تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۱۵۳۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی

«خراسان» شفاف‌سازی کرد

می متالز - شرکت پتروشیمی خراسان با صدور اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، نتایج حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی این شرکت را اعلام کرد.
«خراسان» شفاف‌سازی کرد

به گزارش می متالز، با توجه به سوالات مطرح شده و ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی، پاسخ به سوالات مطرح شده به شرح ذیل است:

آیا از میزان سرمایه‌گذاری در واحدهای اوره‌ای که در سال‌های اخیر در کشورهای منطقه انجام شده اطلاع دارید؟ در صورت پاسخ مثبت، نام پتروشیمی مورد نظر، میزان سرمایه‌گذاری دلاری آن، ظرفیت واحد و زمان بهره‌برداری آن را اعلام کنید.

در حال حاضر در کشور ازبکستان واحدی با ظرفیت ۵۷۸ هزار تن بهره‌برداری در ۲۱-۲۰۲۰ و طرح احتمالی دیگر در قزاقستان با ظرفیت ۸۵۲ هزار تن تولید سالانه (راه‌اندازی نامشخص) وجود دارد.

همانگونه که مستحضر هستید، میزان صادرات اوره ایران به هند در سال ۲۰۱۹، کاهش قابل توجهی داشته است و از طرف دیگر صادرات به برزیل افزایش داشته است. دلیل کاهش اوره صادراتی ایران به هند چه بوده است؟ آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود؟ روند افزایش صادرات به برزیل ادامه خواهد داشت؟

کاهش صادرات به هند به علت تحریم‌ها و عدم امکان شرکت در مناقصات مستقیم است. با ورود اوره ایران به بازار برزیل و در صورت برقراری روابط حسنه بین دو کشور چشم‌انداز این بازار امیدبخش است.

همانگونه که مستحضر هستید، هند در نظر دارد ۵ پلنت تولید اوره به ظرفیت ۶ میلیون تن تا سپتامبر ۲۰۲۳ به بهره‌برداری برساند که در این صورت واردات اوره توسط هند به صفر میل خواهد کرد. آیا این موضوع، صادرات اوره ایران به هند را دچار آسیب جدی خواهد کرد؟ برنامه شرکت برای مقابله با این تهدید بالقوه چه می‌باشد؟

در حال حاضر جمعا ۵ واحد در دست ساخت در هند وجود دارد که ظرفیت اسمی آنها ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تن خواهد بود و پیش‌بینی‌های اولیه از زمان راه‌اندازی آنها سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ است، اما ممکن است راه‌اندازی آنها (به دلایلی مثل عدم امکان تامین گاز با قیمت مناسب) به تعویق بیافتد.

پتروشیمی خراسان همواره به دنبال نفوذ و توسعه بازار در بازارهای جدید و جایگزین بوده تا ریسک وابستگی به یک بازار خاص را کاهش دهد. از این رو در سال جاری استراتژی‌های فروش در راستای تقویت فروش به سایر کشورها (مصارف صنعتی) در دستور کار قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد صادرات اوره ایران در مجموع، در سال ۲۰۱۹ کاهش حدودا ۲۵ درصد الی ۳۵ درصدی (طبق منابع خارجی) داشته است. آیا این آمار را تائید می‌کنید؟ در خصوص پاسخ مثبت و در صورت اطلاع، دلیل کاهش صادرات اوره ایران را ذکر کنید. همچنین پیش‌بینی و تخمین خود از افزایش/کاهش میزان صادرات اوره ایران در سال ۲۰۲۰ را اعلام کنید.

بر اساس آمار و اطلاعیه‌های منتشر شده در منابع داخلی صادرات در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است. در سال جاری نیز نوسان شدید مقدار صادرات متصور نیست و حتی با شروع تولید در واحد لردگان که منجر به افزایش تولید واقعی در ایران خواهد شد انتظار افزایش صادراتی اوره ایران را داریم.

آیا درست است که به دلیل تحریم‌ها، بخشی از صادرات اوره ایران به وسیله‌ کشورهایی نظیر چین و عمان انجام می‌گیرد؟ آیا این کشورها به عنوان واسطه برای صادرات اوره ایران عمل می‌کنند؟ هزینه‌های ناشی از این واسطه‌گری چقدر است؟

اکثر شرکت‌های تولیدی به منظور دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران مجبور به استفاده از شرکت‌های ثبت شده در کشورهای ثالث هستند که در پتروشیمی خراسان این اتفاق صرفا به صورت کارگزاری جهت انتقال ارز بوده و جنبه واسطه‌گری ندارد.

این پاسخ‌ها را علیرضا بابازاده مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی خراسان در سامانه کدال منتشر کرده است.

عناوین برگزیده