تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۱۱۴۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ضمن حمایت کامل از طرح ضربتی :

بانک مرکزی خطاهای خود را اصلاح کند

می متالز - اواخر دی ماه با سرعت گرفتن نرخ رشد دلار «ولی الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی این بار برخلاف گذشته از کاهش نرخ ارز از ماههای بهمن و اسفند خبر داد.
بانک مرکزی خطاهای خود را اصلاح کند

به گزارش می متالز، وی که قبلا هم صدا با سوداگران ارز شعار تکراری «واقعی شدن نرخ ارز» توسط عوامل بازار را سرلوحه کار خود قرار داده بود و بر خلاف سیاست  محوری اعلامی که نرخ ارز را «شناور مدیریت شده» تعیین کرده اند به سیاست بازار آزاد ارز متوسل شده بود این بار  پذیرفته بود که  رشد نرخ ارز  با سایر سیاست‌های اقتصادی دولت هم خوانی ندارد و باید ارزان شود . طبیعتاً تلقی ما از بانک مرکزی یک حجره صرافی چهار یا ۵ نفره نیست و تصمیمات اتخاذ شده این مرکز مدیریت پولی کشور پشتوانه قوی ترین تیم کارشناسی در حوزه اقتصاد و پولی  را دارد.

بنابر این اظهار نظر اواخر دی ماه سیف، مبنی بر کاهش نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند بیش از یک اظهار نظر یا  تمایل شخصی باید بوده باشد.

به نظر می رسد سیف آنچنان از این مسئله مطمئن و مستحضر به پشتوانه کارشناسی آن بود که از چند روز پیش در مصاحبه‌های مختلف خطاب به مردم گفته بود  « ارز نخرید، ارزان می شود»  در قدم بعدی بانک مرکزی همین دیدگاه را به رئیس جمهور هم قبولانده بود به طوری که در نشست دوم بهمن ماه با صدا و سیما همین وعده را به قاطعیت تکرار کرد.

 اما بی توجهی بانک مرکزی به هشدارهای قبلی در خصوص بازار ارز واقعیت خود را با افسارگسیختگی بعد از وعده سیف و رئیس جمهور نشان داد که ماحصل آن رکورد ۵ هزار تومانی دلار در اوایل هفته گذشته بود.

 اکنون بعد از گذشت سه هفته از وعده سیف در مورد کاهش نرخ ارز، نرخ‌ها در بازار به گونه ای دیگر سخن می گفتند تا جای که هم سیف و هم روحانی اعلام کردند که افزایش نرخ ارز دلیل اقتصادی ندارد.

 گر چه قبل از آن هم افزایش نرخ ارز دلیل علمی اقتصادی نداشت بلکه محصول بی تدبیری‌های سهوی ویا عمدی بود اما به هر حال اکنون بازار ارز به نحوی آرایش گرفته است که به تعبیر خود مسئولان بانک مرکزی مسائل روانی، حاشیه سازی و دخالت‌های تخریبی خارجی و بعضا داخلی در  آن تاثیر گذاشته‌اند. در واقع شرایط به گونه ای رقم خورده است که دیگرکفاره آن شراب خوریهای بی حساب مسئولانه بازار پولی را هوشیار مجلس مستان کشیده است در این مقطع نمی‌توان به مسائل بنیادین و بلندمدت پرداخت.

 سیاست‌های اعلامی مرکزی که در روز چهارشنبه به تصویب هیات وزیران نیز رسیده است در کنار برخورد انتظامی با تخلفات علنی بازار ارز به همراه تزریق ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها همه و همه اقدامات ضربتی و کوتاه مدتی است که بتواند تخریب چیان بازار ارز و به تعبیر درست تر اقتصاد و معیشت مردم را مهار کنند اما تاکید می کنیم که این‌ها در قالب طرح ضربتی کوتاه مدت قابل قبول است و برای به بار نشستن آنها به عنوان یک رسانه با دغدغه‌های ملی و غیرجناحی تمام قد از این مجموعه حمایت خواهیم کرد اما چند نکته  را هم در این خصوص تاکید می‌کنیم. بانک مرکزی لازم است با توجه به توان کارشناسی بی‌نظیری که در اختیار دارد نسبت به بررسی عوامل نا پایدار کننده ی مبادلات ارزی و شفاف سازی‌های دقیق بازار پولی و ارزی اقدام کند، به عبارت دقیق تر در مدیریت پولی خطاهای گذشته خود را اصلاح و شفافیت این بازار را بالا ببرد. بانک مرکزی حداکثر در بهار ۹۷ با توجه به پروژه‌های بزرگ دولت در این سال باید بر مبنای دقیق علمی حوزه مورد تصدی خود را  سالم سازی کنند و در این راستا هیچ‌گونه ادعای ناتوانی و ناکارآمدی از کسانی که مسئولیت بازار پولی، بانکی و ارزی را پذیرفته اند قابل قبول نمی تواند باشد و اگر کسانی توان و جوهر سامان بخشی این مسئولیت مهم را در خود نمی بینند بهتر است به  سراغ صندلی‌های آرام و غیر حساس دیگری بروند.

آنچه در این بازارها رقم می‌خورد معاش و مقدرات اقتصادی همه آحاد جامعه است بنابراین بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی باید در این زمینه تکیه خود را به مردم و افکار عمومی کاملاً معطوف کنند تا باز هم عده ای رانت خوار به نام موسسات اعتباری غیرمجاز افراد ضعیف متضرر را به خیابان‌ها نکشند و به بهانه احقاق حقوق آنها یازده و نیم تریلیون تومان از سرمایه‌های جامعه80 میلیونی را به کام کسانی نریزند که چه بسا در این آشوب ارزی هم بی نقش و تاثیر نبوده اند گرچه مدیریت بازار پولی و بانکی یک  مدیریت فنی، علمی و پیچیده است اما آنچه که در مورد موسسات اعتباری غیر مجاز و بازار ارز اتفاق افتاد نه علمی بود نه فنی و نه پیچیده !

بلکه تکیه بر رقت قلب و احساسات انسانی جامعه وسو استفاده از حسن نیت مردم بود که دلالان و رانت خواران و سوداگران را شادکام نمود و اگر بانک مرکزی از ابتدا با مردم به عنوان مالک و صاحب اصلی بازار پولی صریح و شفاف بود مطمنا نه سردمداران موسسات غیرمجاز و دلالان ارز نمی‌توانستند یکه تازی کنند.

باید باور کنیم که ترامپ و اذناب او با علم و عمد در جبهه اقتصادی به جنگ این ملت آمده اند بنابراین دستگاه‌های ذیربط اعم از دولتی، نهادی و یا دو قوه دیگر باید با فرماندهی و نقشه راه واحد پیش بروند چرا که در جبهه واحد از چند طرح عملیاتی ناهماهنگ نمی توان بهره برد.

عناوین برگزیده