تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۶
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۱۱۲۴۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس ما سبز سبز است

می متالز - خیلی کلی برایتان بگوییم که شاخص کل بورس‌ تهران دیروز، پس از پایان زمان رسمی معاملات، با رسیدن به مرز یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار واحد، ۳/ ۳ درصد افزایش یافت این روند صعودی در حالی محقق شد که دیروز اتفاق مهمی در فضای سیاسی و بین‌المللی رخ داد و آن‌هم تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ایران بود.
بورس ما سبز سبز است

به گزارش می متالز، شاید یکی از موضوعاتی که دیروز در فضای مجازی ترند شد و موردتوجه کاربران قرار گرفت، بی‌توجهی بورس ایران به تصویب این قطعنامه بود، برخی کاربران گمان می‌کردند با تصویب این قطعنامه بورس از خودش واکنشی نشان می‌دهد؛ اما بازار سهام نه‌تنها هیچ واکنشی به این خبر نشان نداد، بلکه رشد سریعی هم داشت. کاربران زیادی در توییتر درباره این موضوع نوشتند. برای مثال یکی از کاربران نوشت: «شما بگو امروز بورس ذره‌ای به قطعنامه شورای حکام علیه ایران توجه کرده باشد؛ اصلا انگارنه‌انگار که اتفاقی افتاده است و همین هم به‌خوبی نشان می‌دهد اینجا چه کسی رئیس است.» و کاربر دیگری هم در پاسخ به این نوشته، تاکید کرده بود: «امروز کلا بازار روی ۱۲۵۷ مقاومت داشت و فکر می‌کردم حداقل سه روز درگیر این موضوع باشد، تازه بدون قطعنامه» یکی دیگر از کاربران درباره این موضوع نوشت: « پاسخ دندان‌شکن بورس با رشد ۴۰ هزار واحدی به قطعنامه... اینجا ایران است.» و کاربر دیگری توییتی نوشت که خیلی موردتوجه قرار گرفت: «حکایت رنگ بورس ما شده است، حکایت سریال خانه سبز با این تفاوت که باید برایش بخوانیم سبز سبز است اما ریشه ندارد.»

 

اسبی به اسم دلار و گاوی به اسم بازار سرمایه‌

افزایش قیمت دلار و طلا هم از چشم کاربران در فضای مجازی دور نمانده و این روزها جزو موضوعات روز است. مثلا یکی از کاربران که نوشته‌اش دیروز خیلی موردتوجه دیگر کاربران قرار گرفت و سر از صفحه‌های اینستاگرام هم درآورد، نوشته بود: « تا ساعت ۱۱ حالمان با بورس خوب است. بعد از آن قیمت دلار که اعلام می‌شود، آن حال خوب را با خودش می‌شورد و می‌برد. آن زمان است که می‌فهمیم اصلا سود نکرده‌ایم و در یک نقطه ثابت در حال درجا زدن هستیم.» البته در این میان همیشه هستند کاربرانی که به دیگران تذکر می‌دهند یا توصیه‌هایی برایشان دارند. یکی از این کاربران دیروز در صفحه خود نوشت: «دلار کانال ۱۹ هزارتومانی را رد می‌کند؛ درحالی‌که بورس با رشد ۴۰ هزار واحدی مواجه می‌شود. آن‌هم در روزی که بیانیه تروئیکا قطعی می‌شود. با احتیاط سرمایه‌گذاری کنید. بورس روی دیگری هم دارد و بازار ریسک‌پذیر هاست. نگویید نگفتیم.» و در یکی از توییت‌هایی که تا حدودی مورد توجه کاربران قرار گرفت نوشته شده بود: «تحریم‌های جدید به ایجاد شرایط پیچیده ارزی و‌ تنگنای اقتصادی منجر خواهد شد. اسب سرکش دلار همچنان خواهد تاخت و به تناسب آن، بازار سرمایه نیز گاوی خواهد بود.»

