به گزارش می متالز، مجتبی نظری مدیر ارتباطات شرکت صنایع تولیدی کروز با اشاره به اجرای ۳۲ پروژه داخلی سازی مجموعههای قطعات در این شرکت گفت: در سه ماه نخست سال جهش تولید، علیرغم همه مشکلات ایجاد شده از ناحیه ویروس منحوس کرونا و کمبود نقدینگی، هر آنچه در توان شرکت کروز بوده، به کار گرفته شده است تا در تحویل قطعات طبق جدول زمانی به خودروسازیهای داخلی خللی پیش نیاید. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که خودروسازان داخلی در تامین قطعات هیچگاه یک سورس نداشته اند و معمولاً از منابع متفاوت از جمله تولیدکنندگان و همچنین از واردات استفاده میکنند و فقط افزایش میزان عمق ساخت داخل در کروز سبب سهم بیشتر این مجموعه در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان شده است.
نظری با اشاره به اینکه کروز در طراحی ساخت داخل قطعات هزینههای زیادی را پرداخته است، اظهار کرد: هم اکنون توان ساخت روزانه ۳۵۰۰ عدد ECU با طراحی کامل نرم افزاری و داخلی سازی ۷۰ درصدی سخت افزاری داریم و هر آنچه خودروسازان سفارشات معمول داشته باشند، تهیه و ارائه میکنیم. البته با توجه به این موضوع که خودروسازان از منابع دیگر هم تامین این قطعه استراتژیک را دارند، نسبت به تامین سهم درخواست خودروساز همیشه به صورت کامل اقدام کرده ایم و معمولاً زمانی که شرکتهای دیگر در تامین سفارش خود دچار مشکل میشوند، کروز به دلیل دارا بودن توان بالا در داخلی سازی، نقص آنها را در کوتاهترین زمان پوشش میدهد.
مدیر ارتباطات کروز در ادامه بیان کرد: کروز در سه ماه نخست سال ۹۹ بیش از ده میلیون قطعه جهت رفع نیاز خودروسازان تامین کرد و علیرغم اینکه در دریافت مطالبات خود به جهت کمبود نقدینگی خودروسازان دچار مشکل جدی بوده، با این حال پاسخ نیازها و افزایش تولید در خودروسازان را همراهی کرده است. یکی از مشکلات اصلی قطعه سازان هم اکنون تهیه مواد اولیه داخلی است تا آنجا که برای تامین مس، فولاد و آلومینیوم در داخل کشور علاوه بر پرداخت قیمت بر اساس افزایش قیمت جهانی و مبنای دلار آزاد باید به صورت پیش پرداخت یا نقد این مواد را تهیه کنند و هیچ گونه تسهیلاتی در این زمینه برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد.
در سال جهش تولید علیرغم همه مشکلات پیرامون تولید در کشور، شرکت کروز حدود یک هزار نفر را مشغول به کار کرده و در این زمینه نظری تصریح کرد: برای تولید داخلی اهمیت قائلیم و اعتقاد داریم نیروی انسانی متخصص و متعهد موجود در کشور بزرگترین سرمایه ملی است و تا آنجا که بتوانیم با افزایش ظرفیت تولید، نفرات بیشتری را به سیستم تولیدی خود میافزاییم تا با افزایش بهره وری، بهترین کیفیت قطعات مورد نیاز داخلی و خارجی را تامین کنیم. هرچند در این راه، راهبران و نخبگان کروز همیشه از سوی کسانی که سود خود را در واردات میبینند، با انواع موانع و مشکلاتی مواجه شده اند و تا جایی پیش رفته اند که به حریم شخصی مدیران کارآفرین این شرکت جسارت کرده اند و با استخدام اشخاص مزدور و همراهی مخالفان تولید داخلی در نقابهای متفاوت، با تهمت و افترا به این قطعه ساز بزرگ تلاش دارند که اشتغال ۱۲ هزار نفری و همچنین حاصل تحقیقات و زحمات چند دهه را با سد مواجه کنند و به ضمّ خویش شکست دهند.
نظری در پایان با اشاره به محکومیت چندین باره باج نیوزها و کسانی که عامل و دستیار واردات چیها هستند، در توهین و تخریب کار آفرینان کروز گفت: خوشحالیم که مجموعه قوّه قضاییه به نیّت و اهداف شوم این افراد پی برده و در دادگاهای متفاوت آنها را محکوم کرده و به نمایندگی از سوی ۱۲ هزار پرسنل جبهه جنگ اقتصادی شرکت کروز اعلام میکنم که همچنان به داخلی سازی و ارتقاء سطح کمّی و کیفی صنعت قطعه سازی بیش از گذشته ادامه خواهیم داد تا در تحقّق شعار جهش تولید نقش داشته باشیم و تهمتها و یاوه گوییهای کسانی که صرفاً با اتهام زدن خود را مشهور و در برد خبری قرار میدهند، خللی در اهتمام به تولید و اشتغال کروز نخواهد داشت، چون کروز یک تولیدکننده داخلی است و در این بخش از بعد کیفیت همواره برترین تولیدات را در سطح کشور و بازار جهانی ارائه نموده است.