تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۵۴۷
کد خبر: ۱۱۶۵۵۴
وعده‌هایی که محقق نمی‌شوند؛

ساختمان اداری راه‌آهن همدان هنوز به داخل شهر منتقل نشده است

می متالز - زمان عملیاتی شدن تعهدها اعلام شود.
ساختمان اداری راه‌آهن همدان هنوز به داخل شهر منتقل نشده است

به گزارش می متالز، آذین رضایی: مدیرکل راه‌آهن غرب کشور گفت: در زمان افتتاح راه‌آهن همدان تعهداتی مبنی بر انتقال ساختمان اداری به داخل شهر عنوان شد که تاکنون عملیاتی نشده است.

ایستگاه راه‌آهن شهر همدان در 12 کیلومتری مرکز شهر و در نزدیکی رباط شورین واقع شده ‌است که به‌دلیل دور بودن محل قرارگیری، مقرر شد به ایستگاه باری تبدیل شود؛ خط راه‌آهن تهران- همدان اردیبهشت‌ماه سال 1396 افتتاح شد.

تاکنون خبرهای متعددی درخصوص وضعیت راه‌آهن همدان، انتقال ایستگاه به داخل شهر و وضعیت کریدور غرب کشور در رسانه‌های مختلف منتشر شده و آخرین مورد که به آن پرداخته شد، موضوع پروژه اتصال راه‌آهن همدان به سنندج بوده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تیرماه سال جاری در مراسم آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن سنندج از تکمیل و بهره‌برداری این ایستگاه تا یک‌ونیم سال آینده سخن گفت که 370 میلیارد تومان طی امسال به این پروژه اعتبار تخصیص داده شده و سال آینده نیز 350 میلیارد دیگر تخصیص داده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه راه‌آهن سنندج و اتمام آن را اولویت دولت و تحقق این مهم را بعد از اتصال راه‌آهن همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی کشور دانسته که 800 میلیارد تومان اعتبار به‌منظور اتمام این پروژه اختصاص یافته و طی امسال و سال آینده تزریق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین عنوان کرده بود راه‌آهن سنندج باید تا پایان دولت به اتمام رسیده و عملیات اجرایی این پروژه نباید حتی یک روز هم توقف داشته باشد.

لازم به ذکر است مسیر راه‌آهن همدان- سنندج به طول حدود 151.5 کیلومتر که 60 کیلومتر آن در استان همدان به بهره‌برداری رسیده و 91.5 کیلومتر آن در استان کردستان، به‌عنوان بخشی از راه‌آهن تهران- همدان- سنندج، مراکز استان‌های همدان و کردستان را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

مسیر مذکور از ایستگاه همدان منشعب و با عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد، قروه و دهگلان، به ایستگاه سنندج ختم می‌شود.

اتصال سنندج به شبکه راه‌آهن سراسری از طریق همدان و تهران، امکان توسعه پروژه در آینده و اتصال آن به استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کرمانشاه، تأمین ایمنی و رفاه حال مسافران و کاهش تصادفات جاده‌ای ازجمله اهداف اجرای این پروژه عنوان شده است.

همچنین جذب بخش قابل توجهی از ترافیک جاده‌ای به‌منظور جابه‌جایی بار و مسافر، توسعه صنعت گردشگری و جهانگردی در منطقه پروژه، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی از دیگر اهداف این پروژه عنوان شد.

آبان‌ماه سال گذشته نیز مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از بدهی 50 میلیارد تومانی به پیمانکار خبر داده و کل مبلغ هزینه‌شده برای این پروژه را 740 میلیارد تومان عنوان کرده و آزادسازی 17 از 35 کیلومتر نسبت به بازدید قبل، بدهی پنج میلیارد تومانی و 50 میلیارد تومان اعتبار نقدی مورد نیاز برای رفع معارض ملکی و تأسیساتی را از خسارات اجرای این پروژه برشمرده بود.

