به گزارش می متالز، افزایشهای چند صددرصدی قیمت سهام شرکتهای بی ارزشی همچون سایپا دیزل با یدک کشیدن بیش از ۲.۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته در شرایطی در ماههای اخیر رخداده که صورتهای مالی منتشر شده این شرکت حاکی از اتخاذ استراتژیهای جدید مدیران در راستای کاهش زیان بوده و اتخاذ استراتژی آسان و در عین حال مفیدی که شاید تا سالیان سال شرکتهای این گروه بتوانند از آن الگو برداری کنند: کمتر فعالیت کن و کمتر تولید کن تا زیان کمتری محقق کنی.
در حالی که در عین تعجب برخی از کانالهای تلگرامی و سایتهای به اصطلاح تحلیلی در روز گذشته با خوشحالی از کاهش زیان شرکت سایپا دیزل سخن گفتند، بخش عمدهای از کاهش در حدود ۶.۶۱۶ میلیارد ریالی جمع مقادیر فروش این شرکت در سال مالی ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، مربوط به کاهش چشمگیر تعداد فروش محصولات شرکت بوده و حتی افزایش نرخهای چشمگیر هم نتوانسته مانع از شناسایی زیان سنگین شود.
شناسایی بیش از ۳.۵۴۵ میلیارد ریالی هزینههای مالی، شناسایی بیش از ۸۱۲ میلیارد ریال سایر هزینههای عملیاتی که احتمالا مربوط به هزینههای جذب نشده تولید بوده و افزایش زیان انباشته شرکت به بیش از ۲.۰۰۰ میلیارد ریال در انتهای سال ۱۳۹۸ از جمله موارد تاسف برانگیز صورتهای مالی این شرکت است.
البته اگر شناسایی درآمد در حدود ۱.۸۸۱ میلیارد ریالی ناشی از یارانه پیمایش جایگزینی خودروهای فرسوده نبود شاید شاهد تحقق زیانی بسیار بیشتر از زیان کنونی بودیم.