به گزارش می متالز، ایران در سالهای گذشته با داشتن یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی (به استثنای جزایر) در خلیجفارس و دریای عمان و قرار گرفتن در منطقه استراتژیک تنگه هرمز، سهم چندانی از بازار سوخترسانی به کشتیها نداشت. با این حال از سال ۸۷ به بعد اقدامات مناسبی در این حوزه انجام شد که سهم ایران را بهبود بخشید.
در طول سال، ۲۵ هزار کشتی از محوطه خلیجفارس عبور میکنند که به ۲۰ میلیون تن سوخت نیاز دارند. در این بین یکی از کشورهایی که به کشتیها سوخترسانی دارد، امارات متحده است که درحال حاضر به گفته کارشناسان افزون بر ۸۰ درصد سوخت کشتیها در بندر فجیره این کشور تامین سوخت میکنند.
بهرهبرداری از ۴۴۰ هزار متر مکعب مخازن
در اهمیت سرمایهگذاری بخش نفتی بندرشهید رجایی نیز «مدیر بندرنفتی خلیجفارس» به موضوع احداث مخزنهای نگهداری فرآوردههای نفتی و بانکرینگ و بسترهای سرمایهگذاری در زمینه ارائه خدمات دارای ارزش افزوده اشاره کرد.
مدیر بندر خلیج فارس درباره گفت: بندر خلیجفارس با دارا بودن ۴۴۰ هزار متر مکعب مخازن درحال بهرهبرداری و یک میلیون و ۹۰ هزار مترمکعب درحال ساخت نقش بسزایی در امر صادرات، ترانزیت و سوخترسانی به کشتیها در آبهای خلیج فارس دارد.
کامران اژدری مجموع سرمایهگذاری در این حوزه با احتساب محوطههای درحال ساخت و بهرهبرداری شده را افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال به تعداد ۲۸ فقره قرارداد اعلام کرد و افزود: این بندر دارای ۲۱ شرکت فعال و درحال ساخت دارد.
به گفته او، درحال حاضر ۱۳ شرکت نفتی بخش خصوصی در این بندر فعالیت دارند و با توجه به برنامههای توسعهای تعداد شرکتهای نفتی مستقر در این بندر به بیش از ۲۱واحد خواهد رسید.
مدیر بندر خلیجفارس بندرشهید رجایی مجموع ظرفیت فعلی مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی در بندر خلیج فارس را افزون بر ۴۴۰ هزار مترمکعب اعلام کرد که با تکمیل طرحهای توسعهای و بهرهبرداری از واحدهای درحال ساخت این رقم به یک میلیون و ۵۰۰ مترمکعب افزایش خواهد یافت.
اژدری تصریح کرد: در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری انواع فرآوردههای نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربن، فورفورال و انواع روغنها انجام میپذیرد و از برنامههای آینده در بندر خلیج فارس به احداث اسکلههای ۲۰هزار و ۱۰۰ هزارتنی و ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی است.
همچنین او به احداث مخزنهای فرآوردههای روغنی نیز اشاره کرد که شامل ۲ شرکت فرآوردههای روغنی ایران و مخزنهای روغن خلیجفارس با سرمایهگذاری ۳۹۰میلیارد ریال در این حوزه فعال هستند و امکان استفاده صاحبان کالا در زمینه واردات، ترانزیت و صادرات فرآوردههای روغنی از مخزنهای این دوشرکت وجود دارد.
بانکرینگ صنعتی سودآور بر دوش بندر شهید رجایی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز سرعتبخشی به طرحهای توسعهای مرحله سوم بندر شهید رجایی از جمله حملونقل ریلی را یکی از موضوعات مهم صنعت بانکرینگ دانست.
اللهمراد عفیفیپور افزود: افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ (سوخترسانی به کشتیها) در منطقه خلیجفارس به میزان ۵.۵ میلیون تن در سال برای تحقق بند ب ماده ۴۸ قانون ششم توسعه انجام شده صنعتی سودآور محسوب میشود که سهم اصلی این اقدام بر دوش بندر شهید رجایی است.
او ادامه داد: توسعه بندر خلیجفارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس، در راستای ساخت مخازن جدید ذخیرهسازی و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولید فرآوردههای نفتی پالایشگاه های جدید کشور در حال انجام است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان داشت: توسعه بانکرینگ(سوخترسانی به کشتیها)، افزایش سهم بازار و سودآوری سرمایهگذاریهای بخش خصوصی و افزایش قلمرو حاکمیت اقتصادی ایران در آبراهههای بینالمللی و برقراری توازن در بازار منطقه و اشتغالآفرینی از اهداف مهم ساخت و توسعه پایانه بندر خلیج فارس است.
