به گزارش می متالز، عباس خطیبی اظهار کرد: برای ساخت و بهره برداری از خطوط ریلی چندین پروژه را در اولویت خود قرار دادیم و همه تلاشمان را میکنیم که تا پایان امسال چهار پروژه ریلی خاف - هرات، یزد - اقلید، بوستان آباد - تبریز و رشت - کاسپین را به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: چهار پروژه اولویتدار دیگر شامل همدان - سنندج، چابهار - زاهدان، میانه - اردبیل و مبارکه - شهرکرد را برای بهره برداری در سال آینده برنامه ریزی کردهایم که امیدواریم خط ریلی چابهار- زاهدان تا پیش از پایان دولت به بهره برداری برسد.
خطیبی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سالانه به چه میزان ریل نیاز داریم و آیا از تولید داخل استفاده میشود یا واردات؟ گفت: نیاز سالانه برای راه اندازی و بهره برداری از پروژههای ریلی حدود ۵۰ هزار تن است که همواره شرکت ساخت جزو پیشگامان استفاده از تولید داخلی بوده و در قرارداد خود با شرکت ذوب آهن این کار تاکنون محقق شده است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: در پروژههای ریلی تعریف شده به گونهای برنامه ریزی کردیم که به صورت ۱۰۰ درصدی از ریل ملی استفاده کنیم که به عنوان مثال میتوان به ریل گذاری در خطوط ریلی میانه - اردبیل به طول ۱۴ کیلومتر، بوستان آباد- تبریز به طول ۱۲ کیلومتر، همدان - سنندج به طول هشت کیلومتر و چابهار - زاهدان که به تازگی ریل گذاری آن شروع شده اشاره کرد اما همه متولیان امر در کشور باید در این زمینه همراهی کنند تا بتواند در تولید و استفاده از ریل ملی به خودکفایی برسند.