تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۱۱۳۶۶
سرویس خبر : انرژی
وزیر نفت در آیین تفاهمنامه با شهرداری تهران؛

ایرانی‌ها هر روز معادل ۵,۵ میلیون بشکه نفت، سوخت مصرف می‌کنند

می متالز -وزیر نفت مقدار مصرف سوخت در ایران را معادل ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز اعلام کرد و گفت: این میزان مصرف با توجه به جمعیت و تولید ناخالص داخلی کشور، ایران را به یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در حوزه انرژی بدل کرده است.

به گزارش می متالز، بیژن زنگنه صبح روز هفدهم بهمن در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل‌و‌نقل ریلی شهری (مترو) میان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران، با تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: همایش طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری که روز دوشنبه (۱۶ بهمن‌ماه) با حضور رئیس جمهوری برگزار شد از همین جنس و درباره حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر بود.

وی با بیان این که در این همایش مباحث نوسازی حمل‌ونقل عمومی و به‌کارگیری کامیون و اتوبوس جدید با مصرف سوخت کمتر مطرح بود، به مصرف بالای انرژی در ایران اشاره کرد و افزود: باید تلاش شود شدت مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.

زنگنه به انتصاب نجفی به عنوان شهردار تهران اشاره کرد و گفت: پس از این انتصاب به ایشان گفتم اگر شما بتوانید موضوع ترافیک و محیط زیست و کمی هم جمع‌آوری زباله را سروسامان دهید، کار مهمی انجام داده‌اید.

زنگنه با تاکید بر این که کاهش آلودگی و روان‌سازی ترافیک در تهران و شهرهای بزرگ خواست عمومی است، یادآور شد: کمک به گسترش ناوگان مترو را از سال‌های گذشته پیگیری می‌کردم.

وی به بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال ۹۳ که با پیشنهاد وزارت نفت در بودجه سال ۹۳ قرار گرفت، اشاره کرد و با بیان این که مجلس این طرح را با عنوان ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تکمیل کرد که جای قدردانی دارد، افزود: تفاهم‌نامه امروز همسو با این موضوع امضا شده است.

خرید صرفه‌جویی، اساس قانون رفع موانع تولید

به گفته وزیر نفت، اساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، خرید صرفه‌جویی است. این قانون می‌گوید در صورت صرفه‌جویی، پول حاصل از آن پرداخت شود.

زنگنه با اشاره به این که وزارت نفت پولی از قبل بابت مترو پرداخت نمی‌کند، توضیح داد: هرگاه واگن جدید به مترو اضافه شد، به ازای هر مسافر ۹,۸ سنت نسبت به خط پایه‌ای که توافق کردیم، به مترو پرداخت می‌شود. 

وی با بیان این که هر مسافری که از مترو استفاده می‌کند حدود ۱۰ سنت به ازای هر سفر به اقتصاد کشور کمک می‌کند، تاکید کرد: یعنی اگر هر فرد در سال ۳۰۰ سفر از طریق مترو انجام دهد ۳۰ دلار به اقتصاد ملی برمی‌گردد و از هدررفت این رقم جلوگیری می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: با اجرای این طرح، افزون بر تامین رفاه مردم، آلودگی زیست محیطی کاهش می‌یابد و ترافیک روان می‌شود و اقتصاد ملی نیز از آن سود می‌برد.

وی با بیان این که البته این کمک از جیب شرکت ملی نفت ایران نیست، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران در ازای صرفه‌جویی پول پرداخت می‌کند. من علاقه‌مندم تهران و شهرهای بزرگ بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

زنگنه با اشاره به این که صرفه‌جویی به۲ شکل، کاهش واردات و افزایش صادرات انجام می‌شود، تصریح کرد: طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر در شورای اقتصاد تصویب و سقف سالانه‌ای برای پرداخت آن مشخص شد.

وی اظهار امیدواری کرد که این طرح هر چه سریع‌تر در دیگر کلانشهرهای ایران نیز اجرا شود.

۴۰ میلیارد دلار یارانه سوخت و انرژی

وزیر نفت با اشاره این که هم اکنون ۱۳۰۰ واگن مترو در کلانشهر تهران وجود دارد که با اجرای این طرح با افزایش حدود ۷۵ درصدی به۲۳۰۰ واگن می‌رسد، افزود: باید تا جایی که امکان دارد از زیربناهای کشور، استفاده شود تا مردم در آرامش قرار گیرند.

زنگنه با بیان این که طبق محاسبات انجام شده سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار یارانه سوخت و انرژی پرداخت می‌شود که یک تهدید است، افزود: پرداخت این میزان یارانه در صورت صرفه‎جویی به یک فرصت تبدیل خواهد شد.

قرارداد تامین ۶۳۰ واگن جدید برای مترو تهران نهایی شده است

بنا به این گزارش محمدعلی نجفی شهردار تهران نیز در این  مراسم از نهایی شدن قرارداد تامین ۶۳۰ واگن مترو با یک شرکت داخلی که شریک خارجی دارد، خبرداد.

شهردار تهران از وزارت نفت برای هماهنگی این تفاهم‌نامه و تصمیم جدی در اجرای این قانون تشکر کرد و گفت: خوشحالم که وزارت نفت برای این قانون وقت گذاشت و امیدوارم این تفاهم‌نامه خیلی زود به قرارداد اجرایی تبدیل شود.

وی افزود: کار کارشناسی زیادی برای اجرای این قانون و تفاهم‌نامه صورت گرفته و امیدوارم این قرارداد در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موثر باشد.

شهردار تهران گفت: بر اساس برآوردها، به ازای هر مسافر حدود ۶ دهم  لیتر صرفه‌جویی رقم می‌خورد، براین اساس طبق این تفاهم‌نامه وزارت نفت ۹,۸ سنت پرداخت می‌کند که در واقع این صرفه‌جویی به کمک تبدیل می‌شود.

نجفی با اعلام تامین هزار دستگاه واگن از محل اجرایی شدن این تفاهم‌نامه در آینده، گفت: برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن دیگر مذاکراتی صورت گرفت که در مراحل نهایی مناقصه و اعلام برنده نهایی هستیم. برنده نهایی که یک شرکت داخلی و شریک خارجی است با نهایی شدن قیمت، معرفی می‌شود. البته قرار بود این قرارداد تا آخر آذرماه نهایی شود، اما طول کشید و امیدوارم تا پایان بهمن ماه نهایی و تا پایان سال جاری اجرایی شود.

وی یادآور شد که با تامین ۶۳۰ واگن جدید و هزار دستگاه واگنی که در نتیجه تفاهم‌نامه امروز تامین می‌شود، ظرفیت مترو تهران دو برابر خواهد شد.

شهردار تهران افزود: با تکمیل خط ۶ و ۷ مترو تهران و پرداخت سهم ۵۰ درصدی دولت برای توسعه مترو، امکان شروع یک خط جدید را هم خواهیم داشت و می‌توانیم ظرفیت جا‌به‌جایی مسافر در مترو تهران را از ۲ میلیون سفر فعلی به حدود ۶ تا ۷ میلیون سفر تا حدود ۵ سال آینده برسانیم.

نجفی به ظرفیت محدود و ضعیف تهران در حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: این شاخص در معرفی تهران به عنوان شهری زیست‌پذیر اثر زیادی دارد؛ هر چقدر ارائه خدمات حمل‌و‌نقلی در شهری بالاتر باشد آن شهر زیست‌پذیر تر خواهد بود. در شرایط فعلی حدود ۹ درصد حمل‌ونقل ما را مترو و حدود ۱۱ درصد را اتوبوسرانی برعهده دارد، به این ترتیب حدود ۲۰ درصد از حمل‌ونقل در تهران عمومی است. البته برخی تاکسیرانی را هم جزو حمل‌ونقل عمومی محاسبه می‌کنند که اگر ۲۲ درصد تاکسیرانی را به این درصد اضافه کنیم باز هم سهم حمل‌ونقل عمومی کمتر از ۵۰ درصد است.

