به گزارش می متالز، در روز صنعت و معدن سال ۹۹ نگاهی به عملکرد گروه خودروسازی سایپا خواهیم داشت. خودروسازی که از اردیبهشت ماه سال پیش، گوی سبقت را در رقابت با رقیب دیرینه ربوده و با تیراژ تولیدی بالاتر، در جایگاه خودروساز اول کشور قرار گرفته است.
جایگاهی که تا پایان بهار ۹۹ نیز حفظ شده و سایپا با تولید بیش از ۱۰۶ هزار دستگاه انواع محصولات، سهم غیرقابل انکاری را در رونق و جهش تولید کشور ایفا کرده است. علاوه بر این، بررسی عملکرد گروه خودروسازی سایپا از تیرماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری نشان میدهد این خودروساز ۳۰ گام عملیاتی برای توسعه صنعت خودرو برداشته است.
واکاوی کارنامه کاری گروه خودروسازی سایپا نشان میدهد که این مجموعه نارنجی پوش، توانسته بسیاری از برنامههای خود را محقق کند و از تهدیدهای که برای اقتصاد و صنعت کشور پیش آمده، فرصت بسازد و سربلند عبور کند.
گروه خودروسازی سایپا در کارنامه کاری خود از تیرماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری به دستاوردهای متعددی دست یافته که مهمترین آن ایجاد نخستین «کمیته همکاریهای مشترک با مجموعههای دانشبنیان» در صنعت خودرو است.
سالهای متمادی است که همکاری با مجموعههای دانش بنیان در صدر اولویتهای استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، اما این مهم در مجموعههای صنعتی به صورت جدی مورد پیگیری قرار نگرفت؛ ولی گروه خودروسازی سایپا از تیرماه سال گذشته مجدانه همکاری با مجموعههای دانش بنیان را دنبال کرده است و اکنون در زمره مجموعههای قرار گرفته که در این عرصه همکاریهای خوبی آغاز کرده است.
البته گروه خودروسازی سایپا این امیدواری را دارد که با همکاری مجموعههای دانش بنیان بتواند به تعریف مشترکی از ساخت قطعات به خصوص قطعات "هایتک" برسد.
در راستای همکاری با مجموعههای دانش بنیان و استارتاپ گروه خودرو سازی سایپا موفق شد با سازمان ملی کارآفرینی تفاهم نامهای را امضاء کند. این تفاهم نامه به منظور افزایش همکاریهای مشترک در زمینه توسعه، ترویج و نهادینهسازی کارآفرینی، نوآوری و فنآوری در صنعت خودرو و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تنظیم شده و قرار است براساس آن زمینه استفاده از توانمندیهای دو طرف فراهم آید.
بهرهگیری از ظرفیتها و پتانسیلهای بالقوه و بالفعل طرفین در توسعه نوآوری، فناوری و کارآفرینی، مشارکت در ترویج و شکل دهی زیستبوم نوآوری و فناوری، مشارکت در توسعه اقتصاد دانشبنیان با بهره گیری از ظرفیتها و فرصتهای گروه خودروسازی سایپا و تسهیل، استقرار و فعالیت شرکتهای دانشبنیان در سایپا با هدف افزایش داخلیسازی قطعات و توسعه محصولات جدید از موضوعها و محورهای اصلی این تفاهم نامه همکاری به شمار میرود.
طی یکسال مورد اشاره نگاه دیگری هم در گروه خودروسازی سایپا شکل گرفته که آن افزایش همکاری با بخش خصوصی واقعی است. از اینرو جلسات مختلفی برپا شده است تا سطح همکاریها و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در صنعت خودرو افزایش پیدا کند.
انعقاد تفاهمنامه همکاری میان سایپا و مپنا (شرکت خدمات مهندسی، صنعتی) برای تولید خودرو برقی مشترک که بهمن ماه سال گذشته امضاء شد هم از دیگر رخدادهایی است که گروه خودروسازی سایپا انجام داده است. بر اساس تفاهمنامه صورت گرفته، دو مجموعه اقدام به مشارکت و همکاری در خصوص طراحی، نمونهسازی، تست، تجاریسازی و تولید خودروهای جدید با پلتفرم الکتریکی خواهند کرد.
در راستای توسعه همکاریهای مشترک که سایپا از سال گذشته مدنظر قرار داده از صنایع دفاعی کشور خواسته شده تا در زمینه تولید قطعات مشترک خودرو اقدامهای صورت گیرد.
انعقاد تفاهم نامه همکاری با برخی از بانکها جهت تامین نقدینگی برای رونق خطوط تولید محصولات سایپا هم از دیگر اقداماتی است میتوان که در کارنامه موفق کاری تیر ۹۸ تا تیر ۹۹ گروه خودروسازی سایپا دید.
از روز صنعت سال گذشته تا آستانه روز صنعت سال جاری، نارنجی پوشان جاده مخصوص برای اولین بار تیپ بندی واحد برای محصولات خود تعریف کردند. این تیپ بندی که در تاریخ اسم گذاری محصولات سایپا، سابقه نداشته باعث شده که دیگر شُبههای در مدل خودروها وجود نداشته باشد و خریداران خودرو بدانند که هر حرف یا واژه لاتین در کنار اسم خودرو چه معنا و مفهمومی دارد.
موضوع دیگری که در کارنامه کاری سایپا دیده میشود، عرضه سه محصول جدید شاهین، ساینا. اس و کوییک. اس برای نخستین بار در سال ۹۹ بود. در حالی که منتقدان صنعت خودرو بر این باور بودند که خودروسازان توان ایستادن در برابر تحریمها را ندارند و دیر یا زود مجبور به کاهش تولید و حتی تعطیلی خطوط تولید خود میشوند، این مجموعه خودروسازی توانست محصولات جدید را که منطبق با استاندارد یور ۵ است را روانه بازار کند.
حرکت به سمت تولید محصولات جدید، در شرایطی است که هدف گذاری سایپا برای تولید خودروی شاهین، تا پایان سال جاری ۲۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو است. این افق تولید در حالی است که شرکت سایپا به دنبال طراحی و تولید خودروهای جدید هم است.
علاوه بر این، عرضه خودرو کوییک. آر برای نخستین بار با هدف توسعه سبد محصول و جلب رضایت مشتریان هم میتوان از اقدامات سایپا به شمار آید.
گروه خودروسازی سایپا در راستای وعدههای که داده بود، توانست پراید را از خط تولید خود حذف کند؛ خودرویی که سالیان سال مدیران از کنار گذاشتن آن صحبت میکردند، در سال ۹۹ به تاریخ پیوست.
گروه خودروسازی سایپا در اردیبهشت ماه سال جاری، اقدامی انجام داد که پیش از این تحقق آن وابسته به شرکتهای خارجی بود. سایپا تنها خودروساز ایرانی است که تجهیزات و توانایی ساخت خط تولید بدنه خودرو را دارد و براساس همین توانمندی خط رباتیک تولید بدنه دو منظوره محصولات جدید که شامل S۲۰۰ و Q۲۰۰ را نصب و راه اندازی کرد. از مهمترین ویژگیهای این خط تولید، میتوان به طراحی و ساخت کامل تمام تجهیزات به دست متخصصان ایرانی و استفاده از منابع داخلی کشور در کنار بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا و نیز کاهش ارزبری، اشاره کرد.
یکی از موضوعاتی که باعث شده برخیها نسبت به گروه خودروسازی سایپا گلهمند باشند، عدم امکان تحویل خودروهای تحریمی به مردم است، میراثی که از سوء مدیریتهای گذشته به مدیران فعلی سایپا رسیده بود و برای جبران آن، متحمل سختیهای فراوانی شدند. بعد از تحریم صنعت خودرو، سایپا نمیتوانست خودروهای ثبت نامی مردم را تحویل دهد بدین جهت و در راستای تکریم ارباب رجوع، طرحهای متنوع و پرسود برای جایگزینی و تبدیل خریداران محصولات گروه رنو و برلیانس در نظر گرفته شد.
اقدام دیگری که در راستای عدالت و مسوولیت اجتماعی توسط سایپا انجام شده، بازگشایی شرکت سایپا گام با بهره گیری از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و با هدف توسعه اشتغال است.
در حوزه کیفیت هم سایپا کارنامه خوبی را بر جای گذاشته است، به گونهای که سایپا براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، حائز رتبه اول پاکترین خودروساز ایران در میزان آلایندگی هوا با گاز دیاکسیدکربن شد. گروه خودروسازی سایپا در تلاش است تا این مسیر را برای سالهای آینده ادامه دهد. از سوی دیگر سایپا با هدف افزایش رضایت مشتریان، توانست با اجرای پروژههای بهبود کیفیت محصول سایپا ۱۵۱ را ارتقاء دهد و آن را سه ستاره کند.
در همین زمینه، عملکرد سایپا پس از شیوع جهانی ویروس کرونا نیز قابل اعتنا و شایسته احترام است. کووید ۱۹ بر دنیا اثر زیادی گذاشت و باعث تعدیل نیرو در بسیاری از بنگاههای بزرگ اقتصادی دنیا شد. گروه خودروسازی سایپا هم مانند بسیاری از مجموعهها با شیوع ویروس کرونا آسیب دید، اما سعی کرد تا در مدت کوتاه آسیبها را جبران کند و برای مدیریت شرایط کرونائی، تهمیداتی در نظر گرفته شود. ادامه تولید، حفظ نیروی کار، پیگیری برنامههای افزایش تولید و عرضه خودرو در سایپا با وجود شیوع بیماری کرونا با آنکه سخت بود، اما محقق شد.
اجرای اقدامات پیشگیرانه در مقابله با شیوع بیماری کرونا تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محیط درونسازمانی گروه سایپا، راه اندازی خط تولید محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح در شرکت طیف و راه اندازی خط تولید ماسک بهداشتی در سایپا آذین و اجرای طرح ارائه خدمات به پزشکان و پرستاران فعال در واحدهای درمانی مقابله با کرونا با همت فعالان گروه خودروسازی سایپا انجام شد.
افزایش ۶۰ درصدی خدمات در محل امداد خودرو سایپا با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و ارتقای رضایت مشتریان هم از دیگر خدماتی است که سایپا به شهروندان داده است.
گروه خودروسازی سایپا ضمن اینکه در بخش عرضه محصولات و تلاش برای تنظیم بازار نیز کارنامه پرباری در یک سال گذشته (از تیر ۹۸ تا تیرماه ۹۹) داشته است.
بر اساس آمار رسمی در فصل نخست سال جاری نزدیک به یکصد هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است، با این اتفاق میتوان به این نتیجه رسید که تنها در بهار سال ۹۹ میزان تحویل خودرو در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است و این عدد بزرگی است که با وجود تحریمها و شیوع ویروس کرونا به دست آمده است.
در حوزه مالی هم سایپا به دستاوردهای خوبی دسته یافته که افزایش ۴۰۰ درصدی سرمایه سایپا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، از جمله آن است. پرداخت مطالبات ۱۲۰ روزه قطعهسازان در اسفندماه گذشته و تلاش برای تسریع در پرداختهای قطعه سازان هم بواسطه مدیریت منابع مالی اتفاق افتاده است.
صفر شدن خودروهای دارای کسری قطعات در پارکینگها هم موضوعی بود که سایپا با جدیت پیگیری کرد و موفق شد نیم بیشتری از یکسال گذشته را با اجرای پروژه "عبور مستقیم" در خطوط تولید خود طی کند و محصولات این گروه خودروسازی به طور مستقیم و بدون کسری قطعه از خط تولید به بخش فروش میرفت تا به مشتریان تحویل داده شود. متاسفانه شیوع بیماری کرونا در جهان، اجرای این طرح را با مشکل مواجه کرده، اما سایپا با یک روند رو به بهبود در حال حرکت به سمت تکرار این موفقیت در سال ۹۹ است.
ثبت رکورد تولید بیش از ۴۰۰ هزار خودرو در سال ۹۸ و تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز کشور، افتخاری بود که سایپا به دست آورد و این امر در سختترین سال صنعت خودرو محقق شد. شکسته شدن رکورد تولید محصولات ایکس ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰ در سال ۹۸، رشد ۸۲ درصدی تولید ساینا و کوییک در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن از دیگر اعدادی است که به دست آمد.
در این میان گروه خودروسازی سایپا، گام محکمی در بومی سازی قطعات خودرو برداشت به گونهای که ۵۳ قطعه خودروهای سایپا در طرح ملی داخلی سازی قطعات بومی سازی شد و این امر جز با عزم ملی و همکاری قطعه سازان امکان پذیر نبود.
راه اندازی خط رباتیک تمام اتوماتیک رنگ در پلاسکوکار سایپا با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت واپسین اقدام عملیاتی گروه خودروسازی سایپا در چند روز مانده به روز صنعت و معدن سال ۹۹ بود.
این خط دارای ۱۲ ربات رنگ پاش است که سالانه ظرفیت رنگ آمیزی ۷۲۰ هزار عدد سپر در ۱۴ رنگ متفاوت را دارند. این رباتها از آخرین تکنولوژی پودر کردن رنگ در دنیا موسوم به Atomize بهره میبرند و میتوانند رنگ مایع را با سرعت ۱۹ تا ۶۰ هزار دور در دقیقه به پودر تبدیل کرده و عمل پاشش را انجام دهند.
این خط رنگ توسط متخصصان داخلی به ارزش ۴۱ میلیارد ریال ساخته شد و رباتهای آن به ارزش ۵.۲ میلیون یورو از یک شرکت آلمانی خریداری شد. طرف خارجی به دلیل اعمال دوباره تحریمهای بین المللی تعهدات خود را انجام نداد، اما این خط در سال رونق تولید توسط مهندسان و متخصصان گروه خودروسازی سایپا تکمیل و در سال جهش تولید راه اندازی شد.
تحویل تمام خودروهای مشتریان ثبت نامی سایپا در سال ۹۷ هم از دیگر رخدادهای بود که در میانههای سال گذشته رخ داد. این اتفاق در سال جاری هم به شدت و قدرت بیشتری ادامه دارد و به تازگی اعلام شده که به جز دو خودرو، تمام تعهدات معوق محصولات سایپا تا پایان شهریورماه به صفر خواهد رسید.
در این میان تحویل مستمر محصولات به مشتریان و جبران تعهدات بر جا مانده از گذشته از اهدافی است که با جدیت دنبال میشود. از سویی یکی از سیاستهای که سایپا در حال دنبال کردن آن است اجرای طرحهای متنوع فروش و پیش فروش محصولات با هدف پاسخ گویی به نیاز بازار است. با این رویکرد میتوان تنشی که در بازار خودرو وجود دارد را تا حدود زیادی کاست و اجازه نداد که واسطهها و دلالان نقش آفرینان بازار خودرو شوند.
تمام دستاوردها اعم از رشد تولید، ایجاد تنوع در محصولات، بومی سازی سازی قطعات که سایپا از تیرماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری به دست آورده است، با وجود تحریمهای سختگیرانه، عدم تخصیص ارز دولتی و شیوع ویروس کرونا بوده است.