تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۰۷
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۱۱۲۱۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

نوسانات ارزی، دل‌نگرانی اصلی فعالان خودرویی

می متالز - چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو اصفهان در حالی در آخرین روزهای چند هفته گذشته کار خود را آغاز کرد که تعدد نمایشگاه‌های خودرویی در ماه‌های گذشته به اندازه‌ای زیاد بود که شرکت‌های خودروساز و وارداتی چندان محصول جدیدی برای نمایش در این نمایشگاه نداشتند و تنها اقدام به نمایش دوباره محصولات خود کردند و شاید بتوان تنها رونمایی اصلی را متعلق به تازه‌وارد تایوانی به ایران دانست.
نوسانات ارزی، دل‌نگرانی اصلی فعالان خودرویی

به گزارش می متالز، آنچه در این نمایشگاه محور پرسش‌های خبرنگاران از مدیران خودرویی بود، نوسانات نرخ ارز در هفته گذشته و چشم‌انداز آنها از آینده بازار این خودروها بود. در عین حال تلاش برای تولید و داخلی‌سازی برخی خودروهای کره‌ای و تایوانی و ورود خودروسازان چینی به تولید خودروهای برقی را باید از دیگر محورهای اظهارات مدیران خودرویی در این نمایشگاه دانست.


هیوندای توسان، داخلی‌سازی می‌شود


کرمان موتور نیز از دیگر شرکت‌های حاضر در چهاردهمین نمایشگاه صنعت خودرو اصفهان محصولات خود را در دو غرفه مجزا عرضه کرد که یکی از غرفه‌ها محصولات هیوندای و غرفه دیگر، محصوات لیفان و جک را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت. محصولات شرکت کرمان موتور به نمایندگی از هیوندای شامل اکسنت، النترا، سانتافه، توسان و هیونداای ۲۰ در معرض دید عموم قرار داده شده اما در سالنی دیگر کرمان موتور محصولات این شرکت همچون لیفان ایکس ۵۰، لیفان ۸۲۰ و جک ۴ را با خود به اصفهان آورد. حسن اکبری، معاون فروش و بازاریابی کرمان موتور در حاشیه این نمایشگاه از رونمایی آزرا تا پایان بهمن خبر داد و اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای تولید خودرو توسان پس از الانترا هستیم. وی با بیان اینکه نمایشگاه خودرو اصفهان با پیش‌فروش هیوندای الانترا تولید داخل مصادف شد، گفت: جک جی ۴ نیز به‌عنوان خودرو جدید دیگر کرمان موتور در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد تا نظر مردم را درباره آن دریافت کنیم. او در ادامه با اشاره به اینکه بعد از نمایشگاه در هفته آینده نخستین سری هیوندای اکسنت تحویل مشتریان خواهد شد، تاکید کرد: تا پایان ماه هیوندای آزرا را رونمایی خواهیم کرد. معاون فروش و بازاریابی کرمان موتور به استقبال از پیش‌فروش الانترا اشاره و تصریح کرد: درواقع در این محصول با سونامی فروش روبه‌رو شدیم و ظرفیت‌ها بسیار سریع تکمیل شد و سری آخر الانترای وارداتی نیز در طرح فروش دهه فجر عرضه می‌شود. او با بیان اینکه درحال‌حاضر شرایط فروش برای ۹۰ درصد محصولات باز است، تصریح کرد: بعد از تولید الانترا، در حال برنامه‌ریزی برای تولید خودرو توسان هستیم و به نظر می‌رسد در نیمه نخست سال آینده میلادی تولید این محصول را آغاز کنیم. معاون فروش و بازاریابی کرمان موتور درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر نرخ خودروهای کرمان موتور گفت: درحال‌حاضر در مقابل افزایش نرخ ناشی از افزایش نرخ ارز مقاومت کرده‌ایم و قیمت‌ها را بالا نبرده‌ایم. او همچنین تصریح کرد: در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری هیوندای در ایران هستیم و نتیجه مذاکرات جدید فروردین سال آینده به طور رسمی اعلام خواهد شد.


۲ راهکار تایوانی‌ها برای جبران ضرر


مدیر بخش بین‌الملل لوکسژن بالاترین نرخ ارز و افزایش تعرفه‌ها را در نرخ تمام‌شده محصولات تایوانی تاثیرگذار دانست و گفت: به طور قطع جبران افزایش قیمت‌ها برای این نشان تایوانی بسیار دشوار است و برای عبور از آن باید بر دو راه تکیه کرد. جفری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با افزایش میزان تعرفه واردات، برنامه این شرکت تایوانی برای عرضه خودروهایی با سگمنت قیمتی مشخص درست از آب درنیامده، اظهار کرد: مرحله نخست ازخودگذشتگی و کاهش سود تا زمان رسیدن به قیمتی با نرخ متعادل است که در این شرایط با افزایش سهم بازار و کاهش هزینه‌ها می‌توان نسبت به جبران ضررهای احتمالی اقدام کرد؛ این در حالی است که تولید نیز در بررسی است و می‌توان بر این موضوع به‌عنوان دومین راهکار تکیه کرد. وی ادامه داد: به طور قطع به دنبال کمترین ضرر هستیم ضمن آنکه با فراهم کردن زیرساخت‌ها و دریافت استانداردهای لازم و پرداخت هزینه‌های هنگفت برای استانداردسازی به دنبال تولید اقتصادی و منطقی هستیم. مدیر بخش بین‌الملل لوکسژن با بیان اینکه هدف این شرکت تایوانی رسیدن به سوددهی هرچه سریع‌تر در کوتاه‌مدت نیست، تصریح کرد: به طور قطع ما به دنبال سریع پولدار شدن نیستیم و اقدام دولت با هدف افزایش تعرفه واردات بی‌شک افزایش رقابت‌پذیری تولیدات داخلی بود که این مشکل نیز با سی‌کی‌دی شرکت‌های خارجی در ایران رفع خواهد شد. جفری بازار ایران را بازار تولید دانست و گفت: لوکسژن در مرحله نخست به صورت سی‌کی‌دی وارد ایران می‌شود و پس از گرفتن بازخورد مشتریان نسبت به بررسی بازار و تعیین راهکارهای جدید اقدام خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه مونتاژ نیز در نهایت به تولید منجر خواهد شد، افزود: به طور قطع برای سرمایه‌گذاری با هدف تولید در ایران بازار را سنجیده و براساس نیازهای بازار وارد حوزه تولید خواهیم شد اما به طور قطع مونتاژ در حجم سرمایه‌گذاری بسیار مفید است. جفری ادامه داد: در مسیر ارزیابی بازار، قطعاتی که در مسیر داخلی‌سازی قرار می‌گیرند نیز مشخص خواهد شد تا به بهترین شکل وارد بازار ایران شویم. وی درباره ارائه خدمات پس از فروش مناسب این خودروهای تایوانی نیز اظهار کرد: درحال‌حاضر در زمینه خدمات پس از فروش با دو مشکل کمبود قطعات و نبود کارشناس فنی عیب‌یابی روبه‌رو هستیم که این موارد ۸۰ درصد نارضایتی‌ها را شامل می‌شود که برای رفع این مشکل سفارش قطعات احتمالی مورد نیاز اعلام شده و در عین حال نیز بهترین کارشناس در زمینه خدمات پس از فروش انتخاب و آزمون‌های لازم در این زمینه برگزار شده است.


آمادگی چینی‌ها برای تولید برقی‌ها 


بهرام شریعت، رئیس هیات‌مدیره مدیران خودرو نیز در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو اصفهان با بیان اینکه افزایش نرخ ارز بر نرخ خودروها تاثیرگذار خواهد بود، اظهار کرد: خودروهای تولید داخل از افزایش نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند اما به دلیل شرایط اجتماعی افزایش قیمت‌ها اعمال نشده است. وی با تاکید بر اینکه تامین مواد اولیه در خودروهای تولیدی وابسته به نرخ ارز است بنابراین به‌زودی شاهد افزایش نرخ خودرو خواهیم بود، افزود: درحال‌حاضر ارز اختصاص‌یافته به برخی قطعات از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تبدیل شده و برخی نیز در دست اقدام است و در چنین شرایطی، مهم‌ترین مسئله وابستگی به نرخ ارز است. شریعت با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز بر محصولات تولید داخل تاثیر خواهد گذاشت، افزود: البته در حوزه محصولات داخلی به دلیل شرایط اجتماعی افزایش قیمت‌ها اعمال نشده است. شریعت درباره بازار دست‌دوم خودروهای چینی نیز گفت: بازار دست‌دوم به نشان تجاری ارتباط دارد و با توجه به اینکه جایگاه مدیران خودرو در حال ارتقاست، شاهد هستیم که فاصله‌ای بین بازار دست‌دوم محصولات مدیران خودرو و سایر محصولات چینی وجود دارد. او با بیان اینکه اطمینان مشتریان به یک برند به زمان نیاز دارد، تصریح کرد: برای بهبود بازار دست‌دوم خودروهای ام‌وی‌ام و چری در ایران وب‌سایتی راه‌اندازی شد تا خرید و فروش از طریق آن انجام شود، به علاوه تسهیلاتی برای خریداران خودرو دست‌دوم مانند تخفیف در خدمات در نظر گرفته شده است. در این نشست خبری ژو، مدیرعامل مدیران خودرو نیز با تاکید بر اینکه در ادامه مسیر خود در ایران ثابت‌قدم هستیم، اظهار کرد: در حال ایجاد فاز دوم کارخانه هستیم. 
ژو با بیان اینکه این روزها ایران و چین مشکلات مشترکی در بخش آلودگی هوا دارند که باعث شده چری تمام تلاش خود را برای تولید خودروهای با آلودگی کم و حتی بدون آلودگی به کار گیرد، گفت: تمام تلاش شرکت چری تولید خودروهای منطبق با استانداردهای تعیین‌شده ازسوی ایران است به همین دلیل هم‌اکنون تمام محصولات تولیدی این شرکت در ایران منطبق با استاندارد یورو ۵ عرضه می‌شود. او همچنین با اشاره به اینکه مدیران خودرو به‌عنوان یک شرکت پاسخگوی مطالبات مردم به دنبال تولید خودروهای الکتریکی است، تصریح کرد: تولید خودروهای الکتریکی جزو برنامه مهم و کلان گروه چری است که مقدمات اجرایی آن نیز فراهم شده است. مدیرعامل مدیران خودرو با بیان اینکه آمادگی تولید خودروهای صد درصد برقی را داریم و از زمانی که کار آغاز شود در طول ۳ تا ۴ ماه می‌توانیم خودرو برقی تولید کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تولید خودروهای برقی گران‌تر تمام می‌شود باید جامعه آمادگی پذیرش این موضوع را داشته باشد تا محصولات برقی به بازار عرضه شود. ژو گفت: به‌طور معمول خودروهای برقی قیمتی بیش از دو برابر خودروهای مشابه سوخت فسیلی دارد به همین دلیل در تمام دنیا دولت‌ها مشوق و یارانه‌های قابل‌توجهی را به خریداران خودروهای الکتریکی می‌پردازند تا بتوانند نظر مثبت آنها را برای خرید خودرو برقی جلب کنند. او با اشاره به هفتمین سال حضور خودرو ایکس ۳۳ در بازار ایران گفت: به دنبال اعمال تغییراتی در قوای محرکه این خودرو هستیم. مدیرعامل مدیران خودرو همچنین اضافه کرد: در سال ۲۰۱۸ میلادی خودرو جدید دیگری را که روی پلتفرم آریزو ساخته شده به بازار عرضه خواهیم کرد.

عناوین برگزیده