عفیفیپور از دیگر اهداف ترسیم شده در این بندرنفتی به افزایش ظرفیت ذخیرهسازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکتهای خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآوردههای نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محمولههای تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان اشاره کرد.
افزایش ۳۰ درصدی صادرات نفتی فرآوردههای نفتی با تکمیل سه اسکله نفتی
مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی همچنین گفت: سه پست اسکله نفتی یکی از طرح های مهم در حال اجراست که با بهرهبرداری از آن ظرفیت صادرات فرآوردههای نفتی از بندر شهید رجایی ۳۰ درصد افزایش مییابد.
عفیفیپور افزود: براساس برنامه زمانبندی عملیات ساخت سه پست اسکله نفتی بدست متخصصان ایرانی و به شکل کاملا بومی با پیشرفت فیزیکی ۴۴ درصدی در بندر شهید رجایی ادامه دارد .
او ادامه داد: عملیات اجرایی اسکله نفتی از سال ۹۶ با اعتبار اولیه یکهزار و ۶۲۰ میلیارد ریال آغاز و بدون وقفه درحال انجام است.
به گفته عفیفیپور، این اسکله یکهزار و ۳۰۰ متر طول و ۸۵۰ مترعرشه دارد که با ساخت آن ظرفیت پهلوگیری سه فروند کشتی ۱۰۰ هزار تنی به طور همزمان در بندر شهید رجایی فراهم میشود.
او افزود: اتصال مستقیم به پالایشگاههای نفتی بزرگ استان، تسهیل در امر صادرات مواد نفتی و افزایش ظرفیت ۳ میلیون تن در ماه را از مهمترین مزیتهای اقتصادی این طرح عنوان کرد و ابرازداشت: با بهرهبرداری از این سه پست اسکله مجموع اسکلههای نفتی استان به ۱۶ پست افزایش خواهد یافت.
تکمیل پایانه کانتینری و اسلکههای نفتی درسال جهش تولید
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که اردیبهشت امسال از بزرگترین مجتمع بندری کشور بازدید کرد، از تکمیل دو طرح مرحله سوم پایانه کانتینری و اسکلههای نفتی را به عنوان هدفگذاری مهم و راهبردی در سال جهش تولید در این بندر نام برد.
محمد راستاد افزود: مرحله سوم توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با وضعیت خوب کارگاه بر اساس زمانبندی تعیین شده در حال اجرا است و امیدواریم تا قبل از پایان امسال، ۹۰۰ متر اسکله و پسکرانه به بهرهبرداری برسد.
او پیشبینی کرد: طرح اسکلههای نفتی نیز در بازه زمانی تعیین شده درسال جاری تکمیل شوند و بهواسطه اجرای این دو طرح مهم، تحول جدی در ظرفیت بندر شهید رجایی در زمینه فعالیتهای تخلیه و بارگیری کانتینری و نفتی را شاهد باشیم.
افزایش ۳۰ میلیون تن به ظرفیت نفتی کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر اولویتهای این سازمان به توسعه حمل و نقل چند وجهی اشاره کرد و افزود: مرحله سوم بندر شهید رجایی، یک طرح مهم و استراتژیک است که میتواند ظرفیت کانتینری بندر را از ۶.۳ میلیون TEU به ۸ میلیون TEU برساند در دستور این سازمان قرار گرفته است.
راستا افزود: بنا داریم از یکهزار و ۴۰۰ متر اسکله در طرح توسعه بندر شهید رجایی، حداقل ۹۰۰ متر آن را به بهرهبرداری برسانیم و به زیرساختهای این بندر اضافه کنیم.
او اضافه کرد: سعی داریم ۳ اسکله مخصوص بارگیری نفت و فرآوردههای نفتی امسال در بندر شهید رجایی به بهرهبرداری برسانیم که این ظرفیت میتواند ۳۰ میلیون تن به ظرفیت نفتی کشور اضافه کند.
در ماههای فروردین و اردیبهشت امسال یک میلیون و ۷۹۲ هزار تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات فرآورده نفتی نسبت به همسنجی با پارسال ۳۲.۶ درصد افزایش داشته است.
در این مدت ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۹۴۸ تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی کابوتاژ و ۱۳ هزار و ۳۴۷تن فرآورده نفتی ترانزیت شده است که از افزایش ۱۰۰ درصدی در این زمینه برخوردار بوده است.