به گزارش می متالز، محمد سیاوشی در مورد تشکیل این کمیته مهم گفت: این کمیته به میزبانی انجمن فولاد و بین شرکت راه آهن و جامعه فولاد تشکیل میشود. در حال حاضر، ۷۰ درصد بازار حمل و نقل ریلی به شرکتهای فعال در زنجیره فولاد اختصاص یافته و با همکاری جامعه فولاد کشور و شرکت راه آهن، میتوان از ظرفیتهای خالی شبکه ریلی کشور استفاده کرد یا با سرمایهگذاری شرکتهای فولادی، این ظرفیتها را در جهت افزایش بهرهوری، توسعه داد.
مدیرکل دفتر مهندسی حمل و نقل راه آهن افزود: در تفاهمنامهای که به زودی بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امضاء میشود، تعهدات هریک از طرفین، تعریف و پیگیری میشود، و کمیتهای تشکیل میشود که حلقه وصل صنعت فولاد و راه آهن خواهد بود.
محمد سیاوشی در مورد رابطه صنعت فولاد و حمل و نقل ریلی کشور اظهار داشت: با این که زنجیره فولاد، بیشترین سهم را از ظرفیت بار جابجاشده توسط سیستم حمل و نقل ریلی کشور دارد، اما رابطه بین این صنعت و سیستم حمل و نقل ریلی، میتواند رشد و توسعه بسیار بیشتری پیدا کند و این هم به نفع شرکتهای فولادی است و هم به توسعه بیشتر حمل و نقل ریلی منجر میشود.
مدیرکل دفتر مهندسی حمل و نقل راه آهن اضافه کرد: فروش بسیاری از شرکتهای فولادی در حال حاضر بر مبنای «ایکس وُرک» یا «فروش درب کارخانه» است. با استفاده از حمل و نقل ریلی، این سیستم فروش میتواند تغییر کند و بهعنوان مثال، شرکتهای فولادی با احداث انبارهایی در مرزها در کنار ریل، میتوانند فروش خود به مشتریان خارجی را افزایش دهند و این امر باعث افزایش صادرات فولاد خواهد شد.
وی عنوان کرد: ظرفیتهای همکاریِ بسیاری بین جامعه فولادی و سیستم حمل و نقل ریلی کشور وجود دارد که احداث انبار در کنار خطوط ریلی و بهبود سیستم فروش محصولات فولادی تنها یکی از آنها است. شرکتهای فولادی میتوانند در توسعه خطوط ریلی و افزایش ظرفیت ناوگان ریلی کشور سرمایهگذاری کنند و از این طریق، بهرهوری خود را بالا ببرند و هزینههایشان را کاهش دهند.
مدیرکل دفتر مهندسی حمل و نقل راه آهن در پایان تأکید کرد: ایجاد کمیته مشترک بین جامعه فولاد و شرکت راه آهن، که به زودی با امضای تفاهمنامه بین شرکت راه آهن و انجمن فولاد کلید میخورد، گام مهمی هم در راستای توسعه سیستم حمل و نقل ریلی کشور و هم رشدِ هرچه بیشتر صنعت فولاد کشور است.