به گزارش می متالز، به نقل از بلومبرگ، مدتهاست که شرکتهای فناورانه به دنبال منبع مطمئنی از کبالت هستند تا بتوانند نیاز خود را به این عنصر کلیدی که در ساخت باتری محصولات آنها به کار میروند، تامین و البته تضمین کنند. این در حالی است که توسعه بازار خودروهای الکتریکی به کمبود این عنصر دامن میزند. بازار خودردهای الکتریکی از دیگر متقاضیان این فلز است.
اپل هم اکنون یکی از بزرگترین مصرفکنندگان نهایی کبالتی به شمار میآید که در باتریهای گجتهای تولیدی آن به کار میرود در حالی که این غول فناوری به دنبال راهکارهایی است که ذخایر قابل اطمینانی را برای باتریهای آیفون و آیپد این شرکت تامین کند. ظهور و رشد سریع تقاضای باتری برای خودروهای برقی، تهدیدی برای کمبود این مواد خام به شمار میآید. هم اکنون حدود یک چهارم کبالتی که در سطح جهان تولید میشود، در گوشیهای ساخت تلفن همراه هوشمند استفاده میشود. به گزارش بلومبرگ، بنا به گفته منبعی که به دلیل محرمانه بودن گفتوگوها مایل به افشای نام خود نبوده، اپل تمایل به انعقاد قراردادی دارد که به تامین حتمی چندین هزار تن کبالت در سال به مدت ۵ سال یا بیشتر منتهی شود. همچنین نخستین گفتوگوهای این شرکت درباره معامله کبالت با معدنکاران به یک سال پیش برمیگردد.
این در حالی است که ایوان گلَسِنبِرگ، مدیرعامل شرکت سوئیسی گلنکور که بزرگترین تولیدکننده کبالت جهان در سال گذشته میلادی بود، از اپل در میان چندین شرکت مصرفکننده کبالت یاد کرد و البته به جزییات بیشتری اشاره نکرد اما این سخن نشان میدهد که اپل هنوز به طور مستقیم به کبالت دسترسی ندارد و به وسیله شرکتهای واسطه، نیاز خود را تامین میکند.
در همین حال اپل برای دستیابی مستقیم به کبالت، خود را در رقابت با خودروسازان و تولیدکنندگان باتری میبیند که به ذخایر کبالت در سطح جهان چشم دارند. هم اکنون شرکتهایی مانند بیامو (BMW AG)، فولکسواگن (Volkswagen AG) و سامسونگ با یکدیگر رقابت دارند تا موفق به امضای قراردادهای چندسالهای شوند که کبالت موردنیاز آنها را تامین میکند و دستاویز آنها در دستیابی به اهداف بلندپروزانه در ساخت خودروهای برقی میشود. در همین حال شرکت استرالیایی «آسترالینماینز» (Australian Mines Ltd) که در شهر پرث ایالت استرالیایی غربی مستقر است، در حال کار روی معدن اسکونی در ایالت کویینزلند این کشور است. این شرکت از قرارداد جدیدی خبر میدهد که در زمینه عرضه کبالت و نیکل با شرکت «اسکِیاینووِیشِن» (SK Innovation Co.) امضا کرده است. این شرکت بزرگترین پالایشگر نفت کره جنوبی است و ارزش این معامله نیز به حدود ۳/۹ میلیارد دلار میرسیده است.
اسکِیاینووِیشِن برای خرید همه محصولات این پروژه به مدت ۱۳ سال با آسترالینماینز به توافق رسیده و تصمیم دارد با این قرارداد، مواد خام مصرفی کارخانه باتریسازی خود را که در مجارستان واقع است، تامین کند.
کبالت در ساخت باتریهای لیتیومیون تلفنهای هوشمند، فلز بسیار مهمی به شمار میآید. این در حالی است که در این ابزارها حدود ۸ گرم کبالت تصفیه شده استفاده میشود اما مصرف باتریهای خودروهای برقی به بیش از ۱۰۰۰ برابر این رقم میرسد.
در ۱۸ ماه گذشته، بهای کبالت ۳ برابر شده و به ۸۰ هزار دلار در هر تن در معاملات رسیده است. دو سوم کبالتی که در جهان معامله میشود از معادن جمهوری دموکراتیک کنگو میآید؛ جایی که به استثمار انسانی و نقض حقوق بشر به ویژه کودکان شناخته شده است و شرکتهایی مانند اپل که مصرفکننده نهایی به شمار میآیند، از سوی گروههای حقوق بشر در فشار هستند تا منشأ کبالت مصرفی خود را شناسایی کنند.
سازمان عفو بینالملل در گزارشی که در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) منتشر کرد، مدعی شد شرکتهایی مانند اپل و سامسونگ از شرکتهای چینی خرید میکنند و کبالت مصرفی آنها از معادنی تامین میشود که از کار کودکان در استخراج بهره میگیرند.
در همین زمینه اپل نیز در سال گذشته یک فهرست از شرکتهایی ارائه کرد که کبالت مصرفی آن را تامین میکنند و اظهار کرد اجازه نمیدهد کبالت معادن کوچکمقیاس کنگو به زنجیره تامین آن وارد شود تا زمانی که حمایتهای مقتضی از افراد شاغل در این معادن انجام شود.
نمودار، روند رو به رشد مصرف کبالت را در خودروهای برقی و دیگر تجهیزاتی که از باتریهای لیتیومیون استفاده میکنند، نشان میدهد. خط افقی از چپ به راست نشانگر سالهای ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی)، ۲۰۱۷ (سال گذشته)، ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹خورشیدی)، ۲۰۲۵ میلادی(۱۴۰۴خورشیدی) و ۲۰۳۰ میلادی(۱۴۰۹ خورشیدی) است و خط عمودی، میزان کبالت مصرفی را در واحد کیلوتن نشان میدهد.