به گزارش می متالز، محمد اسلامی بعدازظهر در مراسم آغاز ریلگذاری راهآهن زاهدان به چابهار محرومیتزدایی و پیشرفت را از دغدغههای مسئولان ارشد جمهوری اسلامی خواند و اظهار داشت: هدف عالی انقلاب اسلامی، آبادانی ایران و عزت و سربلندی مردم است.
وی با اشاره به اینکه امروز جزو نادر کشورهای دنیا هستیم که سرنوشت کشور توسط مردم و رهبری تعیین میشود و راه نفوذی برای مداخله وجود ندارد، تصریح کرد: برنامه پیشرفت و توسعه براساس اهداف ملی و با استفاده از ظرفیتهای سرزمینی و انسانی برنامهریزی و دنبال میشود.
وزیر راه و شهرسازی، توسعه محور شرق و توسعه سواحل مکران را دو برنامه کلیدی کشور خواند و بیان کرد: در برنامه ششم توسعه برای تحقق این اهداف، سرمایهگذاریهای قابلملاحظهای در حوزههای زیرساختی، روبنایی و زیربنایی انجام شده و کار در حال انجام است.
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که از یک گذشته با محرومیت فوقالعاده بالا کار شروع شده و برای رسیدن به یک تراز معقول باید کار زیادی انجام گیرد. در این مسیر باید با برنامه حرکت کرد و از فرصتها و منابع به شکل بهینه بهره برد تا مردم استان سیستان و بلوچستان بتوانند اثربخشی این اقدامات را بهطور واضح لمس کنند.
عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: توسعه زیرساختهای حمل و نقل با اولویت بندر، ریل، جاده و فرودگاه در این استان فعال بوده که بزرگترین آن پروژه راهآهن چابهار به زاهدان است و امتداد آن به بیرجند و شبکه سراسری در تربت حیدریه متصل میشود.
اسلامی حجم بار ترانزیتی پیشبینیشده برای این مسیر ریلی را هفت میلیون تن عنوان و اعلام کرد: این میزان بار ظرف دو تا سه سال پس از افتتاح این خط ریلی محقق خواهد شد و تحقق این امر به خاطر فعال شدن کریدور شمال به جنوب از بندر چابهار است.
وی ادامه داد: در سال 96 در بندر شهید بهشتی چابهار حدود 920 هزار تن تخلیه و بارگیری داشتیم که در سال 97 با تصمیمات و تدابیر اتخاذ شده این میزان به 2 میلیون و 400 هزار تن رسید. در سال 98 نیز از سه میلیون تن عبور کرد و امیدواریم در سال جاری رکورد 4 میلیون تن را تجربه کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات اندیشیدهشده برای رونق بندر چابهار افزود: در این زمینه با آوردن بارهای شرق کشور و همچنین از بندرهای غربی و مرکزی به بندر چابهار شاهد تاثرگذاری بهسزایی بودهایم. اتفاقی که نقش ویژهای در کاهش قیمت تمام شده کالا، افزایش فرصت اشتغال و رونق اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان شده است.
وی ادامه داد: در گذشته روزانه در بندر شهید بهشتی 200 کامیون بارگیری میکرد اما اکنون این میزان به روزانه 1000 کامیون رسیده است. در این زمینه تردد جادهای بین چابهار تا ایرانشهر از یک میلیون و 400 هزار خودرو در سال 97 به 2 میلیون و 600 هزار خودرو در سال 98 رسیده است. این موارد حاکی از تامین مناسب زیرساختها، ایجاد قابلیت و هماهنگیهای مدیریتی است که نتیجه آن، زمینهساز این تاثیرگذاری شده است.
اسلامی گفت: درخصوص بحث راهها هم کار به همین شکل است. زمانی در سیستان و بلوچستان از راههایی که وجود نداشت صحبت میشد اما اکنون این شرایط تغییر کرده است؛ در مقطعی روی ایجاد راههای اصلی تمرکز شد تا با افزایش بهرهوری از راهها این ظرفیت گسترش پیدا کند.
وی نیاز کشور را مبنای توسعه راهها خواند و افزود: با افزایش ظرفیت ورودی محورها، ظرفیت زیرساختی نیز افزایش پیدا میکند که در تبدیل راههای اصلی به بزرگراه در شمال و جنوب کار در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اگر منابع بیشتری تخصیص یابد، راندمان افزایش پیدا خواهد کرد، با اشاره به کار برای توسعه کریدور شرقی و غربی از میرجاوه درخصوص فرودگاههای استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بابت توسعه فرودگاههای استان پنج فرودگاه در برنامه قرار دارند و در این زمینه فرودگاه سراوان حداکثر تا 3 ماه دیگر افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: بیمارستان جدید سراوان نیز که از زیباترین بیمارستانهای کشور است، ساخته و تحویل وزارت بهداشت شده و بهزودی بهصورت رسمی افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
اسلامی در ادامه مراسم آغاز ریلگذاری مسیر راهآهن چابهار به زاهدان با تشکر از همراهی مقام معظم رهبری و مصوب ایشان برای کمک به این پروژه از محل صندوق توسعه ملی گفت: در این زمینه از قرارگاه خاتمالانبیاء خواسته شد تا برای این پروژه تقویت و تجهیز شود که در این مسیر یکی از شرکتهای وزارت راه و شهرسازی برای کمک به قرارگاه اعزام شده تا ظرفیت روسازی بهصورت مکانیزه تقویت شود.
وی افزود: تلاش میکنیم با یک راندمان بالا و متفاوت کار ریلگذاری انجام شود تا به قول و تعهدی که به مقام معظم رهبری و شخص رئیس جمهوری داده شده است، متعهد باشیم.
عضو کابینه دولت در ادامه با اشاره به تاکید و پیگیریهای مکرر رئیسجمهور بابت این پروژه تصریح کرد: باید با تجهیز و افزایش امکانات در تمام نقاطی که به لحاظ زمانبندی عقب افتاده است، انجام شود تا با تشریکمساعی کار گسترش یافته و ظرفیت بهصورت موازی توسعه یابد تا بتوانیم قبل از خردادماه از این مسیر بهرهبرداری شود.
وی ادامه داد: امیدواریم همچون برخی پروژهها که در تکمیل آنها یک رکورد جدید ثبت شد، شاهد ثبت یک رکورد جدید در بهرهبرداری از راهآهن چابهار–زاهدان باشیم. در این مسیر چند آزادراه افتتاح شده است. کاری که در مدت 1.5 سال انجام گرفت، معادل کاری است که پیش از آن در عرض هفت تا هشت سال انجام میشد که امیدواریم این پیوستگی را در این پروژه نیز شاهد باشیم.