تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۱۹۷۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مجری برنامه علمی معدن نظام پایش آزاد:

توسعه متوازن معدن و اقتصاد امری اجتناب‌ناپذیر و مصداق اقتصاد مقاومتی است/ ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه معدن در ایران

می متالز - مجری برنامه علمی معدن نظام پایش آزاد با توجه به مشکلات ناشی از خشک‌سالی و دشواری‌های تولیدات کشاورزی و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر صنایع کشور، گفت: تمرکز بر بخش معدن برای رشد و توسعه متوازن اقتصاد ایران امری اجتناب‌ناپذیر و مصداق حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است. انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت، جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور بیش‌ازپیش تقویت شود و به این امر به‌عنوان یک ضرورت پرداخته شود.
توسعه متوازن معدن و اقتصاد امری اجتناب‌ناپذیر و مصداق اقتصاد مقاومتی است/ ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه معدن در ایران

به گزارش می متالز، علی امیری مجری برنامه علمی معدن نظام پایش آزاد  اظهار کرد: کشور ایران ازنظر موقعیت جغرافیایی و ژئودینامیکی در بخش‌های میانی کمربند کوهزایی موسوم به آلپ - هیمالیا، به‌عنوان یک کمربند شناخته‌شده فلز زایی قرارگرفته است.

وی ادامه داد: این کمربند کوهزایی به لحاظ تشکیل و تنوع ذخایر معدنی از جایگاه ممتازی برخوردار است. همین امر سبب تنوع و گسترش منابع و ذخایر معدنی در ایران نیز شده است. بنابر آمار و اطلاعات موجود، در ایران بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی با میزان ذخیره شناخته‌شده‌ای بالغ‌بر ۳۷ میلیارد تن و منابع بالقوه ۵۷ میلیارد تن وجود دارد و ازنظر میزان ذخایر، کشور ایران در بین ۱۵ کشور اول دنیا قرار دارد.

مجری برنامه علمی معدن نظام پایش آزاد عنوان کرد: باوجوداین میزان ذخایر، سهم بخش معدن از GDP کشور چیزی در حدود ۰.۷ درصد است و این میزان با میزان سهم معدن از GDP جهانی که توسط USGS حدود ۵.۱ درصد برآورد شده است فاصله بسیار زیادی دارد. همچنین با توجه به مشکلات ناشی از خشک‌سالی و دشواری‌های تولیدات کشاورزی و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر صنایع کشور، تمرکز بر بخش معدن برای رشد و توسعه متوازن اقتصاد ایران امری اجتناب‌ناپذیر و مصداق حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است. در این راستا انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت، جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور بیش‌ازپیش تقویت شود و به این امر به‌عنوان یک ضرورت پرداخته شود.

وی افزود: برای نیل به اهداف عالی بخش معدن، باید به این بخش به‌عنوان یک زنجیره به‌هم‌پیوسته توجه ویژه مبذول شود. بخش معدن در کل به چهار حوزه اکتشاف، استخراج، فراوری و درنهایت متالورژی قابل‌تفکیک است. برای استفاده حداکثری از ظرفیت بخش معدن، ابتدا باید به بخش اکتشاف به‌عنوان حلقه اول از زنجیره معدن پرداخته شود.

امیری گفت: درواقع شناسایی موقعیت مکانی، مقدار و شکل ذخیره و کیفیت و قابلیت مصرف آن در زمان اکتشاف موردبررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. چنانچه این مطالعات از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نباشد، عملاً زنجیره ارزش در بخش معدن شکل نخواهد گرفت؛ بنابراین توجه به چالش‌های حوزه اکتشاف در زنجیره مطالعات معدن و تلاش برای حل آن اولویت زیادی خواهد داشت.

مجری برنامه علمی معدن تصریح کرد: به همین خاطر در برنامه معدن در نظام موضوعات پایش آزاد، ابتدا چالش‌های این حوزه موردبررسی قرارگرفته است. در این راستا و با عنایت به اینکه روش‌ها و دانش اکتشاف در سال‌های اخیر در دنیا پیشرفت‌های زیادی داشته و کشور ما از این پیشرفت‌ها چندان بهره‌مند نشده، بنابراین موضوع به‌روز نبودن روش‌ها و دانش مورداستفاده در اکتشافات مواد معدنی در کشور به‌عنوان چالش نخست برنامه علمی معدن مطرح‌شده و در این راستا نزدیک به ۲۰۰ زمینه پژوهشی مرتبط و با رویکرد حرکت به سمت مرزهای دانش درزمینه اکتشاف تعریف و در این برنامه گنجانده‌شده است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند تأکید کرد: برای تکمیل این زمینه‌های پژوهشی، علاوه بر خبرگان معدنی شاغل در معادن مختلف استان کرمان، همکاران عضو هیات‌علمی گروه‌های مختلف فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی نیز مشارکت داشته‌اند و جا دارد از زحمات این افراد قدردانی شود.

عناوین برگزیده