تاریخ: ۰۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۱۱۴۷۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

دولت آمریکا و مافیای واردات فولاد مانند دولبه یک قیچی عمل می‌کنند/ نهادهای مسوول این پیوند شوم را قطع کنند

می متالز - در روزهای گذشته شاهد بودیم دولت آمریکا و اپوزیسیون وابسته به آن از یک سو و مافیای واردات و دلالان واردات‌چی از سوی دیگر، در پیوندی نانوشته به دنبال ضربه زدن و حتی متوقف کردن احداث خط نورد گرم 2 هستند و مافیای واردات در داخل کشور در حال دادن پاس گل و خوراک خبری و اطلاعاتی به ترامپیست‌های طرفدار تحریم ایران هستند و در واقع به مثابه دو لبه یک قیچی عمل می‌کنند.
دولت آمریکا و مافیای واردات فولاد مانند دولبه یک قیچی عمل می‌کنند/ نهادهای مسوول این پیوند شوم را قطع کنند

به گزارش می متالز، اجرای خط نورد گرم 2 که در سال جهش تولید به نام سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی مزین شده است از دو اهمیت راهبردی برای صنعت فولاد ایران دارد. اول این که با اجرای این پروژه به دلیل تنوع بخشی به محصولات فولادی کشور، مزیت رقابتی ایران در بازارهای جهانی افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و امکان حفظ و گسترش صادرات صنعت فولاد کشور، بیش از پیش فراهم می‌شود. دوم این که با تنوع بخشیدن به تولید انواع ورق‌ها و محصولات فولادی وابستگی کشور به واردات بسیار کاهش پیدا می‌کند که گامی مهم و اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش توانمندی ملی است.

اما در روزهای گذشته شاهد بودیم که با انتشار خبر کلنگ زنی احداث خط نورد گرم 2 دو دسته به تکاپو افتاده‌اند تا اجرای این پروژه عظیم و راهبردی ملی را متوقف کنند. دسته اول دولت ایالات متحده آمریکا و اپوزیسیون خارج نشین وابسته به آمریکا است که اجرای خط نورد گرم 2 را مغایر با هدف فشار حداکثری و تحریم ایران می‌دانند. زیرا با اجرای این طرح، صادرات فولاد کشور افزایش خواهد یافت و صنعت فولاد ایران، تحریم‌ناپذیرتر از قبل می‌شود. در نتیجه دولت آمریکا و اذنابش به تکاپو افتاده‌اند که با تحریم کردن شرکای خارجی احداث این پروژه، اجرای آن را کند یا متوقف کنند.

دسته دوم مخالفان احداث خط نورد گرم 2 دلالان و مافیای واردات محصولات فولادی هستند که در سالیان گذشته با این توجیه که برخی محصولات فولادی در کشور تولید نمی‌شود از رانت بزرگ و نجومی واردات این محصولات برخوردار بودند و اینک می‌بینند با احداث خط نورد گرم 2 رانت عظیم واردات در سال‌های آینده از بین می‌رود و از این رانت قابل توجه، بی‌بهره می‌شوند.

در نتیجه در روزهای گذشته شاهد بودیم دولت آمریکا و اپوزیسیون وابسته به آن از یک سو و مافیای واردات و دلالان واردات‌چی از سوی دیگر، در پیوندی نانوشته به دنبال ضربه زدن و حتی متوقف کردن احداث خط نورد گرم 2 هستند و مافیای واردات در داخل کشور در حال دادن پاس گل و خوراک خبری و اطلاعاتی به ترامپیست‌های طرفدار تحریم ایران هستند و در واقع به مثابه دو لبه یک قیچی عمل می‌کنند.

از نهادهای امنیتی و نظارتی و همچنین مسوولان وزارت صمت انتظار می‌رود با رصد و پایش دقیق شرایط، با سرعت و قاطعیت، نسبت به قطع این پیوند شوم که نتیجه‌ای جز کمک به تحریم کشور در سال جهش تولید ندارد، اقدام کنند. بی‌تردید دلسوزان کشور پیگیر این مطالبه ملی خواهند بود.

مرتضی بلوکی

عناوین برگزیده