به گزارش می متالز، چند روز پیش(10تیر) تفاهمنامهای بین راهآهن و ایمیدرو به امضا رسید که طی آن دو طرف برای مشارکت و سرمایهگذاری در احداث خط دوم ریلی مسیر سنگان-تربت-جندق به توافق رسیدند.
به گزارش تین نیوز، هدف از امضای این تفاهمنامه، مشارکت در سرمایهگذاری خط دوم سنگان - بافق و حمل مواد معدنی و محصولات سنگان اعلام شد.
مهرداد تقی زاده دبیر انجمن صنفی شرکتهای ریلی در کانال تلگرامی خود در مورد دلائل اهمیت انعقاد قرارداد دو خطه کردن راهآهن سنگان بافق نوشت: از ۳۰ سال قبل معتقد بودم راهآهن زیانده نیست و اگر به بخش خصوصی چراغ سبز دهیم و پکیج سرمایهگذاری را جذاب تعریف کنیم، بخش خصوصی در راهآهن سرمایهگذاری میکند و جو غالب در دهها سال گذشته مخالف این موضوع بود.
وی افزود: در گذشته سد ایجاد شرکتهای مالک واگن مسافری و باری و لکوموتیو و شرکتهای تعمیراتی و مشارکت در احداث خطوط فرعی یکی پس از دیگری شکسته شده بود، اما در احداث زیرساخت راهآهن در خطوط اصلی شبکه این اولین پروژه با سرمایهگذاری بخش خصوصی بود و میتواند نقطه عطف تلقی شود (قبلاً در حد خطوط فرعی کارهایی انجام شده بود).
این کارشناس حمل و نقل عنوان کرد: با این وضع مالی دولت، باید چنین اقداماتی در محورهای دیگر هم افزایش یابد تا منتظر بودجه دولتی نمانیم.
تقی زاده گفت: اهمیت دیگر این پروژه در اینجاست که سرمایهگذار از بخش معدن است که توان دادن بار بیشتر به راهآهن را دارد و این بهترین حالت است. یعنی این کار افزایش بار معدنی را تضمین میکند.
در تفاهمنامه مذکور، شرکت راهآهن و ایمیدرو موافقت کردند در احداث خط دوم مسیر سنگان-تربیت حیدریه-جندق-بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با بیش از ۸۱ هزار میلیارد ریال، سرمایهگذاری و مشارکت کنند و راهآهن نیز متعهد شده است مواد اولیه و محصولات صنایع معدنی سنگان را در شبکه ریلی کشور جابهجا کند.
با بهرهبرداری از این پروژه ریلی در محور سنگان-بافق تقاضای حمل بار با ناوگان ریلی در این مسیر بیش از ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش مییابد.
به گفته رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مجتمع سنگان برنامه تولید ۲۰ میلیون تن محصول معدنی را در حال اجرا دارد که بخشی از آن روانه کارخانههای فولاد مرکز و جنوب کشور (شرکتهای مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب و...) خواهد شد.