تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۱۱۳۰۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و گروه عظام مطرح شد:

تأمین منافع شرکت متخلف از سوی کارکنان گمرک با دریافت رشوه

می متالز - جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و سایر متهمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
تأمین منافع شرکت متخلف از سوی کارکنان گمرک با دریافت رشوه

به گزارش می متالز به نقل از کیهان، در ابتدای جلسه متهم مرادعلی کرم نیا در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه بنده کارمند گمرک ایران بودم و ٢٥ سال سابقه کار دارم به دفاع از خود پرداخت.

متهم کرم‌نیا افزود: چگونه می‌توان پذیرفت که گروه عظام ١٨ سال مبادرت به واردات کالا کرده و حال همه کالا‌های ترخیص شده مشمول کالا‌های قاچاق شوند.

قاضی از متهم کرم‌نیا پرسید: مسئولیت‌تان دقیقا چه بوده است؟

متهم پاسخ داد: از سال ۹۲ مسئول درب خروج گمرک غرب تهران بودم.

قاضی خطاب به متهم گفت: در بخشی از اظهارات گفتید از خرداد تا تیر ۹۷ مبلغ ۱ میلیون تومان از خاتمی‌پور دریافت کردم و همچنین گفته‌اید خاتمی‌پور در حدود سه تا چهار میلیون تومان نیز در بازه‌های مختلف زمانی به من داده است.

متهم گفت: من اطلاعی از این مبالغ و دریافتی‌ها ندارم.

قاضی خطاب به او گفت: شما و خانم مگر حقوق ثابت نداشتید، پس چرا ۳۲ سکه تمام بهار آزادی، ۴۲ نیم سکه و ۵ هزار و ۷۰۰ دلار و ۲ هزار و ۵۰۰ یورو از منزل شما کشف شده است، آیا درآمد دیگری غیر از گمرک داشته‌اید؟

متهم گفت: خیر این سکه‌ها و ارز‌ها پس انداز من بوده است.

نماینده دادستان خطاب به متهم کرم‌نیا گفت: شما چطور متخصص امور گمرکی هستید که قانون قاچاق را مطالعه نکرده‌اید؟

وی ادامه داد: متهمین در این پرونده اقرار داشته‌اند که یک Co مربوط به همین گمرک شما بوده که کشور مبدا آن هند بوده است، اما مهری که شما روی آن زدید مربوط به کشور دیگری بوده است شما مسئول درب خروج بوده‌اید و می‌گویید ماده ۴۷ از گمرک استعلام نشده است، اما گمرک در پاسخ به ما ضمن تایید انجام قاچاق از درب غرب که شما مسئول آن بوده‌اید مبلغ آن را ۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

وی ادامه داد: صرف اینکه ترخیص کار با شما مرتبط باشد، نبوده است و اسناد به گروه عظام فرستاده می‌شده و پرداخت‌هایی به حساب شما می‌شده است که همه سند‌های آن نیز موجود است.

نماینده دادستان تصریح کرد: شما با دستخط خودت نوشتی این مقادیر را دریافت کرده‌ام و همچنین نوشته‌ای مقداری از این سکه‌ها را از گروه عظام گرفته‌ام.

وی خاطر نشان کرد: شما اقاریر خود را نزد بازپرس پرونده پذیرفته‌اید و قبول کرده‌اید که این دریافت‌ها را از گروه عظام داشته‌اید و همچنین خود خاتمی‌پور لیست افرادی که در گمرک غرب به آنها رشوه می‌داده است در اختیار ما گذاشته است.

متهم کرم‌نیا همه موارد ذکر شده از سوی نماینده دادستان را تکذیب کرد.

در ادامه قاضی خطاب به متهم گفت: شما در اظهارات خود عنوان کردید که چرا تنها ما سه نفر دستگیر شدیم در حالی که باید گفت همه موارد را رصد کرده‌ایم.

قاضی صلواتی ادامه داد: معاون امور گمرک یک سکه بهار آزادی، چند کارشناس درب خروج دریافت رشوه، یک کارشناس درب خروج پنج مرتبه رشوه ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان، جانشین معاون گمرک دریافت رشوه، کارشناس گمرک رشوه یک میلیون تومانی، یکی دیگر از کارشناسان گمرک و در چند مرحله ۲۰۰ هزار تومان، یک ارزیاب گمرک هر مرتبه ۲۰۰ هزار تومان.

وی ادامه داد: این‌ها مواردی بود که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و اظهارات خاتمی‌پور به دست آمد.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما حافظ منافع دولت بودید نه حافظ منافع فلان شرکت متخلف؛ شما کوتاهی کردید و به وظیفه خود عمل نکردید.

در ادامه متهم حسن صفریان در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه من کارمند فرودگاه امام بودم و ۲۹ سال سابقه خدمت دارم به دفاع از خود پرداخت و گفت: اتهام رشوه و مشارکت در قاچاق سازمان یافته را قبول ندارم.

قاضی متهم مهدی شهابی را به جایگاه فراخواند و خطاب به متهم گفت: اتهامات شما انجام قاچاق سازمان یافته در دو مرحله یکی با ۹۶ هزار و ۷۲۵ دلار و در مرحله دوم ده هزار و ۹۲۷ یورو و همچنین دریافت ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است. دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم شهابی خطاب به قاضی، بیان داشت: بنده کارشناس خبره گمرکی، با ۲۹ سال سابقه فعالیت و کارمند فرودگاه امام(ره) و فاقد هر گونه سابقه کیفری هستم.ما در قسمت بازبینی فرودگاه سه نفر هستیم که اظهارنامه‌ها به صورت سیستمی به ما ارائه می‌شود. اتهامم در مشارکت در قاچاق ۹۶ هزار و ۷۲۵ دلار درخصوص اجزای خودرو و سی ان جی بوده که این مورد را قبول ندارم و باید کارشناس تعیین شود؛ چرا که این موضوع ارتباطی به بنده ندارد.

در ادامه نماینده دادستان گفت: ایروانی مجوز خط تولید کویل که در آن بازه زمانی در کشور تولید نمی‌شد را از وزارت صمت دریافت می‌کند و بدین‌وسیله پروانه بهره‌برداری و تولید این کالا را می‌گیرد که بر این اساس معافیت‌های گمرکی بسیاری را نیز به دست می‌آورد. بر این اساس پول را در جیب کارگران خارجی می‌ریزد و کالای خارجی وارد می‌کند.همین امر سازمان یافته بودن و اقدامات مجرمانه را ثابت می‌کند.

قاضی با اعلام ختم جلسه گفت: زمان دادگاه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران