تاریخ: ۲۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۰
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۱۶۴۳۷
سرویس خبر : انرژی

محدودیت های ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه های نفت

می متالز - مدیر هماهنگی و نظارت برتولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: طرح ارسال میعانات گازی به پالایشگاه های کشور مربوط به دیروز و امروز نیست، این فرآیند چند سالی است درحال انجام است بطوریکه حجم قابل توجهی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و حجم کمی از میعانات گازی پارس جنوبی نیز دردیگر پالایشگاه های نفت، ‌به صورت بخشی از خوراک مصرف شده اند.
محدودیت های ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه های نفت

به گزارش می متالز، سعید مداح مروج بیان کرد: نفت سنتزی مخلوطی از نفت خام فوق سنگین میادین غرب کارون و میعانات گازی پارس جنوبی است که به نسبت معین برای ارسال به پالایشگاه های شمالی در نظر گرفته شده است.

نحوه مصرف خوراک در پالایشگاه ها

مداح مروج با بیان اینکه پالایشگاه های بندرعباس، لاوان و شیراز در کنار شرکت نفت ستاره خلیج فارس از جمله پالایشگاه هایی بوده اند که از سال های گذشته تاکنون میعانات گازی را دریافت و پالایش می کنند، افزود: دراین سه پالایشگاه مجموعا ۴۲۸ هزار بشکه خوراک دریافت می شود که ۲۹۶هزاربشکه آن نفت خام سنگین خارک، ۷۵ هزار بشکه از حوزه های گچساران- سروستان، سعادت آباد، سلمان - اباذر و لاوان و مابقی آن یعنی حدود ۴۵ تا ۵۲هزار بشکه سهم میعانات گازی است که به صورت روزانه دریافت و پالایش می شود.

به گفته وی در پالایشگاه بندرعباس روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار بشکه، پالایشگاه لاوان حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه و در پالایشگاه شیراز نیز حدود ۶ تا ۸ هزار بشکه در روزمیعانات گازی به خوراک نفت آنها اضافه و پالایش می شود.

ارسال میعانات گازی با تانکر در گذشته

وی افزود: در مقاطعی میعانات گازی پالایشگاه هایی مانند تبریز و کرمانشاه از طریق تانکر تامین می شد، اما چون تاسیسات خاصی وجود نداشت تصمیم براین شد تا با همکاری شرکت های ملی نفت، پخش و خطوط لوله ومخابرات، مخازنی در عسلویه تجهیز وامکانات بارگیری از جمله بازوها و سکوی بارگیری نصب شوند که این مهم در سال گذشته اجرایی شد.

مداح مروج ادامه داد: پیش تر مقرر بود تا با تانکر روزانه ۲۰-۲۵ هزار بشکه میعانات گازی به سمت پالایشگاه اصفهان حمل شود و ۵-۸ هزار بشکه هم به پالایشگاه کرمانشاه تحویل داده شود که این امر در مقاطعی انجام شد، اما اخیرا در دو ماه گذشته تصمیم براین شد تا از حوزه مارون با ایجاد اتصالات و تغییراتی بتوان خطوط موجود را برای تحویل محموله ها تجهیز کرد.

تحویل ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی جدید به سه پالایشگاه نفتی

وی با بیان اینکه به منظور تسریع و تسهیل در کار و کاهش هزینه ها قرار شد تا همکاران شرکت ملی نفت این میعانات را با نفت ترش که مربوط به حوزه غرب کارون است به نسبت معین مخلوط کنند، اظهار کرد: این اتفاق از ۴۰- ۴۵ روز گذشته اجرایی شده است و همچنان ادامه دارد.

مدیر نظارت و هماهنگی بر تولید اضافه کرد: در ۲۰روز ابتدایی تیرماه، روزانه حدود ۴۵ هزار بشکه نفت سنتزی (مخلوطی از میعانات گازی و نفت خام غرب کارون) تحویل سه پالایشگاه شده است که در واقع ۳۳ هزار بشکه آن سهم میعانات گازی پارس جنوبی بوده است. بعبارتی به جای اینکه روزانه ۲۵ هزار بشکه با تانکر تحویل شود، این اقدام از طریق خط لوله انجام شد که البته این امربه دلیل تغییر نسبی در برخی مشخصات نیاز به مطالعه بیشتر داشته لذا نمی تواند مستمر باشد لیکن برای مواقع ضرورت، بسیار کارگشا خواهد بود.

