شمش سرب در شرکت خود اشاره کرد و گفت: باتریهای فرسوده مورد نیاز خود را هم از منابع داخلی و هم از منابع خارجی تامین میکنیم. شرکتهای قدرتمند تولیدکننده باتری خودرو در بازار جای پای خود را محکم کردهاند و به جای خرید شمش سرب، عمده باتری فرسودهای که در بازار داخلی وجود دارد را خریداری و مصرف میکنند؛ بنابراین تقاضا برای باتری فرسوده دوچندان شده است.
این فعال صنعت سرب در پاسخ به این سوال که در واردات باتری فرسوده چالشی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: تاکنون هیچ مشکلی در واردات باتری فرسوده نداشتهایم و کشورهایی که از آنها باتری فرسوده خریداری میکنیم، شامل گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان و عراق است. برای دریافت مجوز واردات باتری فرسوده باید در شرکتها دستگاه خردایش یا کراشر وجود داشته باشد که در کشور تعداد کمی از کارخانهها مجهز به این دستگاه هستند.
مدیرعامل شرکت بازیافت باتری شیخحسینی در ارتباط با میزان ظرفیت اسمی و تولید واقعی این کارخانه، بیان کرد: عددی که به عنوان ظرفیت تولید سالانه در پروانه بهرهبرداری این شرکت قید شده است، یک هزار و ۲۰۰ تن بوده که هماکنون به علت وضعیت نامطلوب بازار، کمتر از ۳۰ درصد آن فعال است. نزدیک به چهار سال است که سایه تورم و رکود بر صنعت کشور سنگینی میکند و دولت نتوانسته است این شرایط را سامان دهد.
شیخحسینی یادآور شد: مهمترین چالشی که هماکنون دامن صنعت سرب را گرفته، تعدد شرکتهای تولیدکننده شمش سرب با استفاده از باتری فرسوده بوده که باعث شده است تقاضا برای مواد اولیه بیشتر از میزان تولید و تامین آن باشد. البته تولیدکنندگان بزرگ میتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق ارتباطاتی که دارند، تامین کنند. این اتفاق سبب شده است تا ظرفیت تولید شمش سرب واحدهای کوچکمقیاس به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، اما بالای ۵۰ درصد ظرفیت اسمی شرکتهای بزرگ فعال بماند.
وی اضافه کرد: به طور کلی، مجموع باتری مصرفی در کشور طی یک سال، هفت میلیون تن است که وارد چرخه تولید میشود و به دست شرکتهای بزرگ تولیدکننده باتری یا شمش سرب میرسد. در حال حاضر، هزینهای که برای خرید باتری فرسوده در کشور پرداخت میکنیم، به طور روزانه متغیر بوده و از ۳۹ هزار تومان تا ۴۱ هزار تومان در حال نوسان است که به صورت مستقیم نیز بر قیمت تمام شده شمش سرب تاثیر میگذارد.
این فعال صنعت سرب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کمبود ماده اولیه، چشمانداز صنعت سرب کشور را چطور پیشبینی میکنید، اظهار کرد: در حال حاضر، تولید شمش سرب با ضرر همراه است. تولیدکنندهها به خاطر شرایط نامساعدی که در صنعت سرب به وجود آمده است، نمیتوانند برای تامین نقدینگی، خرید مواد اولیه، و تعیین قیمت فروش محصولات خود برنامهریزی دقیقی داشته باشند که به همین دلیل، آینده روشنی را نمیتوان برای این صنعت متصور بود.
منبع: فلزات آنلاین