اما آنچه ما را بر آن داشت تا مجدد به موضوع راه‌آهن همدان بپردازیم، آگاهی از وضعیت ساختمان اداری راه‌آهن همدان و چگونگی وضعیت کریدور غرب کشور بود که به این منظور با مدیرکل راه‌آهن غرب کشور گفت‌و‌گویی داشته باشیم.

سیدسعید ابراهیم‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما به فعالیت شرکت ساخت به‌عنوان پیمانکار در اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: شرکت ساخت پروژه راه‌آهن همدان– سنندج در دو قسمت (از سمت همدان و از سمت سنندج) درحال کار است.

مدیرکل راه‌آهن غرب کشور درخصوص راه‌آهن کرمانشاه- ایلام نیز بیان کرد: راه‌آهن کرمانشاه- ایلام در حوزه کاری ما نیست و به اداره کل راه‌آهن اراک مربوط می‌شود.

وی در ادامه درخصوص ایستگاه راه‌آهن همدان نیز یادآور شد: ایستگاه راه‌آهن همدان با سرعت خوبی درحال پیشروی بوده و امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده بتوانیم این پروژه را به بهره‌برداری کامل برسانیم.

ابراهیم‌نژاد در بحث ساختمان اداری راه‌آهن همدان نیز تصریح کرد: درخصوص ساختمان اداری در زمان افتتاح راه‌آهن همدان، تعهداتی مبنی بر انتقال به داخل شهر عنوان شد که تاکنون عملیاتی نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که احتمال انتقال ساختمان اداری تا پایان سال جاری وجود دارد، گفت: امیدواریم این وعده که از زمان افتتاح راه‌آهن عنوان شده، محقق شود.

مدیرکل راه‌آهن غرب کشور در ادامه از انتقال ایستگاه راه‌آهن به داخل شهر سخن گفت و خاطرنشان کرد: در این خصوص نیز شرکت ساخت به‌عنوان پیمانکار درحال انجام کار است.

وی از چگونگی فعالیت قطار همدان با توجه به شرایط کرونایی حاکم صحبت کرد و یادآور شد: قطارها با رعایت پروتکل‌ها به‌طور مرتب درحال فعالیت هستند.

ابراهیم‌نژاد با بیان اینکه هرروز حرکت قطار همدان به تهران و تهران به مشهد و بالعکس انجام می‌شود، اظهار کرد: قطار باری نیز حمل‌ونقل بار را انجام می‌دهد.

وی در پایان درخصوص حمل‌ونقل ریلی بار از ایستگاه همدان نیز گفت: به دنبال افزایش تنوع محصولات از طریق ریل هستیم که خدمات بیشتری در این بخش ارائه شود.

با توجه به اظهارات مدیرکل راه‌آهن غرب کشور درخصوص وضعیت راه‌آهن همدان- سنندج و قابل قبول بودن انجام کار توسط پیمانکار، نکته قابل تأمل در این گفت‌وگو وعده مسئولان مبنی بر انتقال ساختمان اداری راه‌آهن همدان به داخل شهر از زمان افتتاح راه‌آهن و سپری شدن بیش از سه سال از این وعده بوده که هنوز اقدامی در این خصوص نشده است.

هنوز وعده انتقال ایستگاه مسافربری به داخل شهر محقق نشده و مدیرکل راه‌آهن غرب کشور امیدوار به تحقق وعده انتقال ساختمان اداری به داخل شهر است، اما اینکه چه زمانی این وعده‌ها محقق خواهد شد، مشخص نیست.

وعده‌های محقق‌نشده انباشته‌شده مسئولان این‌روزها سوژه‌ای برای خبرنگاران و جراید شده تا شاید تلنگری باشد برای آن‌ها و این وعده‌های فراموش‌شده می‌طلبد مسئولان مربوطه و مدیریت ارشد هرچه سریع‌تر به‌ویژه درخصوص وعده‌ها در رابطه با راه‌آهن ورود کرده و شاهد تأخیر در تحقق آن‌ها بیش از این نباشیم.

عناوین برگزیده