به گزارش می متالز، آیین نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، به عنوان بخشی از درآمدهای شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران یک طرح پیشنهادی است که پس از بررسیهای کارشناسانه در کمیسیون اقتصادی دولت برای تصویب به هیئت دولت ارائه و پس از تصویب نهایی، وجاهت قانونی و اجرایی داشته و به رقابتیشدن مسیرهای پروازهای عبوری منجر خواهد شد. دغدغه دولت نیز رقابت با دیگر کشورهای منطقه و تشویق شرکتهای هواپیمایی برای استفاده از آسمان ایران به جای آسمان کشورهای رقیبی چون عراق است.
ناصر آقایی، مدیر کل دفتر بازرگانی و سرمایهگذاری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: موضوع این آییننامه اصلاح کاهش تعرفه پروازهای عبوری از آسمان ایران نیست و خبرهای منتشر شده در این باره نیز برداشت نادرست از متن آیین نامه اصلاحی است.
او ادامه داد: شرایط به وجود آمده برای صنعت هوانوردی جهان در دوران شیوع ویروس کرونا، موضوعی نیست که بر کسی پوشیده باشد و ویروس کووید ۱۹ تاثیرات زیادی را بر تمامی جنبههای این صنعت در جهان و ایران گذاشته است. یکی از این تاثیرات، کاهش چشمگیر پروازهای عبوری در سراسر جهان از جمله آسمان کشورمان بوده است که همچنان ادامه دارد.
آقایی افزود: با توجه به بررسیهای کارشناسی انجام شده، آییننامه جدید پیشنهادی تعیین درآمدهای شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران، از سوی وزارت راه و شهرسازی به دولت تدبیر و امید ارائه شد تا پس از بررسی و تایید در کمیسیون اقتصادی و تصویب در هیئت دولت، فضا را برای پروازهای عبوری از آسمان ایران جذابتر و با کشورهای همسایه قابل رقابت میکند.
مدیر کل دفتر بازرگانی و سرمایهگذاری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان این که ما موظف هستیم در چارچوب فضای رقابتی با کشورهای همسایه، ترافیک پروازهای عبوری از فضای کشورمان را افزایش دهیم، افزود: ما قصد داریم با تهیه بستههای تشویقی، انگیزه و رغبت شرکتهای هواپیمایی خارجی برای استفاده از فضای ایران را بیشتر سازیم و این به معنای کاهش تعرفه پروازهای عبوری نیست.
آقایی درباره بسته تشویقی ایرلاینهای خارجی توضیح داد: در گام نخست، شرکتهایی که جزو هشت شرکت اول در سبد درآمدی ما از پروازهای عبوری هستند، از بستههای تشویقی بهرهمند میشوند. دسته دوم نیز شرکتهای هواپیمایی خارجی هستند که میزان بهرهمندی خودشان از فضای ایران را حدود ۲۰ درصد افزایش میدهند. در این صورت، متناسب با این درصد افزایش، از تخفیفهای در نظر گرفته شده توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برخوردار خواهند شد.
او ادامه داد: دسته سوم هم شرکتهای هواپیمایی خارجی هستند که سعی در حفظ میزان استفاده از فضای ایران را دارند و ما نیز به آنها کمک میکنیم تا حتی بتوانند این میزان را افزایش دهند. این یک واقعیت علمی و گریزناپذیر است که ما باید با کشورهای همسایه در زمینه جذب پروازهای عبوری رقابت کنیم و انجام بازاریابی علمی فقط محدود به درآمدهای غیرهوانوردی شرکت نمیشود و چنین نگاهی باید به درآمدهای هوانوردی نیز اعمال شود.
مدیر کل دفتر بازرگانی و سرمایه گذاری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پایان گفت: باید ضمن حفظ مشتریان فعلی، آنها را به استفاده بیشتر از فضای ایران تشویق کنیم و سایر شرکتها را نیز در این مسیر قرار دهیم. پس اساسا آییننامه پیشنهادی تعیین درآمدهای شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران، به معنای کاهش تعرفه پروازهای عبوری نیست.