تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۷
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۱۴۱۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران بررسی شد

باید چهره واقعی از صادرات در کشور ارائه دهیم

می متالز - در نشست تخصصی کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، مشکلات و چالش‌های صادرات بررسی شد؛ جمشید نفر بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی، استفاده از آن در تأمین نیازهای ارزی کشور اعم از واردات مواد اولیه کارخانجات و تولیدکنندگان تاکید کرد.
باید چهره واقعی از صادرات در کشور ارائه دهیم

به گزارش می متالز، نشست تخصصی ماهانه کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران برگزار شد؛ موضوع گفت‌وگو در نشست کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران بررسی وضعیت بازار ارز، ارز نیمایی و بازگشت ارز صادراتی بود.

در ابتدای جلسه جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران گزارشی از عملکرد کمیسیون در سه ماه گذشته که به دلیل شیوع ویروس کرونا جلسات به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می‌شد، ارائه داد.

او گفت: در کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی موضوع و مسائل به‌صورت تخصصی بررسی می‌شود؛ در موضوع‌های مربوط به حوزه صادرات، کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی و کنفدراسیون صادرات دو ضلع یک مثلث هستند و ضلع سوم، صندوق توسعه ضمانت صادراتی، گمرک، مالیات، بانک مرکزی و غیره است.

نفر تشکیل کمیته راهبردی با صندوق ضمانت صادرات، تشکیل کمیته مشترک با نمایشگاه شهر آفتاب، کمیته مشورتی اتاق‌های مناطق، کمیته مشترک با بانک مرکزی، کمیته مشترک با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی جهت ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و کمیته ارز دیجیتال را در ادامه هدف تعامل برای حل مشکلات حوزه صادرات و ارائه تصویر درست از صادرات عنوان کرد.

به گفته نفر همه صادرکننده‌ها از اتفاق‌هایی که این روزها می‌افتد، گله دارند ولی با امیدواری و پشتکار به فعالیت خود ادامه می‌دهند. ما باید بتوانیم چهره درست و واقعی از صادرات در کشور ارائه دهیم. راه‌حل نجات اقتصاد کشور در حوزه صادرات است.

بعد از آن محمود استقلال، درباره دیجیتال مارکتینگ، ارز دیجیتال و بلاک‌چین‌ها گفت که این روزها درخور توجه است. او از روند روبه رشد تجارت الکترونیک گفت که پاندومی کرونا هم بر این وضعیت اثرگذار بوده است.

به گفته استقلال تا پایان سال 2021 حدود 4.5 تریلیون دلار از تجارت دنیا به شیوه الکترونیک خواهد بود؛ در این شیوع تجارت چین سهم اساسی دارد.

او به وضعیت تجارت الکترونیک در ایرآن‌هم اشاره کرد و گفت که افراد برای خرید راه اینترنتی را انتخاب می‌کنند؛ نرخ و عددهای اقبال به این حوزه در ایران از خیلی جاهای دنیا بهتر است.

او به شیوه خرید اینترنتی یعنی B2B، B2C، C2B و C2C اشاره کرد که با استفاده از پلتفرم‌ها می‌توانیم برای شناخت سریع و ارزان مشتریان اقدام کنیم؛ این روزها از فیس‌بوک، واتساپ و اینستاگرام می‌توان به مشتریان تخصصی دسترسی داشت؛ باید از این فرصت‌ها بهره برد.

استقلال به وضعیت امروز صنعت گردشگری اضافه کرد و گفت این شرایط زمینه را برای گردشگری مجازی فراهم کرده است.

بعد از آن محمدرضا قاضی، عضو کمیسیون توسعه گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران به وضعیت گردشگری در بعد کرونا اشاره کرد و گفت آژانس تبلیغاتی به سمت دیجیتال مارکتینگ می‌رود و در این بازار بخش‌بندی بازارها یکی از راهبردهاست. باید سعی کرد تهدیدها به فرصت تبدیل شود و این جز با رصد وضعیت و تجربه کشورهای دیگر ممکن نیست.

