تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۱۸۲۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

توسعه صادرات غیرنفتی از اهم مسائل در سال جهش تولید/ صادرات عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: مبحث بازرگانی خارجی به خصوص بخش صادرات غیر نفتی همواره از مهمترین مسائل مورد نظر دست اندرکاران و سیاستگذاران اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران بوده و توجه خاص در برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را معطوف خود داشته است.
توسعه صادرات غیرنفتی از اهم مسائل در سال جهش تولید/ صادرات عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی

به گزارش می متالز، داوود شهرکی در دیدار فرماندار و اعضا هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان افزود: صادرات به عنوان یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور محسوب شده است و بر آمادگی زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی جهت بکارگیری استراتژی های صادراتی تأکید گردیده است.

وی گفت: توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی و حفظ شرایط ماندگاری در آن حاصل نمی شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که بصورت قانون غیر قابل تغییر درآمده و هر کدام از دستگاههای اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین اتحادیه ها و تشکلهای صادراتی و سازمانهای خدمات رسانی تجاری از قبیل بانکها، بیمه، حمل و نقل و . . . به وظایف خود به خوبی عمل نمایند و در جامعه نیز آمادگی فرهنگی تولید بهترین کالا برای صادرات بوجود آید.

شهرکی به بازار خوب صادراتی کشورهای همسایه با جمهوری اسلامی ایران بویژه افغانستان و پاکستان اشاره کرد و افزود: به دلیل همسایه بودن سیستان و بلوچستان با پاکستان و افغانستان و همچنین وجود تنها بندر اقیانوسی ایران ، این استان از ظرفیت بالایی برای پیشرفت برخوردار است.

وی به نقش بازارچه های مرزی در توسعه مبادلات تجاری اشاره کرد و گفت: بازارچه های مرزی می تواند نقش بسزایی در صادرات کالاهای تولیدی در منطقه و به دنبال آن رشد و توسعه اقتصادی آن منطقه داشته باشد لذا ایجاد و توسعه بازارچه های مرزی؛ افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و درآمد برای مردمان مستقر در نواحی مرزی را در پی خواهد داشت و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان عملکرد صادراتی قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند و از دلایل عمده افزایش صادرات می‌توان به دسترسی آسان به بازار کشورهای همسایه،سهولت فرآیند انجام صادرات و نیز بروکراسی اداری کمتر در بازارچه‌ها اشاره کرد و صادرات بیش از 770 میلیون دلاری از جمع کل صادرات استان که یک میلیارد و 75 میلیون دلار در سال 98 بوده ، نشان دهنده نقش بازارچه های مرزی در توسعه صادرات غیر نفتی دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در ادامه تصریح کرد: اتاقهای بازرگانی نقش موثری در توسعه مبادلات تجاری بویژه صادرات کالاهای غیر نفتی دارند و با توجه به سابقه بالغ بر 90 ساله اتاق بازرگانی زاهدان باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود و بازگشت ارز توسط صادرکنندگان نیز با شفافیت صورت پذیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان نیز در این دیدار گفت: استان سیستان و بلوچستان با هماهنگی تجار و بازرگانان و هدایت اتاق بازرگانی توانسته در بسیاری از موارد خدمات بسیار خوبی را در زمینه تامین کالاهای مورد نیاز کشور در همه زمینه ها ارایه نماید.

عبدالحکیم ریگی میرجاوه افزود: در جنگ اقتصادی قرار داریم و تجار و بازرگانان به عنوان سربازان در خط مقدم در همه ابعاد آمادگی همکاری را دارند و با استفاده از ظرفیت های موجود تراز تجاری استان نیز مثبت بوده است.

فرماندار زاهدان نیز در پایان این دیدار اتاق بازرگانی زاهدان را از ظرفیت های بالقوه استان عنوان کرد و افزود: مجموعه مدیران شهرستان در همه بخشها همانند گذشته و با توان مدیریتی آمادگی کامل در زمینه همکاری در همه ابعاد را با بخش خصوصی دارند.

عناوین برگزیده