تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۱۱۲۱۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تاثیرات مثبت کرونا بر فلزات:

طلا و سنگ‌آهن برجسته ترین کامودیتی‌های سال

می متالز - طلا و سنگ آهن به یک اندازه در سال جدید عملکرد خوبی داشته اند، اما معادن این دو سنگ ارزشمند عملکرد یکسانی نداشته و بر اساس محرکهای بازار فعالیت کرده اند.
طلا و سنگ‌آهن برجسته ترین کامودیتی‌های سال

به گزارش می متالز، سنگ آهن و طلا جزو کامودیتی های برجسته در سال جاری به شمار می آیند، اما این درحالیست که با مقایسه معادن این دو سنگ می بینیم گزارش عملکرد ارائه شده از سوی معدنچیان سنگ آهن و طلا به مراتب با یکدیگر متفاوت بوده و وزنه فلز گرانبها سنگینتر است.

برای مثال قیمت طلای خالص در 12 ژوئن با قیمت 1729.67 دلار در هر اونس بسته شد و نسبت به پایان سال گذشته 14 درصد رشد داشت. در همین حال، معیار 62درصد سنگ آهن در هر تن 104.45 دلار بوده که سود 14.6درصد داشته است. نکته جالب درباره این دو فلز را می توان در محرکهای اساسی این دو ماه معدنی در بازار جهانی دانست.

نکته قابل تامل درخصوص سنگ آهن این است که به عنوان ماده تشکیل‌ دهنده فولاد از فشار محرک اقتصادی چین بهره می‌برد. اما یک نقطه مشترک برای هر دو ماده معدنی که در سال 2020 با آن روبرو شدند و یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت آنها بوده ویروس کروناست.

به این شکل که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از معادن سنگ آهن فعالیت خود را کم یا متوقف کردند اما در مقابل واحدهای فولادسازی آنچنان تغییری در میزان تولید خود نداشتند، از سوی دیگر برای طلا نیز این اتفاق رخ داده و با وجود اینکه معادن طلا نیز برای مقابله با ویروس کرونا اقدامات فراوانی انجام دادند و حتی مدتی فعالیت کمتری داشته اند، اما سرمایه گذاران همچنان به این فلز به عنوان یک مامن امن برای سرمایه گذاری می نگرند.(توجه به این نکته که بازار نفت نیز به شدت رکود پیدا کرده نیز از دلایل مهم بالا رفتن قیمت طلا در سطح جهانی است.)

از سوی دیگر سرمایه گذاران اعتقاد دارند که اقتصاد جهانی ضعیف شده و دوره بهبودی طولانی مدت با نرخ بهره پایین و افزایش نوسانات سایر دارایی ها دور از انتظار نیست.

به نظر می رسد که در شرایط فعلی که برخی از تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن در جهان روند تولیدشان با رشد منفی همراه شده اما همچنان قیمت سنگ آهن افزایشی مانده، در نهایت قیمت محصول نهایی را بالا ببرد و تغییرات عمده ای در این بازار به وجود آورد. از طرف دیگر در صورت تغییر نکردن بازار نفت، این افزایش قیمت همچنان برای طلا وجود خواهد داشت و خبری از کاهش قیمت این فلز گرانبها نخواهد بود.

عناوین برگزیده