در ادامه نشست امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان درباره دیجیتال مارکتینگ گفت که مسئولان این حوزه باید بتوانند بخش آموزشی خود را فعال کنند؛ اما باید در کنار این موارد اولویت‌ها را در نظر بگیرند. این روزها اولویت اصلی مشکلات حوزه صادرات است؛ متأسفانه صادرکننده‌ها قربانی وضعیت امروز هستند؛ امروز شرایط صادرکننده را به‌جایی رسانده که فضای فعالیت را ترک کند؛ متأسفانه کشور برای صادرات نقشه راه ندارد و چشم‌انداز مناسبی برای صادرات نیست.

او ادامه داد: صادرات به‌نوعی حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است؛ ما متأسفانه همه را با یک چوب می‌رانند و درنهایت این تولید و صادرات است که نابود می‌شود یا دست افراد غیرحرفه‌ای می‌افتد.

مصطفی کرمانی، عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران در ادامه نشست درباره وضعیت امروز کارت بازرگانی، حق‌العمل‌کارها گفت؛ همه این‌ها نتیجه تصمیم‌های خلق‌الساعه دولت است که درنهایت چوب این تصمیم نادرست را صادرکننده واقعی می‌خورد.

او به حمل‌ونقل جاده‌ای و وضعیت آن‌هم اشاره کرد که باید در کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران وضعیت و مشکلات آن بررسی شود.

در ادامه نشست صدرالدین نیاورانی، عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران درباره تصمیم بانک مرکزی برای بازگردان ارز حاصل از صادرات گفت و اینکه در این تصمیم‌گیری‌ها باید به مشکلات بانکی توجه شود؛ نقل‌وانتقال بانکی یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران است.

او گفت: خیلی از صادرکننده‌ها ارز خود را برگردانده‌اند؛ یعنی باید برگردانند؛ مگر می‌شود سرمایه خود را به کشور بازنگرداند و باز هم کار کرد؛ اما ممکن است با راهکار دولت متفاوت باشد. ولی اینکه دولت با صادرکننده‌ها این‌گونه رفتار می‌کند باید مورد اعتراض قرار گیرد؛ نمی‌شود با ابروی یک تولیدکننده و سرمایه اجتماعی او این‌گونه بازی کرد.

مهدی طباطبایی، عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران‌ هم در این نشست گفت که بیشتر از مشکلات خارجی مسائل و مشکلات داخلی است که تولید و صادرات را نابود می‌کند؛ ما زمانی می‌شنیدیم که صادرکننده زالوصفت است و الآن هم وضعیت هم همین است.

سیدمرتضی میری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ‌هم تصریح کرد که صادرکننده بیشتر از اینکه برای نفع خود تلاش کند برای دولت کار می‌کند اما در کنار این کار صادرکننده، دولت حداقل امنیت روانی را برای این حوزه تأمین نمی‌کند.

محمدحسین مقیمی، استاندار اسبق تهران درباره نحوه تعامل دولت و بخش خصوصی گفت؛ اینکه دولت و بخش خصوصی باید باهمدیگر و در کنار مشکلات خود را حل کنند و باهم راهکاری برای خروج از مشکلات پیدا کنند.

به‌گفته مقیمی دولت قبلاً ارز مورد نیاز خود را از طریق فروش نفت تأمین می‌کرد، ولی الآن این منبع بسته‌شده است؛ دولت و تاجر به هم نیاز دارند؛ باید در این شرایط باهم تعامل کرد.

در پایان نشست نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی گفت: ما از موضع دولت مبنی بر برخورد با متخلفان ارزی که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده‌اند، حمایتمی کنیم؛ اما باید با روش‌های منطقی و بدون تنش و با انتشار رسمی اسامی متخلفین حقیقی باشد.

به گفته رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران شرایط رفع تعهد ارزی از محل ورود موقت توسط بانک مرکزی تعیین شود؛ در نبود سازوکار مشخص عملاً صادرکنندگان این حوزه را به‌عنوان بدهکار ارزی معرفی می‌کنند، درصورتی‌که صادرات از محل منابع ارزی خارجی بوده و صادرکننده نباید بدهکار تلقی شود.

جمشید نفر بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی و تسهیل روش واردات در مقابل صادرات و استفاده از آن در تأمین نیازهای ارزی کشور اعم از واردات مواد اولیه کارخانجات و تولیدکنندگان تاکید کرد.

عناوین برگزیده