تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۱۴۲۰
کد خبر: ۲۵۴۸۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
«فاسمین» زیر ذره‌بین؛

تحلیل و بررسی سهام شرکت کالسیمین / «فاسمین» در سال ۱۴۰۱ به کدام سو می‌رود؟

‌می‌متالز - بیش از ۵۷ سال است که شرکت کالسیمین، در زمینه استخراج و بهره برداری از معادن فعال است و سهام آن نیز در سال ۸۰ در بورس عرضه شد. شرکت کالسیمین در چند سال گذشته عملکرد خوبی در زمینه سودسازی داشته و در پایان پاییز سال ۱۴۰۰، سود خالص هزار و ۲۲۰ میلیارد تومانی را شناسایی کرده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت کالسیمین، از شرکت‌های قدیمی فعال در صنعت استخراج و بهره‌برداری از معادن محسوب می‌شود که از سال ۱۳۴۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. فعالیت اصلی کالسیمین در این سال‌ها، استخراج روی و سرب از معدن انگوران و تولید و فروش فرآورده‌های آن است.

کالسیمین، بزرگترین و مهم‌ترین شرکت تابعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران است. از سوی دیگر، کالسیمین سهامدار اصلی شرکت‌های مجتمع ذوب و احیا روی قشم، تولید روی بندرعباس، اسیدسازان زنجان، صنعت روی زنگان و کاتالیست پارسیان است.

یکی از مزیت‌های شرکت کالسیمین، فعالیت این شرکت در زمینه اکتشاف، در کنار تولید و فروش محصولات است که سبب شده تا کالسیمین برای تامین مواد اولیه خودکفا باشد. این شرکت در زمینه تولید نیز محصولاتی را از جمله شمش و کنسانتره روی و مس را تولید کرده و در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رساند.

«فاسمین» را بیشتر بشناسیم


سهام شرکت کالسیمین، در آذر ماه سال ۱۳۷۶، در بورس تهران پذیرفته شد و معاملاتش را از اردیبهشت ماه سال ۸۰ و با نماد «فاسمین» آغاز کرد. در حال حاضر، سهام کالسیمین در بازار اول بورس ایران و در گروه فلزات اساسی معامله می‌شود و ارزش بازاری آن در حدود ۱۱ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان است.

بررسی بازدهی قیمتی «فاسمین» نشان می‌دهد که این نماد در یک سال گذشته حدود ۲۵.۳ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه، شاخص کل بورس ۱۶.۷ درصد و شاخص گروه فلزات اساسی ۲۶.۳ درصد افزیش یافته‌اند. در جدول زیر، روند قیمتی «فاسمین» با شاخص‌های ذکر شده در بازه‌های زمانی متفاوت مقایسه شده است.

تحلیل و بررسی سهام شرکت کالسیمین / «فاسمین» در سال ۱۴۰۱ به کدام سو می‌رود؟

روند تغییرات سرمایه


سرمایه کالسیمین در بدو تاسیس در سال ۱۳۴۳، تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که اکنون این مبلغ پس از چند مرحله افزایش سرمایه به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه کالسیمین به سال ۹۹ برمی‌گردد که طی آن، سرمایه شرکت، ۴۰۰ درصد و از محل اندوخته و سود انباشته افزایش یافت.

نگاهی به سهامداران «کالسیمین»


شرکت توسعه معادن روی ایران، ۵۷.۵ درصد از سهام فاسمین را در اختیار دارد و سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. به علاوه، حدود ۳۴.۸ درصد از سهام شرکت کالسیمین، در دست سهامداران خرد و زیر یک درصد است. گراف زیر، سهامداران کالسیمین را به همراه درصد مالکیت آن‌ها نمایش می‌دهد.

تحلیل و بررسی سهام شرکت کالسیمین / «فاسمین» در سال ۱۴۰۱ به کدام سو می‌رود؟

تداوم رشد سود «فاسمین» در ۱۴۰۰


شرکت کالسیمین در چند سال گذشته عملکرد خوبی در زمینه سودسازی داشته و هر سال موفق شده تا روند صعودی سودسازی خود را حفظ کند. در سال ۹۹ نیز کالسیمین سود خالص هزار و ۲۱۰ میلیارد تومانی را رقم زد که در مقایسه با سال ۹۸، ۱۵۵ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب سود هر سهم این شرکت در سال ۹۹ به حدود ۲۰۰ تومان رسید.

روند خوب کالسیمین در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه یافت. سود خالص این شرکت تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۰، از کل سال ۹۹ پیشی گرفت و به هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسید. سهامداران این شرکت امیدوارند که این روند صعودی در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کند.

در گراف زیر، سود خالص و عملیاتی، به همراه سود هر سهم کالسیمین از ابتدای سال ۹۵ تا پایان پاییز ۱۴۰۰ نمایش داده شده است.

تحلیل و بررسی سهام شرکت کالسیمین / «فاسمین» در سال ۱۴۰۱ به کدام سو می‌رود؟

 

اسفند ماه کالسیمین چگونه گذشت؟


کالسیمین در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۳ هزار و ۹۰۰ تن از محصولات خود تولید کرد که ۶ درصد بیشتر از بهمن ماه و ۲۳ درصد بیشتر از اسفند ۹۹ است. به این ترتیب مجموع تولید این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۲۴۴ هزار تن رسید.

از سویی دیگر، مقدار فروش کالسیمین در اسفند ماه معادل ۶ هزار و ۹۲۵ تن ثبت شد. این در حالی است که فروش کالسیمین در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ معادل پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و در اسفند ۹۹، تنها ۲۴۰ تن بود. گفتنی است مجموع فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۶۷ هزار تن رسید

کالسیمین در اسفند ماه درآمدی ۶۰۰ میلیارد تومانی از فروش محصولاتش کسب کرد که این درآمد، در مقایسه با بهمن ماه ۳۵ درصد افزایش یافته است. همچنین مجموع درآمد سال ۱۴۰۰ کالسیمین، در پایان اسفند ماه به سه هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با درآمد هزار و ۶۸۰ میلیارد تومانی سال ۹۹ این شرکت، ۸۹ درصد افزایش یافته است.

البته ذکر این نکته لازم است که بخشی از افزایش درآمد فروش محصولات کالسیمین، به واسطه افزایش نرخ فروش محصولات شرکت است. برای مثال، نرخ فروش شمش روی، که اصلی‌ترین محصول شرکت به حساب می‌آید، در یک سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که قیمت جهانی روی در سال جاری نیز شاهد افزایش خواهد بود.

در گراف زیر، عملکرد ماهانه فاسمین از ابتدای اسفند ۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ نمایش داده شده است.

 

تحلیل و بررسی سهام شرکت کالسیمین / «فاسمین» در سال ۱۴۰۱ به کدام سو می‌رود؟

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده