تاریخ: ۲۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۳۳۵
کد خبر: ۱۱۷۳۶۴
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد:

آزادسازی ۲۰ هزار کیلومتر مربع محدوده معدنی

می متالز - معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: بررسی کارنامه دولت دوازدهم در بخش اکتشاف نشان می‌دهد که ۲۰ هزار کیلومتر مربع آزادسازی تمام پهنه‌ها و بخش اعظم محدوده‌های اکتشافی انجام شد.
آزادسازی ۲۰ هزار کیلومتر مربع محدوده معدنی

به گزارش می متالز، «محمد باقر درّی» روز جمعه تصریح کرد: در دولت دوازدهم گام‌های بلندی در اجرای اکتشافات عمقی و اکتشافات در مقیاس یک‌ بیست‌و پنج ‌هزارم انجام شد.

وی افزود: تاکنون تعداد نقشه های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌بیست‌ و پنج‌ هزارم به ۲۸۰ برگه بالغ شده است و در زمینه نقشه‌های ژئوشیمیایی اکتشافی در مقیاس یک ‌بیست‌ و پنج ‌هزارم هم تعداد ۱۱۹ برگه یا محدوده آنومال به چاپ رسید.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: شمار نقشه زمین‌شناسی-معدنی در مقیاس یک‌ پنجاه ‌هزارم و بزرگتر به وسعت ۲۰۰هکتار (بالغ بر ۲۵ محدوده) نیز اجرا شد.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور سال گذشته عملیات شناسایی ذخایر معدنی در وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع را انجام داد و امسال هم این امر تداوم دارد و در عین حال آزادسازی ۶۰ محدوده پهنه اکتشافی از سال گذشته آغاز شد که ۳۰ محدوده آزاد شده و این کار امسال نیز دنبال خواهد شد.  

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور حدود ۶۰ میلیارد تن است که از این رقم حدود ۳۵ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است.

مجموعه فعالیتی که برای اکتشاف ذخایر پنهان و عمقی تا پایان سال گذشته انجام شد در وسعت ۱۴۳ هزار کیلومتر مربع  بود و با میزان نیاز کشور فاصله دارد و درعین حال میزان نیاز کشور به انجام ژئوفیزیک هوایی بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر خطی است.
این مقام مسوول در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی پیرامون حفاری اکتشافی انجام شده در دولت دوازدهم توضیح داد: این سازمان در مناطق مختلف کشور ۳۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام داد و برداشت ‌های ژئوفیزیک زمینی هم به تعداد ۱۰۹ هزار و ۳۱۸ نقطه انجام گرفت.

به گفته وی، برداشت ژئوفیزیک هوایی در ۵۶۰ هزارکیلومتر خطی و معرفی ۵۶۰ آنومالی از مواد معدنی مختلف از دیگر دستاوردهای این بخش محسوب می شود.  

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی پیش از این گفته بود: با توجه به اینکه شناسایی و پی‌جویی معادن هزینه بالایی دارد و همچنین به دلیل ریسک اکتشاف، این کار به عنوان حوزه عملکردی دستگاه حاکمیتی به شمار می رود و دولت‌ها در این زمینه وظیفه شناسایی و پی‌جویی معادن را برعهده می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: امروز سازمان زمین شناسی به نمایندگی از دولت، کار اکتشاف را عهده‌دار است و بهره‌برداری توسط بخش‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود.
درّی گفت: واقعیت اینکه کار اکتشاف پهنه اکتشافی به وسعت حدود ۲۰ هزار کیلومترمربع از دستاوردهای مهم سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در دولت دوازدهم محسوب می شود.

وی افزود: انجام مزایده و واگذاری پروانه اکتشافی و گواهی کشف به بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی ۳۴ نوبت بوده که به طور عمده شامل مواد معدنی طلا، مس، سرب و روی، پلی‌متال و عناصر نادر خاکی بوده است.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در مدت دو سال گذشته مزایده‌ها را انجام می‌دهد و مبنای محاسبات را بر اساس ارزش افزوده و ارزش ماده معدنی در نظر می‌گیرد که این امر به صرفه‌تر است.
گزارش‌های مربوط به معدن در معرض سنجش کارشناس رسمی دادگستری قرار می‌گیرد و قیمت‌گذاری معدن بر اساس نظر کارشناس و ارائه اطلاعات به خریدار انجام می‌شود و خریدار پس از راستی‌آزمایی و ارزیابی ریسک وارد عمل می‌شود.

عناوین برگزیده