تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۴۶
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۱۲۱۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همگام با بازیگران

سومین هفته جولان پول حقیقی‌ها در بورس

می متالز - حقوقی‌ها می‌فروشند؛ حقیقی‌ها می‌خرند؛ این تصویری دقیق ا ز روند حرکت بورس در ۳ هفته گذشته است. روندی که هفته گذشته هم ادامه یافت. چنان که محاسبات نشان می‌دهد؛ بورس تهران در هفته‌ای که منحنی شاخص کل با ۶/ ۶ درصد رشد ترسیم شد در مجموع شاهد جابه‌جایی یک هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان نقدینگی از سبد (پرتفوی) سهامداران عمده به سبد سهام بازیگران خرد بازار بود. این سومین هفته متوالی بود که غلبه معامله‌گران حقیقی را در سمت خرید سهام به نظاره نشستیم.
سومین هفته جولان پول حقیقی‌ها در بورس

به گزارش می متالز، در هفته قبل بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در سهام زیرمجموعه گروه سیمان، آهک و گچ رقم خورد. این گروه در مجموع هفته گذشته با جابه‌جایی ۴۹۶ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد. یکی از مهم‌ترین اخبار مربوط به صنایع بورس که در این هفته به گوش سهامداران رسید، موافقت وزارت صنعت با افزایش قیمت سیمان بود. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنعت سیمان اعلام کرد تا چند روز آینده قیمت نهایی سیمان تصویب و اعلام می‌شود. در این میان شنیده‌هایی نیز درخصوص چانه‌زنی برای افزایش نرخ فروش سیمان به میزان ۱۰۰درصد شنیده می‌شود که در برخی محافل این افزایش ۶۳ و ۴۰ درصد اعلام شده است. این گروه در هفته منتهی به ۲۷ خردادماه شاهد رشد ۷/ ۱۴ درصد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند. به باور کارشناسان همین خبر کافی بود که موج نقدینگی به سمت سهام سیمان حرکت کند.

گروه خودرو و ساخت قطعات دیگر صنعتی بود که هفته گذشته مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت. این گروه از بازیگران سهام خالص خرید ۳۱۳ میلیارد تومانی را تجربه کرد. در میان نمادهای گروه خودرو نیز گسترش ‌سرمایه‌گذاری‌ ایران‌خودرو در تمام روزهای هفته شاهد عرضه سهام بود. شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان سهامدار عمده در مجموع در هفته گذشته ۶۶میلیون سهم «خگستر» را واگذار کرد. شرکت سایپا مالک ۸۸/ ۴۲درصد از سهام سرمایه‌گذاری سایپا هم در هفته گذشته در نقش فروشنده ظاهر شد و ۲۵میلیون سهم وساپا را از پرتفوی خود خارج کرد.

تحرکات حقوقی در نمادهای گروه بانک نیز قابل‌توجه بود؛ به‌طوری‌که اکثر سهامداران عمده این گروه به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد در خرید سهام مزبور، به عرضه سهم پرداختند. در این میان بانک سامان ۲۰میلیون سهم بانک خاورمیانه را عرضه کرد.

عناوین برگزیده