 

ورود به انحصارگرایی کارگزارها

یکی دیگر از موضوعاتی که دیروز تا حدودی مورد توجه کاربران قرار گرفت، نتیجه جلسه شورای رقابت بود. در این جلسه دو موضوع روند صدور مجوزهای کارگزاران بورسی و قیمت سرویس‌های جانبی دو پتروشیمی مبین و فجر مورد بررسی قرار گرفت و این مورد هم مطرح شد که تعداد فعالان بازار به ۵۰ میلیون نفر رسیده و شبکه کارگزاری موجود، توان سرویس‌دهی به‌کل ذی‌نفعان بازار را ندارد. با اعلام این موضوع خیلی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام نوشتند، بالاخره شورای رقابت به موضوع انحصار کارگزارها پرداخت. کاربری هم در این‌باره نوشت: «معنی ندارد۵۰ میلیون فعال بورس داشته باشیم و پرسنل کارگزاری‌ها فقط ۷هزار نفر باشند. معنی ندارد قیمت برگه مجوز کارگزاری ۶۰ میلیارد تومان باشد. معنی ندارد کارتل کارگزاری‌ها کف قیمتی برای خدماتش بگذارد.»

 

نیازی به شق‌القمر نیست، بگذارید مردم سرمایه‌گذاری کنند

این روزها که آدم‌های جدید به کرسی‌های سبز رنگ مجلس تکیه زده‌اند، در فضای مجازی تا حدودی درباره طرح‌ها و عملکرد آینده آنها صحبت می‌شود. سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از افرادی است که به تازگی به‌طور محسوس در صفحه شخصی خود در توییتر درباره طرح‌ها و عملکرد مجلس یازدهم صحبت می‌کند. او دیروز در توییتی نوشت: «بهبود مسائل حوزه مالیات؛ از اولویت‌های اصلی حکمرانی برای تنظیم مناسبات اقتصادی و اجرای عدالت در شئون مختلف است. در دوره‌های قبل مجلس این موضوع پیگیری شد، اما متأسفانه همراهی لازم صورت نگرفت. خوشبختانه این مساله دوباره در اولویت کاری نمایندگان مجلس یازدهم قرار گرفت و جای تقدیر دارد.» اما این دست از اظهارنظرها در فضای مجازی از سوی کاربران بی‌پاسخ نمی‌ماند. کاربران زیادی برای جلیلی پیام گذاشتند که ما فقط یکی از آنها را منتشر می‌کنیم؛ « قرار نیست مجلس جدید شق‌القمر کند؛ تا ید واحدی نباشد و راست و چپ درک مشترکی خارج از جناح بندی نداشته باشند به جایی نمی‌رسیم. با مردم رو راست باشید، هم شما و هم تیم جدید و تیم بعدی سال بعد که دقیقا از همین طیف مجلس خواهد بود.» و یکی دیگر از کاربران برای او نوشت: « لطفا تا زمانی که بورس خوب سود می‌دهد، کاری به این حوزه نداشته باشید و بگذارید مردم با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنند. هروقت می‌بینید همه چیز خوب است، سریع طرح می‌دهید که خرابش کنید.»

حسین سلاح‌ورزی
فعال اقتصادی

مشکل سیاست‌گذاری در اقتصاد ایران پیدا کردن طریق رشد پایدار نیست، بلکه مساله یافتن راهی برای متوقف کردن عوامل مخرب رشد و تولید است، آن هم بدون اینکه خاطر کسی را مکدر نمایی.

مجید صفری
تحلیلگر بازار سرمایه

سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ بورس در بهار ۹۹ بازده ۱۴۷ درصدی را به ثبت رساند. قبلا هم گفتم؛ رشد شاخص تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و یک بورس تماما حبابی تحویل رئیس‌جمهور بعدی داده خواهد شد.

سیامک قاسمی
فعال بورس

اگر هدف از کاهش سود بانکى این است که سپرده‌ها فقط به بورس هدایت شود، این اتفاق یکی از فاجعه‌بارترین سیاست‌های پولی است. به‌‌رغم جذابیت بورس، بسیاری از افراد به‌طور سنتی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل طلا، مسکن و ارز هستند و پول را از بانک بیرون می‌آورند و به این بازارها می‌برند.

عناوین برگزیده