تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۱۱۲۶۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش شرکت مشاوره سرمایه گذاری از:

بورسی که بازهم رکورد زد و به چند دلیل تا ۱.۸ میلیون واحد جای صعود دارد

می متالز - وضعیت امروز بازار سهام و صنایع بزرگ که با عدد بی سابقه یک میلیون ۳۴۱ واحدی شاخص همراه بود در کنار رویدادهای مهم داخلی و خارجی بررسی و پیش بینی شد دماسنج بازار به ۱.۸ میلیون واحد برسد.
بورسی که بازهم رکورد زد و به چند دلیل تا ۱.۸ میلیون واحد جای صعود دارد

به گزارش می متالز، معاملات امروز بازار سهام با رشد بیش از 40 هزار واحدی شاخص و رکورد جدید یک میلیون 341 واحدی به پایان رسید و شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا (اماکو) درباره شراط روز سومین روز کاری هفته اعلام کرد: از یک طرف هیاهوی بازارهای موازی، بخشی از توجهات را جلب کرد و از طرف دیگر در میانه بازار، نشست خبری رئیس سازمان بورس برگزار شد که اخباری مثبت برای ارتقای جایگاه بازار سرمایه به همراه داشت.

پیگیری سهام شناور آزاد و اجرا شدن تعهد شرکت‌ها، موضوع سهم‌های ممتاز و صندوق توسعه تامین مالی (برای شرکت‌هایی که قصد حضور مستقیم در بازار سرمایه را ندارند) که مقررات آن تصویب و ابلاغ شده، سه موضوعی است که حسن قالیباف اصل از دستور کار قرار دادن آنها صحبت و همچنین اعلام کرد سال گذشته ورود نقدینگی حدود۳۰ هزار میلیارد تومان بود که تنها در ماهه نخست سال جاری به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و نشان از اهمیت و توانایی تامین مالی از طریق بازارسرمایه و در مسیر تولید دارد.

در دقایق ابتدایی شاهد بروز هیجان در معاملات بودیم و بخش اعظم این روند هیجانی تا پایان معاملات ادامه دار بود. خریداران مجددا جان گرفتند و در اکثر گروه ها موقعیت های خرید به ثبت می رسید و در بسیاری از نمادها صف خرید حاکم بود. 

در گروه پالایشی و در غیاب "شپنا" که به دلیل تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شده "شبندر" و "شبریز"  شاهد تشکیل صف خرید بودند. در گروه بانکی‌ها نیر اغلب نمادها در محدوده سقف قیمتی معامله شدند.

خبر دیروز مبنی بر اینکه ترامپ تحریم های چین را به دلیل مذاکرات لغو کرده، خوش بینی به آینده سهام شرکت های فولادی و معدنیِ متاثر از سیاست های حمایتی صادراتی دولت را پیش روی خریداران قرار داد.

در نهایت شاخص با رشد 40 هزار و 719 واحدی به یک میلیون و  341 هزار و 531 واحد رسید و نماد‌های " فولاد، فارس و فملی " بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس هم 12.4 و 5.6  هزار میلیارد تومان بود و بیشترین ارزش معاملات به "خگستر و وبملت " با 653 و 390 میلیارد تومان تعلق داشت. همچنین 775 میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط حقیقی ها وارد شد.

وضعیت بازارهای جهانی و بازارهای موازی:

در اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، اغلب کامودیتی‌ها افزایش اندکی داشتند. مس به 5870 دلار، روی 2080  و هر انس طلا به 1770 دلار رسیدند. هر اونس طلا هم در حالی به مرز 1770 دلار رسید که آخرین بار در نیمه دوم سال 2012 این قیمت‌ها را تجربه کرده بود.

نکته قابل تامل دیگر اینکه هر اونس طلا از ابتدای سال جاری میلادی بیش از 450 دلار رشد داشته و به اعتقاد تحلیلگران بخش عمده این رشد به دلیل شرایط اقتصادی جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا است. هر بشکه نفت برنت نیز بالاتر از 42 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI نیز در محدوده 40 دلار در هر بشکه دادوستد می‌شود.

