تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۰۱۲۶۳
وقتی ظرفیت خالی باقی نمی‌ماند؛

خدمات ۵ستاره از مهمان جدید فرابورس/ "حآفرین" تنها سودده بر روی ریل

‌می‌متالز - "حآفرین" تنها شرکت ریلی مسافری بوده که خدمات ۵ ستاره ارائه می‌دهد که به همین دلیل از حسب مقررات شرکت راه‌آهن، از شمول قیمت‌گذاری خدمات ارائه شده مستثی است.

به گزارش می‌متالز، در حالی که "حآفرین" تنها سهمی ۴درصدی از ناوگان مسافری ریلی کشور را داراست، با این حال در حدود ۱۰درصد از کل درآمد مسافر ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.

"حآفرین" تنها شرکت ریلی مسافری بوده که خدمات ۵ ستاره ارائه می‌دهد که به همین دلیل از حسب مقررات شرکت راه‌آهن، از شمول قیمت‌گذاری خدمات ارائه شده مستثی است.

شرکت "حآفرین" تنها شرکت ریلی مسافری بوده که مشمول دریافت یارانه صرفه‌جویی مصرف سوخت موضوع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر برای تمامی واگن‌های خود است. در شرایط کرونازده سال ۱۳۹۹ "حآفرین" تنها شرکت ریلی مسافری سودده کشور است.

تعداد بازدید : 4


همچنین ناوگان فدک تنها ناوگان با سرعت سیر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت کشور بوده و آخرین واگن‌های مسافربری وارد شده به کشور است. همچنین به دلیل ارائه خدمات ۵ ستاره، مشمول تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه لکومتیو (که بخش قابل توجهی از بهای تمام شده شرکت‌های ریلی است) است.

"حآفرین" در حال حاضر تنها هلدینگ مسافری ریلی بوده که ۲ شرکت زیر مجموعه سهامی عام دارد (شرکت دلیجان طلایی شکوه پارس و شرکت ریل گردش ایرانیان با نماد "حگردش") که هر دو در سال جاری پذیره‌نویسی عام شده اند. هر دوی این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ در مسیر عرضه اولیه در فرابورس قرار می‌گیرند. در حال حاضر هر دو شرکت چندین ماه از برنامه اعلام شده جلوتر بوده و به ترتیب ۶ و ۱۰ واگن آماده به سیر خود را تحویل گرفته اند.

در حال حاضر قیمت بلیط ریل‌سیرکوثر "حسیر" در مسیر تهران مشهد کمتر از ۱۶۰ هزار تومان بوده و این در حالی است که قیمت بلیط تهران مشهد شرکت ریل‌پرداز نوآفرین (حآفرین) با برند فدک بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان بوده و این اختلاف قیمت به دلیل ارائه خدمات ۵ ستاره و به تبع آن، خارج شدن از شمول قیمت‌گذاری دستوری (حسب قوانین موجود) است.

این در حالی است که بالا بودن قیمت بلیط باعث نشده است که حآفرین ظرفیت خالی داشته باشد. ضریب اشغال صندلی‌های قطار‌های فدک در سال ۱۳۹۸ (شرایط بدون کرونا) حدود ۹۰ درصد بوده و این در حالی است که حسیر در همین سال با قیمت بلیط به مراتب پایین‌تر، ضریب اشغالی حدود ۷۵ درصد داشته است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده