تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۱
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۱۸۱۶۳
سرویس خبر : انرژی

تعریف ۴۱ بسته کاری در طرح تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی

می متالز - مدیرعامل گروه پتروپارس از تعریف ۴۱ بسته کاری در طرح تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی خبر داد و گفت:‌ این تعداد بسته کاری با نظر کارفرما تهیه شده و سه بخش عملیات تحت الارضی، سطح الارضی و بخش عمومی طرح تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی را شامل می شود.
تعریف ۴۱ بسته کاری در طرح تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی

به گزارش می متالز، حمیدرضا مسعودی در مراسم امضای قراردادهای تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP) که صبح امروز (دوشنبه ۳۰ تیرماه) میان شرکت های مهندسی و توسعه نفت و پتروپارس در سالن شهید بهشتی وزارت نفت امضا شد، گفت: در پروژه طرح تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی، مقرر شد تا با نظر کارفرما ۴۱ بسته کاری تهیه و اجرایی شود که ۲۳ بسته در قالب سطح الارضی، ۱۴ بسته در قالب تحت الارضی و ۴ بسته کاری نیز در بخش عمومی نهایی شده است.

وی اظهار کرد: بر این مبنا توافقی سه جانبه میان شرکت متن، پتروپارس و پیمانکارانی که هم اکنون در این منطقه مشغول به کارند شکل خواهد گرفت که با مدیریت گروه پتروپارس تداوم خواهد یافت.

وی همچنین از برگزاری مناقصاتی برای بخش های دیگری از روند توسعه میدان آزادگان جنوبی خبر داد و گفت: ‌این مناقصات نیز بنابر نظر کارفرما برگزار خواهد شد و با نظارت و مدیریت گروه پتروپارس دنبال می شود.

به گفته مسعودی در بخش سطح الارضی هم اکنون ۱۲ قرارداد کاری با پیمانکاران خرد در جریان است و ۱۱ مناقصه دیگر نیز به زودی برگزار خواهد شد. همچنین از ۱۴ بسته تحت الارضی، هفت قرارداد در دست انجام و ۷ مناقصه نیز به زودی نهایی خواهد شد.

مدیرعامل گروه پتروپارس همچنین تعداد پروژه های در دست انجام بخش عمومی را چهار بسته کاری عنوان کرد و افزود:‌ این تعداد بسته باید در قالب پیمان های جدید به پیمانکاران ذیصلاح واگذار شود.

مسعودی در ادامه به تاریخچه حضور این شرکت در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی اشاره کرد و گفت: شرکت پتروپارس نخستین بار در آبان ۹۷ و در قالب MC به طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی ورود کرد و با جلب حمایت کارفرما‌ (شرکت متن) موفق شد تا طی دو فقره قرارداد دو جانبه، تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP) را در اختیار بگیرد.

مدیرعامل گروه پتروپارس تاکید کرد: تمامی فعالیت های مربوط به تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP) با استفاده از توان مشاوران و پیمانکاران داخلی انجام خواهد شد.

به گزارش NIOC، قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فراورش مرکزی صبح امروز (دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹) با حضور بیژن زنگنه؛ وزیر نفت و مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، میان تورج دهقانی؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (کارفرما) و حمیدرضا مسعودی؛ مدیرعامل شرکت پتروپارس (پیمانکار طرح) در محل سالن شهید بهشتی وزارت نفت امضا شد.

هدف از قرارداد اول، دستیابی به تولید ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز طی ۳۰ ماه و در سقف مبلغ قراردادی به ارزش ۹۶۱ میلیون دلار و ۱۱۸۳ میلیارد تومان است.

حفاری ۳۵ حلقه چاه، نصب ۵۰ دستگاه پمپ درون چاهی، تکمیل ۸ عدد چند راهه و ۲ مجتمع تفکیک میانی، احداث ۳۲۸ کیلومتر خط لوله جریانی، ۴۵کیلومتر خط لوله ارتباطی و ۶۵ کیلومتر خط لوله ارسال گاز و نفت خام به تلمبه خانه غرب کارون و NGL۳۲۰۰ از جمله فعالیت هایی است که شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار قرارداد تکمیل توسعه فاز یک میدان آزادگان جنوبی موظف به انجام آن است.

قرارداد تکمیل توسعه فاز یک میدان آزادگان جنوبی، در ادامه روند توسعه این میدان صورت می گیرد که پیشتر در دست انجام بوده است.

احداث یک کارخانه فرآورش پیش ساخته سیار (SKID MOUNTED) به ظرفیت ۵۰ هزار بشکه نفت در روز،‌ ۲۳ کیلومتر خط لوله ارتباطی، ۹۰ کیلومتر خط لوله انتقال و ۲۵۷ کیلومتر خط لوله جریانی، ‌به همراه احداث ۲ مجموعه تفکیک گر و حفاری ۱۷۱ حلقه چاه،‌ از جمله فعالیت هایی است که در فاز اول توسعه میدان آزادگان جنوبی انجام شده و باعث افزایش روزانه ۱۴۰ هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت خام از این میدان شده است.

همچنین صبح امروز قرارداد دیگری بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس به منظور احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP) با ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه در روز و در مبلغ قراردادی به ارزش حدود ۳۰۰ میلیون دلار امضا شده است. این واحد که بزرگ‌ترین واحد فرآورشی نفت و گاز کشور است، طی مدت ۳۰ ماه ساخته می‌شود.

بنابراین گزارش، افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور، حفظ سرمایه ملی در میادین مشترک، حمایت از تولید داخلی و نقش آفرینی و توانمندسازی روزافزون شرکت های داخلی، بهره مندی از توان متخصصان و سرمایه انسانی و بومی و ایجاد اشتغال گسترده در استان خوزستان از جمله اهدافی است که در قالب قرارداد تکمیل توسعه فاز یک و احداث واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی دنبال می شود.

میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی با وسعتی در حدود ۱۱۲۵ کیلومتر مربع، در ۸۰ کیلومتری غرب اهواز و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته است. نفت خام در جای این میدان ۲۷ میلیارد بشکه برآورد می شود که از این مقدار، ۱.۷ میلیارد بشکه قابل برداشت خواهد بود.

عناوین برگزیده