به گفته وی از این میزان نفت سنتزی (۴۵ هزار بشکه) پالایشگاه اصفهان با ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه ای، چون در مبدا قرار گرفته است میزان بیشتری دریافت می کند و آنچه که باقی می ماند به سمت پالایشگاه تبریز و تهران ارسال می شود.

وی توضیح داد: در ماه جاری به طور متوسط روزانه حدود ۴۰-۴۵ هزار بشکه نفت سنتزی ارسال شده است تا در سه پالایشگاه اصفهان، ‌تبریز و تهران مصرف شود، دراین بین سهم میعانات گازی ۳۲ هزار بشکه بوده است که از این رقم ۲۰ هزار بشکه میعانات به پالایشگاه اصفهان و ۱۲ هزار بشکه مابقی به پالایشگاه های تبریز و تهران تحویل شده است.

مروج با ذکر این مطلب که فارغ از میزان میعانات گازی که در ستاره خلیج فارس پالایش می شود با احتساب فرآیند مذکور حدود ۷۷ هزار بشکه میعانات نیز دردیگر پالایشگاه های نفت بعنوان بخشی ازخوراک مصرف می شوند، تاکید کرد: این روند به دلیل نوع طراحی پالایشگاه ها و خسارتی که ممکن است در طولانی مدت به تاسیسات وارد کند نمی تواند ادامه دار و بیش از این باشد.

عوارض ارسال میعانات به پالایشگاه های نفت / ارسال نفت سنتزی تعدیل می شود

این مقام مسوول با بیان اینکه ممکن است در آینده نزدیک ۳۰ هزار بشکه از این نفت سنتزی از طریق خط امیدیه به سمت پالایشگاه ابادان ارسال شود، افزود: البته در مقاطعی از طریق خطوط ارتباطی ماهشهر برخی از محموله های میعانات گازی به این پالایشگاه ارسال می شد که امر جدیدی محسوب نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه پالایش نفت سنتزی را باید بصورت پیوسته مونیتور و آثار آن را بررسی و تحلیل کرد، افزود: ممکن است در بیست روز تا یک ماه آینده میزان ارسال نفت سنتزی تعدیل شود.

وی تاکید کرد: اگر ما موفق شده ایم روزانه ۴۵ هزار بشکه نفت سنتزی را در پالایشگاه های نفتی مصرف کنیم و دراینده ۲۰-۳۰ هزار بشکه را در آبادان نیز به مصرف برسانیم؛ اگرچه بخشی از مشکل شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز را با کمک پالایشگاه ها حل کرده ایم، لیکن محدودیت هایی را به لحاظ کمی و کیفی برای پالایشگاه ها ایجاد کرده ایم.

مداح مروج درخصوص محدودیت هایی که برای محصولات تولیدی میعانات گازی وجود دارد، توضیح داد: محصولات تولیدی میعانات بیشتر در محدوده نفت و بنزین قرار می گیرد؛ این درحالی است که در بخش بنزین باتوجه به بحث تحریم، سهمیه بندی بنزین و ویروس کرونا محدودیت هایی وجود دارد که فقط به کشور ما محدود نمی شود، بلکه باید در نظر داشت در دنیا مصرف این سوخت پایین امده است.

وی در پایان گفت: چنانچه طرح فوق بصورت بلند مدت اجرا شود بدلیل ترش بودن محموله های ارسالی، میزان خوردگی وهزینه های تعمیراتی تاسیسات پالایشگاهی نیز افزایش نسبی خواهد یافت لذا صرف نظر از مصرف بیشتر کمیکال باید تعمیرات شرکت های پالایش کننده این قبیل خوراک ها با دقت عمل بیشتری معمول شود.

عناوین برگزیده