وی با بیان این‌که حمل‌ونقل عمومی در افزایش و کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی شهروندان تاثیر زیادی دارد، افزود: محدودیت شبکه حمل‌ونقلی و ترافیک‌های طولانی، زندگی عادی شهروندان را تهدید می‌کند و به روح و روان مردم صدمه می‌زند.

شهردار تهران اقدام مشترک شهرداری تهران و وزارت نفت در حوزه حمل و نقل عمومی را نه تنها مفید برای تهران، بلکه مهم در تقویت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی قلمداد کرد.

نجفی در ادامه جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره قرارداد تامین ۶۳۰ واگن جدید و جزئیات آن گفت: همزمان با اعلام نهایی این قرارداد، جزئیات آن را هم اعلام خواهیم کرد، اما درباره نحوه تامین هزار واگن سهم تهران در این تفاهم‌نامه هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

نجفی به پرداخت نشدن سهم یارانه دولت در مترو و اتوبوس اشاره کرد و گفت: در شرایطی که برای هزینه‌های بهره‌برداری مترو قرار بر سهم یک سومی دولت، شهرداری و مردم بود، دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند و از سهم ۳۳ درصدی مردم هم حدود ۲۰ درصد پرداخت می‌شود که باید این تفاوت ترمیم شود.

وی یادآور شد که از سال ۸۹ تاکنون هیچ اتوبوسی به تهران اضافه نشده و باید برای نوسازی و ترمیم ناوگان اتوبوسرانی برنامه‌ای جدی پیش‌بینی شود.

موفقیت شهرداری تهران در گرو رفع معضل ترافیک و آلودگی هوا

این گزارش حاکی است محسن پورسید آقایی معاون ترافیک شهردار تهران نیز در این مراسم  گفت: اگر بتوانیم در دوره جدید مدیریت شهری دو مشکل ترافیک و آلودگی هوا را برای مردم تهران حل کنیم، نمونه موفقی از مدیریت شهری را خواهیم داشت.

وی  این تفاهم‌نامه را آغاز همکاری نزدیک‌تر شهرداری و وزارت نفت برای رفع معضل جدی و بزرگ تهران یعنی آلودگی هوا و ترافیک برشمرد و گفت: اگر بتوانیم در دوره جدید مدیریت شهری همین دو مشکل تهران را حل کنیم، نمونه موفقی از مدیریت شهری را خواهیم داشت.

پور سید آقایی با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک با وزارت نفت گفت: با افزایش تعداد سفرها، صرفه‌جویی قابل توجهی در میزان مصرف سوخت حاصل می‌شود و وزارت نفت باوجود محدودیت‌های بسیاری که دارد با شهرداری تهران همکاری کرده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار را از محل همین صرفه‌جویی برای بازپرداخت خرید واگن تامین می‌کند.

معاون شهردار تهران با اشاره به تعطیلی مدارس در روزهای اخیر به دلیل آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا منشا مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها استفاده از خودروهای شخصی در خلأ حمل‌ونقل عمومی است و متاسفانه در تهران در خطوط حمل‌ونقل ریلی مشکل و کمبود زیادی داریم و سرفاصله قطارها با وجود ۳۰ ثانیه و یک دقیقه‌ای که کم کرده‌ایم هنوز حدود ۴,۵ دقیقه است که باید با افزایش تعداد قطارها به حدود ۲.۵ دقیقه برسد.

معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به تامین هزار واگن جدید در قالب این تفاهم‌نامه اظهار امیدواری کرد که میزان توجه و مشارکت شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

وی گفت: برای رسیدن به سرفاصله دو دقیقه باید غیر از این هزار دستگاه واگن، برای هزار دستگاه دیگر هم اقدام کنیم.

عناوین برگزیده