تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۴۰
بازدید: ۴۷۹
کد خبر: ۱۱۴۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق؛

باور لازم در بین مدیران برای اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

می متالز - آل اسحاق گفت: اگر چه مدل اقتصادی کشور مشخص است اما بعضاً باور لازم برای عملیاتی کردن این مدل اقتصادی که همان اقتصاد مقاومتی است در بین مسئولان وجود ندارد.
باور لازم در بین مدیران برای اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

به گزارش می متالز، یحیی آل اسحاق افزود: تا سال ها پیش، اقتصاد کشور ملغمه ای از اقتصاد آزاد، دولتی و رفاه بود اما اکنون ما از این مرحله عبور کرده‌ایم و به الگوی اقتصاد مقاومتی دست یافته ایم از این رو مسئله مهم این است که این مدل و الگو را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به عدم توفیق در خصوصی سازی افزود: در عرصه خصوصی سازی نیازمند عزم و اراده جدی برای پیشبرد این امر هستیم همچنین ذینفعان نیز باید به یک تصمیم جدی در این زمینه دست پیدا کنند اما متاسفانه به نظر می رسد که یک سری از افراد ذینفع حفظ وضع موجود رابر ایجاد تغییر ترجیح می دهند و در راستای ایجاد تغییرات در این عرصه اقدامی انجام نمی‌دهند.
وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه در امر خصوصی سازی، ساختار اقتصاد کشور امری مهم و تاثیر گذار است، ادامه داد: ساختار کنونی اقتصاد کشور به نحوی است که مانع سودآوری بخش خصوصی است و افراد سرمایه گذار ترجیح می‌دهند به جای اینکه در بحث تولید و ایجاد اشتغال سرمایه گذاری کنند از راه های دیگری درآمد خود را افزایش دهند.
آل اسحاق گفت: امور اقتصادی درکشور با خواهش، التماس و و دستور پیش نمی‌رود بلکه باید بر اساس واقعیت‌ها عمل کرد.
وی به برنامه اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این برنامه این بود که برنامه‌ریزان امر تصور می‌کردند که با حل مشکلات سیاسی کشور با دنیای خارج قسمت عظیمی از مسائل اقتصادی کشور حل می شود در حالیکه این تصور درستی نبود، قطعاً مسائل خارجی و تحریم ها بر روی اقتصاد کشور تاثیر دارد ولی تاثیر آن شاید حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد باشد و بقیه آن به ساختار اقتصادی کشور و نوع تصمیم گیری های مدیران و عملکرد آنها باز می‌گردد.
آل اسحاق با بیان اینکه نظام تصمیم گیری اقتصادی در کشور مبتنی بر اولویت های سیاسی است، گفت: درحالیکه دغدغه اصلی بسیاری از مردم کشور، مسائل اقتصادی است اما اولویت اصلی بسیاری از مجریان در این عرصه مسائل سیاسی است.

عناوین برگزیده