تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۰۲
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۵۴۰۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کدام نماد‌های بورس به قیمت روی و سرب وابسته اند؟

‌می‌متالز - این روز‌ها با افزایش و کاهش قیمت کامودیتی‌ها بسیاری از سهام کامودیتی محور تحت تاثیر این تغییرات قرار می‌گیرند. برای آشنایی سهامداران با نماد‌هایی که تحت تاثیر افزایش و کاهش قیمت روی و سرب قرار می‌گیرند، این مطلب تهیه شده است.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها با افزایش و کاهش قیمت کامودیتی‌ها بسیاری از سهام کامودیتی محور تحت تاثیر این تغییرات قرار می‌گیرند. برای آشنایی سهامداران با نماد‌هایی که تحت تاثیر افزایش و کاهش قیمت روی و سرب قرار می‌گیرند، این مطلب تهیه شده است.

کدام نماد‌های بورس به قیمت روی و سرب وابسته اند؟

شرکت‌های فعال در حوزه سرب و روی ایران به دو حوزه دارای معدن و فاقد معدن تقسیم می‌شوند. بر اساس طبقه‌بندی دیگر، شرکت‌ها در دو گروه فرآوری (تبدیل کانسنگ به کنسانتره) و ذوب (تولید شمش) جای می‌گیرند.

شرکت‌های اصلی دارای معدن شامل نماد‌های «کاما» و «کبافق» می‌شوند. این شرکت‌ها دارای معادن فعال سرب و روی هستند. شرکت‌های مذکور پس از استخراج ماده معدنی، اقدام به تغلیظ و تولید کنسانتره می‌کنند. این دو شرکت فاقد واحد ذوب هستند و از این رو عمده کنسانتره تولیدی آن‌ها صادر یا به صورت کارمزدی توسط شرکت‌های ذوب به شمش تبدیل می‌شود.

نماد‌های فاسمین، فروی، فرآور و فگستر در گروه ذوب (تولید شمش) و نماد‌های فسرب، کیمیا، فرزین و فتوسا در دسته فرآوری (تبدیل کانسنگ به کنسانتره) قرار دارند.

شرکت‌های دارای معدن اهرم مالی بالاتری دارند. سودآوری این شرکت‌ها در زمان رشد قیمت‌های جهانی رشد به مراتب بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارد. این وضعیت در شرایط رشد قیمت دلار نیز وجود دارد. از آنجا که شرکت‌ها هزینه‌ای بابت معدن (جز حقوق دولتی) نمی‌پردازند، بنابراین سودآوری قابل ملاحظه‌ای در اثر افزایش قیمت فروش عاید این شرکت‌ها می‌شود، اما شرکت‌های ذوب به دلیل خریداری خاک، همزمان با افزایش قیمت جهانی یا قیمت دلار، شاهد افزایش بهای تمام شده تولید هستند. شرکت‌های دارای معدن شامل کاما و کبافق بالاترین حاشیه سود ناخالص را در این صنعت دارند.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده