تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۱۱۲۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس پیشین خانه صنعت و معدن ایران:

ریسک سرمایه گذاری در بازار فولاد کشور افزایش یافته

می متالز - به نظر می‌رسد یکی از مهمترین عوامل موفقیت صنایع فولاد، سرمایه کافی موجود در اختیار مدیران هر واحد باشد. در همه کشورها بانک‌ها به اتکای سرمایه ثابت صرف شده صاحبان صنایع یا در قبال تضمین‌های دیگر، سرمایه‌گذاران صنعت فولاد را برای اعطای تسهیلات مالی همراهی می‌کنند.
ریسک سرمایه گذاری در بازار فولاد کشور افزایش یافته

به گزارش می متالز، در ایران نیز چنین روشی جاری است، اما متاسفانه قوانین و مقررات دست و پاگیر و گرفتار شدن در بوروکراسی اداری، سلیقه‌ای عمل کردن بعضی از مسوولان، نظرات غیرکارشناسی در مسائل پولی و مالی، نحوه اداره موسسات مالی و اعتباری و اتفاقات خاص روزمره همگی بر نوع برخورد بانک‌ها با نیازهای سرمایه‌ای مدیران صنایع اثر می‌گذارد و معمولا تنگناهایی ایجاد می‌کند که متقاضی سرمایه عطایش را به لقایش می‌بخشد.

در همین رابطه هادی غنیمی فرد رئیس پیش خانه صنعت و معدن ایران با انتقاد از وضعیت سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در حوزه فولاد اظهار داشت: سرمایه گذاران در شرایطی تصمیم می گیرند در بازارهای مهمی نظیر فولاد سرمایه گذاری کنند که درآن مکان احساس امنیت کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون در شرایطی که شاهد درگیری و صف بندی جناح های مختلف سیاسی در کشور هستیم در نتیجه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار فولاد احساس امنیت نمی کنند.

رئیس پیشین خانه صنعت و معدن ایران، با بیان هم اکنون شاهد ورود بیشترین سرمایه های خارجی در حوزه خلیج فارس به کشور عربستان هستیم ادامه داد: به دلیل ثبات سیاسی و اقفتصادی که هم اکنون در کشور عربستان حاکم است سرمایه گذاران ترجیح می دهند که در بازارهای صنعتی این کشور سرمایه گذاری کنند.

این فعال حوزه صنعت، با بیان این که کشورهای رقیب در حوزه فولاد رو به افزایش هستند افزود: هم اکنون کشور چین و کشورهای تازه به استقلال رسیده جزو کشورهایی هستند که در حوزه فولاد پیشرو هستند در نتیجه فضای سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران صنعت فولاد بازتر است.

غنیمی فرد، با بیان این که ریسک سرمایه گذاری در بازار فولاد کشور افزایش یافته است افزود: در حال حاضر سرمایه گذاران ترجیح می دهند که در مکانی سرمایه گذاری کنند که با حداقل سرمایه گذاری بیشترین سود را کسب کنند. در حال حاضر بازارهای صنعتی ایران از جمله فولاد این پتانسیل را ندارد.

رئیس پیشین خانه صنعت و معدن ایران، وجود راه های آبی متعدد را موجب افزایش حضور سرمایه گذاران دانست و گفت: وجود راه های آبی متعدد ارتباط مستقیمی با حوزه صادرات دارد.

غنیمی فرد، در ادامه با بیان این که هم اکنون سرمایه گذاران داخلی سرمایه گذاری در بازارهای دلالی را به بازار فولاد ترجیح می دهند ادامه داد: در حال حاضر میانگین سود در بازارهایی مانند دلالی 28 درصد است این در حالیست که میانگین سود در بازار تولید به 15 درصد هم نمی رسد.

وی با اشاره به معضلات اشتغال در صنعت فولاد در کشور تصریح کرد: به دلیل عدم حمایت های دولت در صنعت فولاد شاهد ورشکستگی پی در پی واحدهای تولیدی در این صنعت هستیم.

نادیا صمدی

عناوین برگزیده