به گزارش می متالز، با شیوع کرونا اما طبق آماری که در انجمن شرکت های ریلی منتشر شده، بخش حمل و نقل ریلی مسافری تنها تا پایان بهار امسال، ۵۰۵ میلیارد تومان و حمل و نقل باری، ۱۰۰ میلیارد تومان از کرونا آسیب دیدند. بنابراین حمایت از شرکت ها و صنعت ریلی با این حجم از بازدهی، ضرورتی برای اقتصاد کشور و اقتصاد حمل ونقل محسوب می شود.
در این زمینه اعطای کمک بلاعوض تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای شرکتهای ریلی بار و مسافر درخواست شد که دولت نیز حدود یک ماه قبل اعلام کرد ٩٤٠ میلیارد تومان برای حمایت از شرکتهای حمل و نقل مسافری و ریلی وابسته به حوزه مسافری اختصاص یافت.
در همین زمینه مدیرعامل شرکت توسعه حمل ونقل پارسیان در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: با شیوع کرونا و متضرر شدن شرکت های حمل ونقلی، میزان حمایت دولت از صنعت ریلی به عنوان یکی از مهمترین صنایعی که رشد کلی صنعت حمل ونقل و همچنین حفظ محیط زیست را به دنبال دارد، می تواند این صنعت را از رکودی که سایر صنایع را فرگرفته نجات دهد و با این اقدام، مشارکت بخش خصوصی و دولتی نیز افزایش یابد و امسال شاهد شکوفایی این صنعت باشیم.
ناصر بختیاری اضافه کرد: چراکه شیوع بیماری کرونا موجب شد مسافران قطار در نوروز امسال 90 درصد نسبت به نوروز 98 کاهش یابند. طبق آمار در این مدت 300 هزار بلیت قطار کنسل و ۹۱ میلیارد تومان پول بلیت قطار به مردم برگردانده شد. بنابراین برای رشد صنعت ریلی به سرمایه گذاری ها و تخصیص بودجه بیشتری نیاز داریم.
این در حالی است که روز ۲۷ اسفند ۹۸ مراسم برای بهرهبرداری از سومین بخش ناوگان تولید داخل در شرکت راهآهن برگزار شد و ۳۳۵ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل از محل این تفاهمنامه وارد ناوگان شد و گفته شده که ادامه آن هم در سال ۹۹ به شبکه ریلی وارد میشود. بنابراین با چنین رشدی و با توجه به نیاز کشور به صنعت ریلی، به کمک دولت به این صنعت در حال رشد می توان امیدوار بود اما اینکه رقم این کمک ها و نحوه پرداخت و شرایط آنها چگونه باشد تا منجربه رشد صنعت شود، هنوز بطور کامل بیان نشده است.