به گزارش می متالز، سعید محمد درباره آخرین وضعیت پروژه راهآهن چابهار - زاهدان اظهار داشت: خط ریلی چابهار - زاهدان مسیر استراتژیک است و تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل میکند و جزئی از طرح بزرگ یک کمربند- جاده کشور چین است.
وی ادامه داد: قرارگاه از سالهای گذشته بندر شهید بهشتی را در چابهار تکمیل کرد و فاز یک که ظرفیت خوبی برای کشور ایجاد کرد را احداث کرد اما راههای دسترسی به بندر چابهار ضعیف است و از ظرفیت بندر استفاده مناسبی نمیشود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا گفت:این خط آهن در واقع جزئی از کل شبکه خط آهن چابهار- زاهدان- یونسی- مشهد- سرخس است و کشورهای آسیای میانه از تکمیل این خط ریلی استقبال میکنند زیرا کوتاهترین مسیر ایجاد میشود.
محمد افزود: مقام معظم رهبری از سالهای گذشته بر تکمیل این خط آهن تاکید داشتند ضمن اینکه 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به راهآهن چابهار- زاهدان اختصاص دادند.
وی گفت:خط آهن چابهار- زاهدان 730 کیلومتر مسیر ریلی است که در مناطق صعبالعبور و برخی مناطق ناامن اجرا میشود؛ کارگاههای قرارگاه خاتم شامل 8 کارگاه در این پروژه فعال است. 1500 دستگاه ماشینآلات و 3500 نفر نیروی انسانی در این پروژه داریم و کار به خوبی پیش میرود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا اظهار داشت: بخش ریلی زاهدان- خاش امسال افتتاح میشود. همچنین بخش چابهار تا ایرانشهر سال 1400 تکمیل خواهد شد و پس از آن اتصال ایرانشهر به خاش تکمیل میشود.
محمد ادامه داد: بخش زاهدان تا سرخس باید از همین امروز برنامهریزی شود. زاهدان به شبکه ریلی متصل است و اما ضرورت دارد در این کریدور زاهدان به سه راه یونسی متصل شود.
وی در باره طلب قرارگاه از دولت در پروژه خط آهن چابهار- زاهدان بیان کرد: طلب 300 میلیارد دلاری مالی دولت به 80 میلیارد تومان کاهش یافته است. البته این پروژه سنگین و پرهزینه است و در واقع باید ماهی 300 میلیارد تومان وارد پروژه شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا اظهار داشت: برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان ریل ملی را از ذوبآهن تامین کردیم؛ یعنی 100 هزار تن ریل ملی تولید داخل تامین شده است ضمن آنکه تراورسها را هم در کارگاه خودمان تولید میکنیم و پروژه کاملا ایرانی است.