در بازار ارز داخلی هم قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 19 هزار و  870 تومان معامله می‌شود و صرافی ملی نرخ فروش دلار را 18 هزارو 900 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 8 میلیون و 200 هزار تومان گزارش شده است.  

چند رویداد:

قالیباف اصل اعلام کرد حدود ۱۰۰ شرکت در حال بررسی برای پذیرش در فرابورس و حدود ۴۰ شرکت در حال بررسی برای پذیرش در بورس هستند. همچنین در حال پیگیری هستیم تا امتیاز مالیاتی برای شرکت هایی که از محل صرف سهام افزایش سرمایه می‌دهند در نظر گرفته شود.

طبق گفته اکبر حیدری سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، 20 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم و 29 میلیون نفر روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای درج در تابلوی بورس منتظر اقدام شورای عالی بورس، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس هستند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت بررسی طرح دوفوریتی جاماندگان سهام عدالت تا دو هفته آینده به اتمام می رسد و این احتمال وجود دارد تا یک ماه آینده این قانون در مجلس تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

مرکز آمار اعلام کرد نرخ تورم سالانه در خرداد برای خانوارها به ٢٧,٨ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 2 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

قیمت پایه محصولات  پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش مجدد نسبت به هفته پیش، به دلار ۱۵۸۳۴۸ ریالی اعلام شد.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت با تکذیب تشکیل کمیته‌ای برای بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو، گفت دستورالعمل قیمت گذاری خودرو هر ۳ ماه یکبار متناسب با نرخ تورم بازبینی می شود. با توجه به روند رو به رشد بازار سرمایه و افزایش اقبال به بورس، پیگیری انحصار کارگزاری‌ها در دستورکار قرار گرفته و تا ۳ هفته آینده نتایج نهایی منتشر می‌شود.

طبق برخی شنیده های تایید نشده، نرخ خوراک پتروشیمی ها از حوالی 9250 به 7400 ریال کاهش یافته است.

به گفته رئیس دانشگاه تهران سامانه ایرانی معاملات بورس به زودی به شکل آزمایشی عملیاتی می‌شود. سامانه مزبور مراحل نهایی را می‌گذارند و به زودی زیر تست عملیاتی می‌رود.

ترامپ گفت تحریم‌های چین به منظور عدم تداخل در توافق تجاری با پکن تعلیق کرده است.

پیش بینی روند بازار با شاخص ۱.۸ میلیون واحدی

متغییرهای اقتصادی اثرگذار بر بورس همچون کاهش نرخ سود بانکی، افزایش نرخ دلار و افزایش انتظارات تورمی تمایل به خرید سهام شرکت‌های کالایی را افزایش داده و بسیاری از سهامدارن با محاسبه قیمت دلاری محصولات بر این باورند قیمت ها افزایش خواهد یافت.

بزرگانی چون پتروشیمی، پالایشی و فلزی از گروه‌های مستعد رشد در این شرایط  هستند که از منظر تکنیکالی احتمالا شاخص را از محدوده‌ ۱.۵ میلیون واحد به ۱.۸ میلیون واحد حرکت خواهند داد.

عامل دیگری که بر تداوم روند صعودی بازار سهام مهر تایید می زند رفتارهای دولت و اظهارنظرهای مسوولان است که نشان می دهد روند بورس مطلوب سیاست‌گذاران است .

توصیه‌های رئیس سازمان بورس به تازه واردان مبنی بر استفاده از روش های غیرمستقیم در سهامداری همچون رجوع به سبدگردان ها، صندوق های سرمایه گذاری و  شرکت های مشاور سرمایه گذاری می تواند به کاهش ریسک ورود به سهم های غیر بنیادی توسط این افراد کمک کند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده