تاریخ: ۲۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۵
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۱۶۹۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استخراج سالیانه بیش از یک میلیون تن مواد معدنی از معادن نیشابور

می متالز - نیشابور به دلیل موقعیت خاص مکانى و قدمت بالای تاریخی خود، موقعیت مناسبى از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنى دارد.
استخراج سالیانه بیش از یک میلیون تن مواد معدنی از معادن نیشابور

به گزارش می متالز، نیشابور یکی از شهر‌های باقدمت بالای تاریخی خراسان رضوی و حتی کشور است که علاوه بر آب هوای بی نظیر، به دلیل موقعیت خاص مکانى خود که محل برخورد پدیده ‏هاى عمده زمین‏ شناسى است، موقعیت مناسبى از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنى دارد.

قدیمی‌ترین معدن فیروزه جهان با قدمت ۷ هزار سال و معادنی همچون طلا و سنگ آهن به حد فراوان در این شهرستان یافت می ‏شود که این امر باعث اشتغال زایی شده است.


۶۸ معدن دارای پروانه در نیشابور

محمدرضا پورکاویان رئیس اداره صنعت و معدن نیشابور در این باره  می‌گوید: در این شهرستان ۶۸ معدن دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که ۲۳ معدن فعال و ۴۵ معدن غیر فعال می‌باشد.
 
او در رابطه با میزان استخراج سالیانه معادن نیشابور، می افزاید: ظرفیت اسمی استخراج از معادن نیشابور سالیانه یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۰ تن مواد معدنی است.

رئیس اداره صنعت و معدن نیشابور در مورد میزان ذخیره این معادن، ادامه می دهد: ذخیره قطعی معادن فعال نیشابور بالغ بر ۷۶ میلیون تن می‌باشد که فرآوری مواد معدنی ۸ معدن در داخل خود معدن انجام می شود.

 پورکاویان با اشاره به اینکه ۲۳ معدن فعال نیشابور برای ۱۶۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است، بیان می کند: نیشابور دارای ۱۹ نوع ماده معدنی شامل آهن، طلا، پوکه معدنی، نمک، سنگ‌های آهکی، سنگ‌های تزئینی "مرمریت"، خاک‌های صنعتی، گچ، سنگ لاشه، کرمیت، منگنز، سیلیس، کانسنگ مس، سرب و روی، شن، ماسه، کریزوکولا، پوزولان، تالک سرپانتینین و سیلتینین می‌باشد.
 
استخراج سالیانه بیش از یک میلیون تن مواد معدنی از معادن نیشابور
 

راه اندازی کارخانه فرآوری سنگ طلا در نیشابور

حمیدرضا شفیعی مدیر عامل معدن طلا نیشابور می گوید: پس از ۱۴ سال انتظار معدن طلا نیشابور به مرحله استخراج رسیده و از ابتدای امسال کار استخراج از معدن شروع شده است.
 
او می افزاید: استخراج از معدن باید دو سال پیش آغاز می‌شد که بنا به دلایلی این پروسه به تاخیر افتاده است.
 
مدیر عامل معدن طلا نیشابور ادامه می دهد: تا دو ماه آینده کارخانه فرآوری معدن طلا نیشابور راه اندازی می شود و از استخراج تا فرآوری این مواد معدنی در نیشابور صورت می گیرد.

استخراج سالیانه بیش از یک میلیون تن مواد معدنی از معادن نیشابور


تحریم‌ها بلای جان معادن نیشابور

حسین جعفرنژاد نایب رئیس هیات مدیره معدن سنگ مرمریت نیشابور می گوید: تحریم‌ها کار مارا برای تهیه و تامین ابزارآلات و ماشین آلات معدنی سخت تر کرده است.
 
او می افزاید: افزایش قیمت دلار باعث افزایش و حتی کمبود وسایل استخراج و فرآوری مواد معدنی شده است.
 
استخراج سالیانه بیش از یک میلیون تن مواد معدنی از معادن نیشابور

یکی از راه حل‌های رفع این مشکل این است که مسوولان مربوطه مسیر گرفتن تسهیلات بانکی برا تامین نیاز مالی و خرید تجهیزات معادن را هموار تر کنند.
 
معدن نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد و می‌توان کمک قابل توجهی به اقتصاد کند که این مهم باید مورد توجه مسوولان باشد.
عناوین برگزیده