تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۱۱۳۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

خیز امارات برای صادرات ورق فولادی پوشش‌دار به کشورهای خاورمیانه

می متالز - حجم تولید ورق گالوانیزه در امارات متحده عربی حدود یک میلیون تن در سال است. نیمی از تولید ورق گالوانیزه این کشور در بازار داخل به مصرف می‌رسد و 500 هزار تن دیگر نیز به صادرات اختصاص داده می‌شود. با این حال اخیرا شرکت‌های تولید آهن و فولاد در کشور امارات، اقدام به احداث واحدهایی برای تولید ورق‌های پوشش‌دار کرده‌اند. این شرکت‌ها قصد دارند تا علاوه بر تأمین بازار داخلی امارات، بخشی از تولید را به صادرات اختصاص دهند. مقاصد صادراتی این شرکت‌ها، عموما کشورهای خاورمیانه و آفریقا خواهد بود.
خیز امارات برای صادرات ورق فولادی پوشش‌دار به کشورهای خاورمیانه

به گزارش می متالز، به نقل از متال بولتن، با احداث خط تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی  توسط شرکت فولادی دانا (Dana Steel)، جمعا 400 هزار تن به ظرفیت تولید ورق‌های پوشش‌دار امارات متحده عربی  اضافه خواهد شد. در حال حاضر ظرفیت تولید کویل گالوانیزه در امارات متحده عربی، یک میلیون تن در سال برآورد می‌شود و این در حالی است که سهم مصرف بازار داخلی از این تولید 500 هزار تن است و این کشور 500 هزار تن دیگر از تولید این محصول را نیز صادر می‌کند.

ظرفیت این خط تولید جدید کویل گالوانیزه توسط این شرکت (دانا استیل) 250 هزار تن در سال خواهد بود و ضخامت آن‌ها 0.3 تا 2.5 میلی‌متر است. همچنین 150 هزار تن ورق رنگی نیز توسط این شرکت در سال تولید خواهد شد، ضخامت این ورق‌های رنگی 0.2 تا 1.5 میلی‌متر است. انتظار می‌رود هر 2 خط تولید (کویل گالوانیزه و رنگی) تا نوامبر 2018 به بهره‌برداری برسند.

به گزارش متال بولتن مدیر اجرایی این شرکت اذعان داشت، مواد اولیه تولیدات این خطوط از طریق واردات تأمین خواهد شد. او همچنین افزود: صادرات محصولات این خطوط عموما به مقاصد خاورمیانه و آفریقا خواهد بود.

علاوه بر 2 محصول ذکر شده، این شرکت در نظر دارد 2 طرح توسعه دیگر را نیز به بهره‌برداری برساند. خطوط تولید ورق‌های رنگی با پوشش آلیاژ آلومینیوم- روی و ورق‌های رنگی با پوشش آلومینیوم از دیگر اهداف توسعه این شرکت است.

توسعه تولید ورق‌های پوشش‌دار در امارات متحده عربی تنها به شرکت دانا (Dana Steel) ختم نمی‌شود. شرکت آهن و فولاد امارات (United Iron & Steel Co)  نیز از ژانویه سال جاری تولید کویل ورق گرم را آغاز کرد که انتظار می‌رود خط تولید این شرکت تا ژوئن 2018 به حداکثر ظرفیت تولید خود برسد. همچنین شرکت کنارس (Conares Steel) در اوایل ژانویه امسال ساخت خط تولید ورق رنگی با ظرفیت 75 هزار تن در سال را آغاز کرد.

در حال حاضر شرکت فولادی الغریر (Al-Ghurair) بزرگترین تولید‌کننده کویل گالوانیزه در امارات محسوب می‌شود که حجم تولید آن 400 هزار تن در سال است. ضخامت ورق‌های تولیدی این شرکت 0.2 تا 2.5 میلی‌متر و پهنای آن 1250-900 میلی‌متر است. شرکت آسیا اسپات (Asian Ispat) و ماسوکا (Masoka Steel) دیگر تولیدکنندگان کویل گالوانیزه در کشور امارات متحده عربی هستند. ظرفیت این 2 شرکت به ترتیب 240 و 72 هزار تن در سال است. همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود طی سال‌های اخیر با رشد تولید ورق گالوانیزه، حجم واردات در این کشور کاهش داشت. به‌نظر می‌رسد امارات به‌دنبال تأمین بازار داخلی و افزایش صادرات در منطقه است. با توجه به روابط تجاری گسترده امارات در منطقه خصوصا میان کشورهای عرب زبان حاشیه خلیج فارس احتمالا سرمایه‌گذاری این کشور برای توسعه تولید ورق گالوانیزه، آینده خوبی را برای صادرات محصولات فولادی این کشور به همراه خواهد داشت.

عناوین برگزیده