تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۱۶۲۳۸
معاون وزیر راه:

پروژه راه آهن زاهدان ـ چابهار آغاز ترانزیت ایران به آسیای میانه ‌خواهد بود

می متالز - ‌معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ریل‌گذاری راه آهن زاهدان ـ چابهار گفت: این پروژه ‌آغاز ترانزیت ایران به آسیای میانه ‌خواهد بود.
پروژه راه آهن زاهدان ـ چابهار آغاز ترانزیت ایران به آسیای میانه ‌خواهد بود

به گزارش می متالز، خیرالله خادمی ظهر امروز در حاشیه مراسم ریل‌گذاری راه آهن زاهدان ـ چابهار که با حضور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد اظهار داشت: خوشبختانه علی‌رغم مشکلات فراوانی که در بخش تامین مالی پروژه‌ها، کشور با آن مواجه است اما روند اجرایی پروژه‌ها با پیشرفت بسیار خوبی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: در بخش توسعه ریلی 10 هزار کیلومتر مسیر ریلی در برنامه داریم که تعداد زیادی از آن‌ها به مرحله روسازی رسیده است در کمتر زمانی بوده که چهار یا پنج محور به صورت همزمان با این طول ریل‌گذاری انجام شده باشد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت کشور در بخش توسعه راه‌آهن همیشه حداکثر بین 150 تا 170 کیلومتر در سال بوده است عنوان کرد: امسال برنامه ما با این طول در چهار محور در حال برگزاری است و ممکن است پنجمین و ششمین محور نیز به آن اضافه شود که این امر نشان دهنده گستردگی و بومی شدن کار در کشور است.

وی بیان کرد: در بخش‌های دیگر مثل آزادراه‌ها نیز اقدامات خوبی در حال انجام است که حدود 1200 کیلومتر آزادراه با روند خوبی در برنامه قرار دارد که بیش از 580 کیلومتر از آن پیشرفتی بیش از 80 درصد داشته و می‌تواند همین امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی به بخش بزرگراهی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از محورهای بزرگراهی شامل زابل، بم، میرجاوه و چابهار در حال اجرا است همچنین در کل کشور نیز نزدیک به 8 هزار کیلومتر بزرگراه در حال کار داریم که حدود 1200 کیلومتر از آن در برنامه اجرایی امسال و اوایل سال بعدی قرار دارد این اقدامات اشتغال فراوانی در کشور به همراه داشته و هم  باعث توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

خادمی با بیان اینکه در بخش ریلی این پروژه، نکته خاصی وجود دارد که باید به آن توجه شود تصریح کرد: یکی از نیازهای کشور تغییر مود حمل و نقل از جاده‌ای به ریلی به واسطه ارزانی خط ریلی است اما برای اینکه این اتفاق بیفتد با وجود اینکه توسعه ریلی زمینه کار است اما اتصال ریل‌ها به شبکه و مبادی اصلی حرف اول را می‌زند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: در این پروژه این اتفاق برای کشور می‌افتد چون به عنوان یک نقطه تزریق‌کننده بار به داخل شبکه راه آهن کشور و نقطه‌ای که آغاز ترانزیت ما به آسیای میانه و افغانستان به عنوان نزدیکترین مسیر ریلی است می‌تواند یک سرآغاز خوب برای کشور باشد.

وی اظهار داشت: امیدواریم با بهره برداری از این پروژه بتوانیم ورود بار از بندر اقیانوسی و بزرگ چابهار را به کل کشور را داشته باشیم.

عناوین برگزیده