تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۱۸۰۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آماری از فعالیت بازارگردانی "تملت" در قراردادهای اختیار معامله سکه طلا

می متالز - با آغاز فعالیت بازارگردانی تأمین سرمایه بانک ملت در قراردادهای اختیار معامله سکه طلا از اردیبهشت، حجم معاملات با سررسید شهریور بالغ بر۱۹۰۰ قرارداد بوده که بیش از ۴۰ درصد را تشکیل می‏ دهد.
آماری از فعالیت بازارگردانی "تملت" در قراردادهای اختیار معامله سکه طلا

به گزارش می متالز، قراردادهای اختیار معامله از جمله ابزارهای نوین و پرکاربرد مالی محسوب می‏ شوند که در بازارهای مالی توسعه ‏یافته در دنیا بطور چشمگیری مورد استقبال و استفاده قرار گرفته‏ اند. از جمله مزایای این نوع قراردادها می توان به ایجاد تنوع در ابزارهای سرمایه‏ گذاری، مدیریت و کنترل بهینه ریسک دارایی ‏ها و بهره ‏مندی از مزایای اثرات اهرمی آنها در بازار سرمایه اشاره کرد.

یکی از مهم‏ترین ارکان بازار قراردادهای اختیار معامله، رکن بازارگردان است. این رکن مهم به افزایش نقدشوندگی، عمق بخشیدن به بازار، کمک به سرمایه ‏گذاران در راستای مدیریت ریسک بهتر و کشف قیمت منصفانه کمک شایانی می کند.

در حال حاضر در بازار مشتقه بورس کالا قراردادهای اختیار معامله بر روی دارایی ‏های پایه سکه طلا و زعفران راه‏ اندازی شده ‏است. اولین بار قرارداد اختیار معامله سکه طلا 24 آذر سال 95 به سررسید دی‏ ماه 95 در بورس کالا معامله شد و اولین قرارداد اختیار معامله زعفران 12 اسفند سال 97 به سررسید اردیبهشت‏ ماه 98 مورد معامله قرار گرفت.

در این راستا، شرکت تأمین سرمایه بانک ملت جهت کمک به توسعه و رونق بازار ابزارهای نوین مالی پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس، فعالیت بازارگردانی در قراردادهای اختیار معامله سکه طلا را از 19 اردیبهشت سال 99 آغاز کرده است. حال پس از گذشت بیش از یک ماه از شروع فعالیت بازارگردانی این شرکت، حجم معاملات انجام شده در سررسید شهریور ماه 99 بالغ بر 1900 قرارداد اختیار معامله سکه طلا بوده که بیش از 40 درصد از حجم کل معاملات در این سررسید را تشکیل می‏ دهد.

اکنون قرارداد اختیار معامله سکه طلا به سررسید شهریور‏ سال 99 دارای 10 نماد فعال در اختیار معامله خرید و 10 نماد فعال در اختیار معامله فروش است و حجم معاملات انجام شده در این سررسید طی یک ماه گذشته و هم‏زمان با شروع بازارگردانی تأمین سرمایه بانک ملت در مقایسه با سررسید اردیبهشت‏ ماه 99 درمدت زمان مشابه، حاکی از چند برابر شدن حجم معاملات و نشان‏ دهنده رونق بیش از پیش بازار است.

با در نظر گرفتن ظرفیت مناسب در زمینه رشد ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه، امید است با ورود شرکت‏ های تخصصی و حرفه‏ ای به عنوان بازارگردان و یا سرمایه‏ گذار در این بازارها، شاهد گسترش و توسعه هرچه بیشتر ابزارهای مالی جدید همراه با دارایی‏ های پایه متنوع ‏تر در بازار باشیم. بدیهی است بهره‏ مندی از مزایای این نوع ابزارهای نوین مالی صرفاً با کسب دانش کافی و تجربه مناسب توسط سرمایه‏ گذاران میسر خواهد شد.

بر این اساس با توجه به فرصت پیش‏روی مناسب جهت سرمایه‏ گذاری و مدیریت ریسک از طریق معاملات قراردادهای اختیار معامله این شرکت آمادگی را جهت اطلاع‏ رسانی و ارائه کلیه خدمات مشاوره ‏ای به علاقه‏ مندان این حوزه اعلام می ‏دارد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده