تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۵
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۲۶۸۲۲۵

پیشرفت ۹۰درصدی راه آهن سنندج/ صدای سوت قطار سال آینده شنیده می‌شود

‌می‌متالز - پروژه راه آهن همدان به سنندج از پیشرفت ۹۰ درصدی برخوردار است و بر اساس وعده وزیر راه و شهرسازی، این پروژه زیربنایی احتمالا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشور‌های خارجی از جمله ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، کردستان، کرمانشاه به همراه استان‌های لرستان و همدان را در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا قرار داده، شاهراهی که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک گسترش آن رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد.

بی شک قطار توسعه استان‌های غرب کشور زمانی به حرکت درآمده و زمینه ساز رشد اقتصادی می‌شود که ظرفیت‌های ریلی، راهی، ترانزیتی و مرزی استان با برنامه ریزی اصولی مسئولان به کار گرفته شود موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.

در پرونده‌ای وضعیت شبکه ریلی غرب کشور را مورد بررسی قرار داده است.

کردستان به لحاظ ژئوپلیتیکی در منطقه بسیار مهمی از کشور قرار دارد و در حوزه ترانزیت کشور عراق و دیگر همسایه‌ها بسیار تأثیرگذار است.

توسعه خطوط ریلی در این منطقه می‌تواند علاوه بر تحقق آرزوی دیرینه کردستانی‌ها به روند ترانزیت و تجارت کالا در مرز‌های غربی کشورمان سرعت بخشد.

بیش از ۱۸ سال است از آغاز پروژه ساخت راه آهن همدان- سنندج می‌گذرد و هم اکنون مرحله ریل گذاری آن انجام شده و برای تکمیل نهایی نیازمند اعتباری ویژه از سوی دولت و مجلس است.

پیشرفت ۹۰درصدی راه آهن سنندج/ صدای سوت قطار سال آینده شنیده می‌شود

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه راه‌آهن سنندج

وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان کردستان از پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه راه‌آهن همدان به سنندج خبر داد و گفت: تمام سعی خود را خواهیم کرد که این پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

رستم قاسمی افزود: زیرسازی مسیر صورت گرفته و این مرحله بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: پیش‌بینی لازم برای تکمیل ایستگاه‌هایی که در مسیر قراردارند، صورت گرفته و برای تکمیل راه‌آهن همدان به سنندج بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.

قاسمی ابراز امیدواری کرد که این پروژه زیربنایی در دولت سیزدهم و در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد و استان مرزی کردستان به خطوط ریلی کشور بپیوندد.

پیشرفت ۹۰درصدی راه آهن سنندج/ صدای سوت قطار سال آینده شنیده می‌شود

بهره برداری از راه آهن سنندج در سال جاری امکان پذیر نیست

سالار زارع مدیر اجرایی پروژه راه آهن همدان به سنندج اظهار کرد: مسئولان و تصمیم گیران ارشد کشور در راستای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور از سال ۱۳۸۳ پروژه راه آهن تهران به سنندج را کلید زدند.

وی افزود: پس از ۱۸ سال چشم انتظاری، خطوط راه‌آهن سرانجام در سال گذشته به استان کردستان رسید، اما این پروژه برای بهره‌برداری نهایی نیازمند اعتبار ویژه است.

زارع اعلام کرد: فاز نخست این پروژه از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و فاز دوم آن از همدان به سنندج هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی افزود: طول خط آهن تهران- همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌طول ۲۷۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید و عملیات ریل گذاری مسیر همدان به سنندج نیز به اتمام رسیده است.

زارع خاطرنشان کرد: مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که در ۳ قطعه تعریف شد و اکنون عملیات ریل گذاری آن تمام شده است.

مدیر پروژه راه آهن سنندج اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی ۱۰۰ درصد، روسازی ۶۸ درصد، ساختمان ۸۵ درصد و پیشرفت کلی طرح ۷۸ درصد است.

زارع افزود: تاکنون برای این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

وی اعلام کرد: بر اساس اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل این پروژه بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که بیشتر این مبلغ باید به پیمانکاران پرداخت شود و بدون شک این پروژه در سال جاری به بهره برداری نخواهد رسید.

زارع افزود: ظرفیت انتقال مسافر در این مسیر ۳۰۰ هزار نفر در سال و ظرفیت باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک با بهره برداری از این پروژه زیربنایی شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت در استان خواهیم بود.

پیشرفت ۹۰درصدی راه آهن سنندج/ صدای سوت قطار سال آینده شنیده می‌شود

مطالبات پیمانکاران و شرکت‌های تولید کننده ریل در مسیر همدان به سنندج ۸۰۰ میلیارد تومان است

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک اظهار کرد: طی ۶ ماه گذشته تنها ۱۲ میلیارد تومان به پروژه راه آهن همدان به سنندج تزریق شده، اما برای بهره برداری این پروژه بر اساس برآورد‌های سال جاری به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان آن مطالبات پیمانکاران و یا شرکت‌های تولید کننده ریل است.

شاهین اسد فامیان افزود: اگر اعتبار مورد نیاز به سرعت تأمین شود بدون شک روند تکمیل این پروژه نیز تسریع خواهد شد و در سال ۱۴۰۲ کردستان نیز به خط ریلی کشور متصل خواهد شد.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک ادامه داد: این محور از غرب تهران شروع می‌شود و شهر‌های رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه، دهگلان و سنندج را تحت پوشش قرار خواهد داد و در روند کاهش تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت‌های فسیلی بسیار مؤثر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر بودجه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز تخصیص یابد خط ریلی همدان- سنندج تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد و کردستانی‌ها از سال جدید می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده