تحلیلگر کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران در خصوص وضعیت بازار جهانی آلومینیوم ضمن بیان مطلب فوق گفت: میزان تولید جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۱۶ به ۵۸ هزار تن رسید. بزرگترین تولید کننده آلومینیوم چین می باشد که ۵۴ درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده است. پس از کشور چین، کشورهای خاورمیانه با تولید ۵۱۹۴ در جایگاه دوم قرار دارد. امریکای شمالی نیز با تولید ۴۰۲۷ هزار تنی و سهم بازار ۶.۹ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته است.میزان تولید کل جهان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش ۰.۴۷ درصدی داشته است.
وی همچنین درباره مصرف این فلز گفت: بزرگترین مصرف کننده آلومینیوم در جهان کشور چین می باشد که ۴۵ درصد از مصرف جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص داده است. پس از چین سایر کشورهای آسیایی با سهم ۱۸ درصدی در جایگاه دوم قرار دارند. امریکای شمالی و اروپا به ترتیب ۱۶ و ۱۵ درصد از تقاضای جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص داده اند.
صداقت به سقوط تاریخی قیمت آلومینیوم در دوره بحران های مالی مربوط به سال های ۲۰۰۸/۲۰۰۹ اشاره کرد و افزود: مجددا از سال ۲۰۱۳ این فلز کاهش قیمت را شروع نموده و تا سال ۲۰۱۶ دوره پر فراز و نشیبی را داشته است. قیمت های LME پیشتر به واسطه افزایش قابل توجه ذخایر شمش استاندارد تعدیل شده بود. اما در همین زمان حق العمل شمش استاندار به دلیل تقویت تقاضای فیزیکی افزایش قابل ملاحظه ای یافت که تا اندازه ای قیمت های پایین آلومینیم در LME را جبران می نمود.
به گفته وی در سال ۲۰۱۵ قیمت LME و حق العمل شمش استاندار هر دو کاهش یافتند که به دلیل صادرات زیاد این فلز از چین به صورت کالای نیمه ساخته بود. افزایش عرضه انبارهای LME به دلیل کاهش انگیزه سرمایه گذاری های مالی به همراه تغییر در قوانین انبارها سبب افزایش موجودی آلومینیوم در بازار و فشار بر قیمتها گردید.( حق العمل، اضافه بهایی است که مصرف کننده باید علاوه بر قیمتها پرداخت کند تا تحویل فوری از انبار را داشته باشد.)
وی گفت: اقدامات چینی ها سبب افزایش تقاضای آلومینیوم در بخش اتومبیل و املاک گردیده است. صنعت خودروسازی یکی از مهم ترین محرک های تقاضای آلومینیوم می باشد. امریکا و چین( بزرگترین بازار خودروی جهان) در بخش فروش خودرو سال گذشته را در وضعیت ایده الی به پایان رساندند. کل خودروهای فروخته شده در امریکا در دسامبر به واسطه موجی از تقاضا در فصل چهارم که بیش از انتظارات بود به رکود فروش ۱۱ ساله رسید. در چین هم فروش خودرو در نوامبر با رشد ۱۷.۱ درصدی سالانه رکود زد.
وی با اشاره به برنامه های رییس جمهور جدید آمریکا ادامه داد: انتظار می رود در امریکا به واسطه برنامه های ترامپ مبنی بر تزریق ۱تریلیون دلار در زیر ساخت ها، تقاضا برای آلومینیوم با افزایش روبرو شود.
این کارشناس بازار سرمایه تقاضای سنگین را عامل حمایتی قیمت آلومینیوم در سال جاری دانست و افزود: سیاست های به نفع امریکا از جانب ترامپ از جمله محدود کردن تجارت با چین می تواند تنش های تجاری میان دو کشور را بیشتر کند.موانع تجاری بیشتر می تواند سبب مختل شدن عرضه شود و تولید کنندگان بین المللی منافع مربوط به صادرات را از دست بدهند. بدین جهت صادرکنندگان آلومینیوم به خصوص در چین به کاهش تولید روی می آورند.
وی یکی دیگر از عوامل مختل کننده زنجیره عرضه آلومینیوم را مشکلات آلودگی در چین اعلام کرد و ادامه داد: برای سال های متمادی شهرهای چین به دلیل دود ناشی از بخش تولید صنعتی با مشکلات تنفسی روبرو بودند که اخیرا این مشکلات وخیم تر شده است. در ماه گذشته مسئولین درخواست کردند علایم هشدار دهنده آلودگی هوا در ۲۳ شهر شمالی چین اندازه گیری شود. مقیاس اندازه گیری علایم هشداردهنده نشان می دهد که دولت چین مسئله آلودگی هوا را جدی گرفته است. از آنجا که کوره های سوزاندن زغال سنگ بزرگترین عامل آلودگی هوا در چین می باشد در سال جاری عرضه فلزات صنعتی به خصوص آلومینیوم و استیل می تواند کاهش یابد.
به گفته صداقت یکی دیگر از عوامل حمایت کننده قیمتهای بالاتر آلومینیوم افزایش هزینه مواد خام است. در سال ۲۰۱۷ افزایش هزینه های تولید، راه اندازی های مجدد را محدود میکند. از زمانی که چین ساعت کار کارگران در معادن زغال سنگ را کاهش داد- که ظاهرا برای کنترل آلودگی و کاهش ظرفیت صنعتی مازاد انجام گردید- قیمت زغال سنگ صعودی گردید.
این تحلیلگر کارگزاری بانک توصعه صادرات در خاتمه تصریح کرد: در سال جاری سه عامل بخش عرضه جهانی آلومینیوم را مختل میکند.این سه عامل که شامل موانع تجارت، آلودگی و هزینه مواد خام می باشد سبب افزایش قیمت جهانی آلومینیوم می شود.