تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۱۳۱۲
کد خبر: ۱۱۱۸۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل بنیادی شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، پیش بینی سود و NAV صبا

می متالز - صبا تامین با سرمایه اسمی 1500 میلیارد تومانی طی گزارش 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 99 توانایی تحقق سودی به میزان 380-385 را خواهد داشت.
تحلیل بنیادی شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، پیش بینی سود و NAV صبا

به گزارش می متالز، حدود ۳۰۰ تومان از این سود بابت سود حاصل از فروش سهام طی این سال مالی بوده است.

بررسی پرتفوی بورسی صبا تامین

مهمترین سهم های موجود در سبد بورسی صبا تامین به همراه درصد مالکیت آن ها، که تاثیر بالایی روی NAV این شرکت نیز دارند به شرح زیر می باشد:

#تاصیکو ۴۲.۲%
#تاپیکو ۷.۰۶%
#تیپیکو ۶.۷۸%

#وبملت ۴.۶۹%
#وتجارت ۷.۳%
#وکار ۸.۹۲%

در پرتفوی غیر بورسی صبا نیز شرکت هایی همچون سنگ آهن مرکزی با درصد مالکیت ۱۹ درصدی، تامین سرمایه امین با درصد مالکیت ۲۸.۶ درصدی و همچنین شرکت سرمایه گذاری هامون شمال با درصد مالکیت ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

سنگ آهن مرکزی شرکتی ارزشمند با توان تولیدی ۵ میلیون کنسانتره در سال می باشد که پیش بینی تحقق سود خالص ۳ هزار میلیارد تومانی را طی سال مالی ۹۹ می توان برای آن داشت.
طرح ۵ میلیون تنی گندله سازی این شرکت نیز بنا به گفته مدیریت در نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهد رسید که احتمالا طی سال اول توانایی تولید گندله با ۵۰% ظرفیت اسمی را داشته باشد.

شرکت های تامین سرمایه امین و هامون شمال نیز در حال کارهای مقدماتی برای ورود به بازار سرمایه می باشند که احتمالا با ورود این شرکت ها ارزش پرتفوی غیر بورسی صبا نیز واقعی تر خواهد شد.

همان طور که مشاهده می شود صبا تامین پرتفوی مناسبی را از نمادهای بانکی دارد و این مساله می تواند یکی از مزیت های این شرکت باشد چرا که عوامل بنیادی مختلفی، روند مثبت گروه بانکی طی امسال و سال آینده را تایید می کند.

بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری که نگاهی DPS محور دارند علاقه ای به خرید نمادهای گروه بانکی، طی ماه های گذشته نشان ندادند. علی رقم اینکه تحلیل گران آن ها نظر مساعدی روی این گروه داشتند.

این نوع شرکت ها می توانند از طریق شرکت صبا تامین با نمادهای گروه بانکی همراهی کنند که هم توجیه گرفتن سود سرمایه ای یا همان Capital Gain را مرتفع کنند هم اینکه از مسائلی مانند عدم دریافت سود نقدی خود را مصون بدارند.

سوالی که اکنون مطرح می شود این است که سود قابل تکرار صبا تامین(درآمد سود سهام) طی سال مالی ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

درآمد سود سهام صبا طی سال مالی ۹۹ به میزان ۶۵ تومان به ازای هر سهم بوده است این سود با توجه به آخرین پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت در تاریخ اردیبهشت ۹۹، برای سال مالی ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۰ تومان به ازای هر سهم پیش بینی می شود.

اما یک نکته ای اینجا وجود دارد که تحلیل گران باید به آن توجه کنند!
صبا تامین قصد اصلاح پرتفوی در راستای خرید سهم های DPS محور را دارد بنابراین با گذشت زمان اتفاقی که میوفتد این است که صبا احتمالا با توجه به شرایط بازار اقدام به فروش نمادهای بانکی و بیمه ای خود می کند و سهم نماد های DPS محور خود را زیاد می کند.

این مساله باعث می شود صبا در سالی که خیلی ها معتقد هستن سال خوبی برای نمادهای بانکی خواهد بود اقدام به فروش و شناسایی سود بزرگ در این نماد ها می کند و با خرید سهم های بنیادی درآمد سود سهام خود را برای سال مالی پیش رو افزایش می دهد.

بنابراین ۱۱۰ تومان سود قابل تکرار برای این نقطه از زمان است و ممکن است با افزایش سهم های DPS محور تا اردیبهشت ۱۴۰۰ این سود به سمت اعداد بالای ۱۵۰ تومان نیز حرکت کند.

صبا تامین در حال حاضر حوالی قیمتی ۲۴۰۰ تومان و با p/e تحلیلی ۶.۳ واحدی قبل از مجمع تقسیم سود خود قرار دارد و احتمالا با توجه به سیاست تقسیم سود حداکثری توسط شستا در مجمع پیش رو در مرداد ماه، بالای ۹۰ درصد از سود محقق شده را تقسیم نماید.

پیش بینی سود صبا

پیش بینی سود سال مالی منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ این شرکت با توجه به اصلاح پرتفوی صبا و همچنین سیاست های فروشی که این شرکت در پیش خواهد داشت با خطاهایی همراه خواهد بود اما به نظر میرسد صبا طی این سال نیز توانایی تحقق سود حداقل ۳۵۰-۴۰۰ تومانی را خواهد داشت.

عناوین برگزیده