تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۸
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۱۱۳۴۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

می متالز - سنگ آهن به عنوان چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین شناخته می شود، بیش از 98 درصد از سنگ آهن استخراج شده در جهان برای تولید فولاد و آهن‌آلات به کار میرود، و این محصولات هم از مهمترین فلزاتی هستند که در کشورهای در حال توسعه برای ساخت راه‎ها، حمل و نقل و همچنین ماشین‌آلات استفاده می شود.
عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

به گزارش می متالز، سنگ آهن به عنوان چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین شناخته میشود، بیش از 98 درصد از سنگ آهن استخراج شده در جهان برای تولید فولاد و آهن‌آلات به کار میرود، و این محصولات هم از مهمترین فلزاتی هستند که در کشورهای در حال توسعه برای ساخت راه‎ها، حمل و نقل و همچنین ماشین‌آلات استفاده می شود. به همین دلیل هم ارتباط نزدیکی بین میزان مصرف فولاد و توسعه کشورها وجود دارد، به همین جهت تقاضای فولاد و سنگ آهن یکی از مهمترین عوامل موثر بر بازار هستند. در ادامه این نوشته عوامل موثر بر قیمت آهن آلات را بررسی خواهیم کرد.

 

نرخ ارز

از آنجایی که بخش قایل توجهی از بازار فولاد از طریق محصولات وارداتی تامین میشود، طبیعی است که کاهش یا افزایش نرخ ارز بر روی بازار داخلی اثرات مستقیمی داشته باشد. به همین جهت هم نوسانات قیمت ارز میتواند به صورت مستقیم روی قیمت‌گذاری مقاطع فولادی اثرگذار باشد.

 

قیمت جهانی فولاد

از آنجایی که عمده آهن جهان را کشور چین تولید میکند، با افزایش قیمت سنگ آهن در جهان و با توجه به موجودی سنگ آهن، حجم تولید و همچنین مصرف داخلی چین قیمت آهن میتواند نوسانات زیادی داشته باشد و  این عامل ممکن است باعث افزایش یا کاهش قیمت ها شود.

 

قیمت نفت

نفت به عنوان عنصری حیاتی در واحدهای تولیدی محصولات فولادی در جهان محسوب میشود، از آنجایی که حدود 15 درصد قیمت محصولات فولادی مربوط به واحد های تولیدی است، پس میتوان نتیجه گرفت که یکی از عوامل موثر بر قیمت محصولات فولادی مانند: قیمت میلگرد، لوله، پروفیل و انواع ورق های فولادی، قیمت نفت است. قیمت نفت میتواند مانند شمشیری دو لبه عمل کند که افزایش قیمت آن باعث رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده و کاهش قیمت آن موجب رشد اقتصادی کشورهای مصرف کننده شود.

 

هزینه حمل و نقل

همانطور که گفتیم، بیشتر تولید آهن و فولاد در جهان در دست کشورهایی مانند: چین، کره جنوبی و ترکیه است، این در حالی است که کشورهای ترکیه و کره جنوبی فاقد معادن مواد معدنی و انرژی هستند، و معادن سنگ آهن چین نیز عیار بسیار پایینی دارد، به همین دلیل هم وابستگی این کشور ها به واردات مواد اولیه و سنگ آهن به صورت همیشگی وجود دارد، شایان ذکر است که حجم مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فولاد حدود 3 تا 4 برابر بیش از محصولات نهایی است، به همین دلیل جا به جایی میلیون ها تن مواد اولیه و همچنین محصولات نهایی با توجه به حجم گسترده واردات و صادرات در سطح جهان، هزینه های زیادی را در پی دارد، به همین دلیل میتوان گفت یکی از عوامل مهم بر قیمت مقاطع فولادی مانند قیمت ورق‌های فولادی اعم از قیمت ورق سیاه و قیمت ورق گالوانیزه هزینه های حمل و نقل و انرژی است.

 

قیمت قراضه و سنگ آهن

در سال های اخیر قیمت قراضه بیشتر تایع قیمت فولاد بوده است، و با افزایش قیمت فولاد خام قیمت قراضه هم افزایش پیدا میکند، به طوری که در سال های اخیر قیمت قراضه و فولاد خام به فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. افزایش قیمت قراضه میتواند به معنای وارد شدن فشار بیشتر به فولاد سازانی که از قراضه به عنوان مواد اولیه تولید مقاطع استفاده میکنند باشد. و باعث افزایش قیمت مقاطع میشود.

 

عرضه و تقاضا

مشابه هر کالای دیگری عرضه و تقاضا از عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی در بازار است، یعنی در صورتی که تقاضا در بازار بیشتر از عرضه باشد. باعث افزایش قیمت مقاطع خواهد شد. ولی زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا باشد بلعکس باعث کاهش قیمت ها خواهد شد. از آنجایی که قیمت فولاد به عنوان یک کالای مهم تحت تاثیر زنجیزه تامین مواد اولیه، تولید در کارخانه و همچنین تامین کالا در کارخانه میشود، میتواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد.

این مورد معمولا میتواند تحت تاثیر صنایع مختلفی قرار داشته باشد، به عنوان مثال در صورتی که نیاز صنایعی مانند خودروسازی، بسته بندی و سایر صنایع در کشور افزایش پیدا کند میتواند باعث بالا رفتن تقاصا و در نتیجه افزایش قیمت ها شود.

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع مقاطع فولادی از جمله: میلگرد، پروفیل، ورق فولادی، لوله و تیرآهن با کارشناسان شرکت فولاد فیدار با شماره تماس 66313156 – 021 تماس بگیرید یا با به وبسایت این شرکت به نشانی fooladfidar.com مراجعه نمایید.

عناوین برگزیده